Gå til innhold

Oslo vil øke bompengene betydelig


Anbefalte innlegg

KarvaBlad skrev (8 minutter siden):

Hvis det gjør økonomisk vondt nok, vil flere finne alternativer til bil.

Vel alternativene gjør nesten alltid mer vondt enn bil, men jeg finner det snodig at de ikke kombinerer den pisken med litt gulrot, hadde de gjort det så kunne jeg trodd på deres gode vilje, men den guleroten har vi ikke fått, buss og tog koster altfor mye sett i forhold til bil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Vel alternativene gjør nesten alltid mer vondt enn bil, men jeg finner det snodig at de ikke kombinerer den pisken med litt gulrot, hadde de gjort det så kunne jeg trodd på deres gode vilje, men den guleroten har vi ikke fått, buss og tog koster altfor mye sett i forhold til bil. 

Enig her også. Kollektivt skulle vært subsidiert så mye at det hadde vært tilnærmet gratis. I Luxembourg er det gratis, for eksempel.

Kilde: https://www.bbc.com/news/world-europe-51657085

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (39 minutter siden):

Det eneste jeg har spurt om, er hvorfor folk velger å bo langt fra arbeidsplassen sin samtidig som de klager over lang reisevei.

Ville Norges befolkning plutselig rulle rundt og dø hvis bil ble totalforbudt? Nei. Vi ville finne andre løsninger og andre kompromisser. Jeg bor 16km unna jobben og kjører bil 5 dager i uka når det ikke er korona.

For meg så er bil en måte å få jobbe med det jeg er flink til. Og at samboeren får jobbe med det vedkommende er flink til. Og jeg kan gi barna hvert sitt soverom og en liten hageflekk utenfor. Og jeg kan gå ut i marka med hunden uten å kjøre buss ut til en utfartsparkering. Og jeg kan bruke 20min til jobb heller enn 70min, med de konsekvensene det gir for familie og fritid.

Selvsagt kunne jeg ha innrettet meg annerledes. Jeg og/eller sambo kunne ha funnet en jobb som var mindre spennende og dårligere betalt men nærmere huset. Eller nærmere hverandres jobb og flyttet. Vi kunne ha bodd i leilighet. Jeg kunne ha funnet meg en ny samboer som jobber nærmere jobben min. Barna mine kunne leve med 1t40m mindre pappatid hver ukedag. Eller så kunne jeg ha blitt smartere og mer arbeidssom og flyttet til en enebolig nært jobben min og sagt til samboer og barn at de fint får leve med mine valg.

 

Bil er etablert som en måte å få «bedre liv» på ved at alle kompromissene jeg listet opp over blir litt enklere. Så har bil noen ulemper (forurensning, arealbruk, ulykker…) som må veies opp mot fordelene. Jeg er enig i at samfunnet kan «skru til» hva gjelder overgangen fra ice til elbil i kjernen av store byer og andre steder hvor lokal forurensning er et problem.

-k

 

Endret av knutinh
  • Liker 5
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Ville Norges befolkning plutselig rulle rundt og dø hvis bil ble totalforbudt? Nei. Vi ville finne andre løsninger og andre kompromisser. Jeg bor 16km unna jobben og kjører bil 5 dager i uka når det ikke er korona.

For meg så er bil en måte å få jobbe med det jeg er flink til. Og at samboeren får jobbe med det vedkommende er flink til. Og jeg kan gi barna hvert sitt soverom og en liten hageflekk utenfor. Og jeg kan gå ut i marka med hunden uten å kjøre buss ut til en utfartsparkering. Og jeg kan bruke 20min til jobb heller enn 70min, med de konsekvensene det gir for familie og fritid.

Selvsagt kunne jeg ha innrettet meg annerledes. Jeg og/eller sambo kunne ha funnet en jobb som var mindre spennende og dårligere betalt men nærmere huset. Eller nærmere hverandres jobb og flyttet. Vi kunne ha bodd i leilighet. Jeg kunne ha funnet meg en ny samboer som jobber nærmere jobben min. Barna mine kunne leve med 1t40m mindre pappatid hver ukedag. Eller så kunne jeg ha blitt smartere og mer arbeidssom og flyttet til en enebolig nært jobben min og sagt til samboer og barn at de fint får leve med mine valg.

-k

 

Takk for utfyllende svar!

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (1 time siden):

For å svare på spørsmålet ditt, så er vel én av tankene bak bommer at de skal brukes som et incentiv til å få folk til å kjøre mindre. Hvis det gjør økonomisk vondt nok, vil flere finne alternativer til bil. Det er en økonomisk pisk, som skal piske folk til å velge noe annet. Ganske grovt, egentlig, men slik er det med alle avgifter. Det skal svi å bruke det samfunnet vil ha mindre av.

Jeg syns også bompenger rammer vilkårlig og urettferdig. Som du sier er absolutt alle som er med i samfunnet helt avhengig av gode veier, da varer blir fraktet på dem. Jeg er ingen bilist, men syns bommer er en skikkelig usosial anordning. Jeg lar meg faktisk provosere av dem.

Det interessante er at man legger opp til at bompenger skal finansiere kollektivtrafikken, men dess færre som kjører bil, som de nå opplever i disse koronatider, dess færre er med på å betale for nevnte kollektivtrafikk. Og mindre blir det når folk kan kutte månedskortet fordi man jobber fra hjemmekontor. Noe kortere veil til arbeid finnes ikke.

Det er forøvrig interessant at Oslo har godtatt en avtale om ekstra tilskudd for å betale for kollektivtrafikken, mot at de reduserer bomkostnadene etter aksjonene mot skyhøye bompenger. Jeg vil påstå at det er å bryte den avtalen, om de nå skal øke bompengene igjen, og det vil de nok fort merke dersom de prøver å få det gjennom.

Forøvrig er det vanskelig å spare seg opp til leilighet i byen, dersom man leier. Som regel går leia opp sammen med økte boligpriser, i tillegg til at Staten grafser til seg med stadig økte kostnader, som blant annet økte bompenger. Og om man har en jobb som man nesten må bo nært Oslo for å få, så blir det til at man velger pendling om man trenger mer enn et bøttekott å sove og bo i. Fr pengene man rekker å legge til side, de som klarer det, gir en stadig færre m2 med bolig.

Før var rentene høyere, men boligprisene lavere, og målet var ikke nødvendigvis å vri alle tilgjengelige midler fra middelklassen og de lavere ned på inntektsstigen. Og fradrag gjorde at lånekostnaden til boligen nesten ble spist op av inflasjon, sammen med at boligen ble mer verdt. Slik er det definitivt ikke lengre. Men kommer du deg inn på boligmarkedet, så står man tross alt langt bedre stilt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (4 timer siden):

Hvorfor velger du å bo 15 km fra arbeidsplassen din, egentlig? Man har jo gjerne samme jobb i flere år, og det tar bare en eller to dager å flytte. Er ikke meningen å være frekk, men å bo nærme arbeidsplassen må vel betraktes som ekstremt praktisk? Til sammenligning bor jeg 1,5 km fra mitt arbeidssted, altså en tiendedel av din arbeidsvei.

Nå tenkte ikke jeg at dette var langt unna, men grunnen er pris på bolig og at vi er 5 stk i familien. Vi kan ikke alle sammen bo både nærme der vi jobber/går på skole og bo på samme sted

  • Liker 5
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Ok så jeg er ikke den smarteste kniven i skuffen, men det er en ting jeg ikke helt skjønner, hva er poenget med bommer ? Ja betale veier, men har vi ikke veiavgifter o.l til det ? Kan vi ikke bare øke skatter og avgifter til vi har nok penger ? Alle bruker veiene på et eller annet vis, med unntak av eremitter som har kuttet all kontakt med det moderne liv, med få unntak trenger vi alle veier, vi frakter mat til butikkene via dem. Og hvor mye koster det og kjøpe installere og drifte disse bommene ? Er ikke dette penger som kunne godt til vei ? Jeg føler bare vi går i en stor dyr omvei for og kreve inn noen stakkarslige kroner. Er det noe jeg ikke har skjønt ? 

Gidder ikke engang nevne hvor ujevnt disse bommene skatter folk. 

Poenget med bommer kan oppsummeres i ett ord: Kø

https://www.nrk.no/valg/2013/ko-koster-76-mill.-per-dag-i-2030-1.11201678

https://www.toi.no/samfunnsokonomiske-analyser/dette-koster-veitrafikken-samfunnet-article36129-1648.html

Kø på hovedfartsårene inn mot Oslo kostet i 2013 samfunnet 6,6 milliarder årlig i tapt arbeidstid og mindre effektiv varelevering. Kø står for en overveldende del av samfunnskostnadene fra veitrafikk i byområder. Bompenger, spesielt med rushtidsavgift, er effektivt for å begrense kø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (4 timer siden):

Jeg syns ikke det er dumt at geografisk avstand til jobben er en avgjørende faktor for hvor du velger å bosette deg. Hvorfor syns du det er dumt? Hvilke andre variabler er viktigere når du velger hvor du skal bo? Hvis man (som jeg) ønsker å bo nærme jobb for å ha kort reisevei, må man ofte finne seg i at boligen blir mindre, fordi kvadratmeterprisen er høyere.

Så, enten bo i en rådyr skoeske, eller betale ræva av seg for å komme seg til jobb.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (2 timer siden):

Enig her også. Kollektivt skulle vært subsidiert så mye at det hadde vært tilnærmet gratis. I Luxembourg er det gratis, for eksempel.

Kilde: https://www.bbc.com/news/world-europe-51657085

Kollektivt er et helvete. Man må tilpasse seg rutetabellen, spesielt hvis man må bytte en eller flere ganger underveis. Man må kanskje stå og få svette armhuler opp i ansiktet i tettpakkede busser eller t-banevogner, eller stå ute og fryse mens man venter på neste buss.

Ikke spesielt attraktivt egentlig. Men ofte har man ikke noe valg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Det interessante er at man legger opp til at bompenger skal finansiere kollektivtrafikken, men dess færre som kjører bil, som de nå opplever i disse koronatider, dess færre er med på å betale for nevnte kollektivtrafikk.

Færre som kjører bil? Det er vel heller flere som kjører bil nå.

Lenke til kommentar
spiff42 skrev (23 minutter siden):

Poenget med bommer kan oppsummeres i ett ord: Kø

https://www.nrk.no/valg/2013/ko-koster-76-mill.-per-dag-i-2030-1.11201678

https://www.toi.no/samfunnsokonomiske-analyser/dette-koster-veitrafikken-samfunnet-article36129-1648.html

Kø på hovedfartsårene inn mot Oslo kostet i 2013 samfunnet 6,6 milliarder årlig i tapt arbeidstid og mindre effektiv varelevering. Kø står for en overveldende del av samfunnskostnadene fra veitrafikk i byområder. Bompenger, spesielt med rushtidsavgift, er effektivt for å begrense kø.

Den NRK-artikkelen er litt mindre relevant da. Snakker om CO2-utslipp, men tar ikke hensyn til elbilens inntog (ikke at vi skal forvente at de kunne forutsi det da). Dessuten:

"Tidligere har NAF gått ut og advart mot sammenhengende kø på alle innfartsårer rundt Oslo fra 7 om morgenen til 20.30 om kvelden innen 2022, dersom ikke drastiske grep tas allerede nå."

Vel. Såvidt jeg har fått med meg så er køen konsentert til et ganske begrenset antall timer morgen og ettermiddag.

Men en del av løsningen her er jo at det pålegges langt mer bruk av hjemmekontor fra myndighetshold for alle bedrifter der det er mulig. Akkurat nå sitter det mange gamle grinebitere som absolutt skal tvinge folk tilbake på kontoret så mye som mulig, selv om de har arbeidsoppgaver som fint kan utføres fra hjemmet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

De "grønnmalte" sosialistene i MDG kan oppleve at de går for langt. Jeg kan huske Gerhardsen og hans mening om bilkjøring: dekadent luksus og helt unødvendig.

Det er ikke så gøy når jeg vet at penger jeg betaler regninger med er beskattet først med inntektsskatt, og så må jeg betale andre tilleggsskatter og avgifter med det som er igjen. 34% av strømprisen er skatter og avgifter, 60% av bensinen, moms på reparasjoner olje og deler, hvitevarer og brunevarer, moms på mat, telefon, advokat, rørlegger, snekker og de fleste andre tjenester. For ikke å snakke om alkohol og tobakk. Det er en stor tilleggssum totalt etter at inntektsskatt er trukket. Det skal ikke mye til før mere enn en tredel av lønningen - ca 7000 kr i mnd er gått totalt til skatter og avgifter for lavtlønte. De betaler også en forholdsmessig større andel av lønna si i tilleggsskatter og avgifter enn de som tjener mye. 

Hvis du for eksempel bruker 1500 liter bensin i året, vil du betale en veiavgift på 7.515 kroner, og en co2-avgift på 2.055 kroner. Med en gjennomsnittspris på 16 kroner vil du betale 4.800 kroner i merverdiavgift i tillegg. Totalt blir dette minst 14.370 skatte og avgiftskroner. Les mere...   Og de som tjener lite betaler like mye i kroner som de høytlønte på varer og tjenester.

Det vi betaler til andre av vår beskattede lønn, må de også betale inntektsskatt av, og så starter skatte- og avgiftsleggingen i en evig sirkel, en slags kabal. 

Jeg gjentar: sett opp minstefradraget til 250 000 om vi skal tro på at utjevning er målet, ikke bare mest mulig skatt...

En gammel kjent Ap-mann sa i 1985 at det er utrolig hvor mye skatt vi tåler og betaler - uten å lage bråk - bare vi blir vant til det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

De som er blakke og ensomme er vant til å ha det litt trist. Den eneste gleden de har er at de får lov å betale skatter og avgifter så de føler at de er høyt skattet.  Norge trenger dem. 

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (6 timer siden):

Jeg syns ikke det er dumt at geografisk avstand til jobben er en avgjørende faktor for hvor du velger å bosette deg. Hvorfor syns du det er dumt? Hvilke andre variabler er viktigere når du velger hvor du skal bo? Hvis man (som jeg) ønsker å bo nærme jobb for å ha kort reisevei, må man ofte finne seg i at boligen blir mindre, fordi kvadratmeterprisen er høyere.

Du er singel og det er alt for tydelig hvorfor.

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 timer siden):

Kollektivt er et helvete. Man må tilpasse seg rutetabellen, spesielt hvis man må bytte en eller flere ganger underveis. Man må kanskje stå og få svette armhuler opp i ansiktet i tettpakkede busser eller t-banevogner, eller stå ute og fryse mens man venter på neste buss.

Ikke spesielt attraktivt egentlig. Men ofte har man ikke noe valg.

Jeg synes at det er mange fordeler med kollektiv. Det viktigste er at man kan bruke tiden til å sove, lese avisen eller jobbe. Tid bak rattet er bortkastet.

Førstevalget mitt er t-bane fra «dør til dør» (mer realistisk med sykkel, sparkesykkel el lign i hver ende). Gjerne med bedre avvikling gjennom Oslo sentrum.

Mange bytter av kollektiv, upålitelige avganger og rush-fokusert ekspress-tilbud er blant ulempene.

Men det verste er at buss og bane tar fra meg og familien 1t40m med tid hver dag. Det er såpass mye at jeg er villig til å betale ganske mye for å slippe det.

-k

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I grunn litt merkelig at flere her generaliserer behov for transport, noen klarer seg uten bil, noen må ha bil pga. famile med unger, hyttetur, besøk av slekt og gamle osv.

Helt utrolig at MDG ser ikke realiteter i livet, folk blør allerede med bl.a strømutgifter men ikke et ord om det. Kun bilbruk som skal slaktes, koster hva det koster.(politisk sett)

Endret av Jarmo
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...