Gå til innhold

DEBATT: – Tre måter å løse IT-krisen på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

mangelen på ansatte med de rette IT-ferdighetene

Når man hele tiden redefinerer hva en "IT Spesialist" skal ha av kunnskap så er det ikke rart at det alltid er mangel. Uansett hvor mye tid man bruker på å lære seg noe nytt så er det annen kunnskap arbeidsgiveren er ute etter neste år. Sertifiseringene og kunnskapen du tilegnet deg gjennom hele fjoråret er ikke nødvendigvis aktuelt neste år.

Det er en del yrker som ikke hadde fungert om de opererte på samme måte som IT bransjen.

I tillegg til dette så er det en del bedrifter som kjører seg ned i denne gropa helt på egenhånd. De setter dyktige ansatte til å bruke all tilgjengelig tid på tidkrevende utdaterte gamle systemer og tenker at de bare kan ansette den nye kunnskapen.

De gamle systemene er ofte livsviktige for bedriftene og ledelse kan fint være så kyniske at de regner med at de som må bruke mest tid der har mindre markedsaktuell kompetanse og derfor blir værende. Der har nok mange brent seg.

I tillegg er det ofte momenter som at man skal spare seg til fant slik at mannskapet må bruke unødvendig tid på å lære seg ting som ikke er relevant neste gang man skal betale for lisensen og kjøper et annet system som er billigere og mye må læres på nytt. Og slik går det i sirkel.

Fremfor at man tenker bærekraftig og langsiktig og sørger for å ha den viktige kompetansen.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet er heller at ledelse vanskjøtter arbeidsstokken og feilprioriterer hva de må bruke tid på. Mange brenner lyset i begge ender fra 20-45 til det ikke går lenger pga. dette.

Man skal ha i pose og sekk og stadig løse mer med mindre mannskap for å kunne ta ut mer overskudd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

"Lavkode og Automatisering" høres bra ut. For de uten teknisk kompetanse.

Kompleksiteten i avanserte løsninger blir ikke borte selv om man benytter et verktøy som forsøker å forenkle den tekniske utviklingen. Slik abstraksjon fungerer på svært enkle oppgaver, men er rett og slett i veien når man trenger verktøy med hele spekteret tilgjengelig. 

Tanken om at man kan erstatte spesialister med generalister fordi et eller annet verktøy erstatter spesialist-delen, er det kun selgere som kan ytre i fult alvor. Da kun med tanke på profitt, ikke på løsninger. 

Dessverre vil det alltid være ledere der ute som ikke forstår.

Kan forøvrig nevne at dette er forsøkt utallige ganger før, i mange iterasjoner og produktvarianter. Det har aldri fungert. Men det har tjent gode penger for både firma som selger og konsulentene som følger med. 

Automatisering er også noe som kommer til å skape mye hodebry fremover. Tanken om at den "vanlige" arbeider skal kunne automatisere enkle tidkrevende oppgaver er bra. Helt forståelig og tildels mulig å gjennomføre.
Men det er en begrensing som ikke nevnes. Moderne utvikling har sterk fokus på prosess. Det er grunn til at man benytter kildekodekontroll. Det er en grunn til at man har testing og QA. Det er en grunn til at man håndterer releaser, uavhengig om de er små og ofte eller store og sjeldne. Utvikling er kompleks og trenger kontrollmekanismer og support.

I det øyeblikk hvem som helst kan automatisere oppgaver vil man fort oppdage det utviklere vet. Datamaskiner gjør det du ber de om, ikke det du vil. Om du automatiserer utsendelse av en epost, så vil den gladelig sende eposten "som bare skulle til Ole på regnskap" til 100 millioner mottakere om man har bommet når man satt opp automatiseringen. Latterlig enkle oppgaver for mennesker er ikke nødvendigvis like selvfølgelige for en maskin. 

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...