KarvaBlad Skrevet 28. november 2021 Del Skrevet 28. november 2021 Det virker som om det er visse ord nesten alle skriver feil på sosiale medier og debattfora. Min liste: 1. Verre - skrives "værre" 2. Enn - skrives "en" 3. Et - skrives "ett" 4. Blant - skrives "blandt" 5. Verst - skrives "værst" 6. Ennå (tidsadverb) - skrives "enda" 7. Enda (gradsadverb) - skrives "ennå" 8. Tør (som i å våge noe) - skrives "tørr" 9. Hvis - skrives "viss" eller "visst" 10. Visst - skrives "vist" 11. Dessverre - skrives "desverre" Kommer dere på flere? Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 28. november 2021 Del Skrevet 28. november 2021 12. Statistikk - skrives "statestikk" 1 Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 28. november 2021 Del Skrevet 28. november 2021 KarvaBlad skrev (17 minutter siden): 9. Hvis - skrives "viss" eller "visst" "Viss" er faktisk ikke feil, i bokmål er det fritt valg mellom "hvis" og "viss". Men det forutsettes vel at man holder seg konsekvent til en av formene i en tekst, vil jeg tro. Selv er jeg en "hvis"-er https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=viss&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge 1 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 28. november 2021 Del Skrevet 28. november 2021 Enda og ennå er likestilte som tidsadverb. 1 Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 28. november 2021 Forfatter Del Skrevet 28. november 2021 a_aa skrev (1 minutt siden): "Viss" er faktisk ikke feil, i bokmål er det fritt valg mellom "hvis" og "viss". Men det forutsettes vel at man holder seg konsekvent til en av formene i en tekst, vil jeg tro. Selv er jeg en "hvis"-er https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=viss&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge Jeg visste at det het "viss" på nynorsk, men at det er korrekt på bokmål er jo bare perverst. Alle spørreord begynner jo på hv. Hva, hvor, hvordan, hvis osv. Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 28. november 2021 Forfatter Del Skrevet 28. november 2021 debattklovn skrev (1 minutt siden): Enda og ennå er likestilte som tidsadverb. Du har rett. Ble slik i 1991. Men personlig mener jeg det er upresist å ikke skille mellom enda og ennå. Det er dårlig språk. 1 Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 28. november 2021 Del Skrevet 28. november 2021 KarvaBlad skrev (3 minutter siden): Alle spørreord begynner jo på hv. Hva, hvor, hvordan, hvis osv. Aah. Der ble jeg usikker gitt - det er mulig valgfriheten kun gjelder der "hvis" er brukt i betydningen "dersom", da kan "viss" brukes som et alternativ. Jeg tror ikke det er innafor med "viss" i betydningen "hvem sin" - men er ikke sikker. Holder meg til "hvis", jeg 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 28. november 2021 Del Skrevet 28. november 2021 Om enda og ennå: Ennå eller enda? (sprakradet.no) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå