Megaoctane Skrevet 27. november 2021 Del Skrevet 27. november 2021 Leverandør: HomeNet 1Gb fiber. Modem i bridgemode. Mesh Asus XT8 med 3 noder og deretter byttet ut med TP link X60 Enebolig 3 etasjer. En node i hver etasje. Hovednode i 2. etasje. Alle tre koblet med Ethernet. Problem: plutselig faller wifi ut en gang i uka. Hovednode mister kontakt med node i 1 etasje. Må restarte hovednode, som etter oppstart virker igjen og Loftsnode kommer på. Kjellernode må restartes manuelt, før alt fungerer igjen. Dette skjedde med Asus XT8, jeg byttet dette ut med TP link X60. Samme problem. skjer i snitt 1 gang i uka Tilkoblede enheter: +/-35 stk 6 Mill panelovner generasjon 2, på 2,4 GHz 4 sonos enheter. To av disse via kabel. 4 iPad 2 Apple TV 4 HD 1 Diskstation 211J 5 iPhone 2 Samsung TV Xbox One PS5 1 Google Home 1 Google Nest mini 1 Nest Hello Ringeklokke 1 jobb PC som bruker VPN for å koble til kontoret 1 Yale Doorman L3 hub Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 27. november 2021 Del Skrevet 27. november 2021 Hva med å kjøre en automatisk restart av trådløsenhetene en gang pr natt, f.eks. kl 04? For en god tid tilbake, var det en her på forumet som hadde en D-Link-enhet langt inne i nettverket sitt - som rota til HELE nettverket med jevne mellomrom. Det KAN være noe liknende hos deg - at en av enhetene tuller til ting så mye at ting stopper opp en gang i uka. Det er vanskelig å se for seg hva slags enhet det kan være, men ingenting er umulig, virker det som. Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 27. november 2021 Forfatter Del Skrevet 27. november 2021 Vanskelig å vite. Hadde ukentlig restart av Asus og det hjalp lite. mistenker at det kan enten være en av mill enhetene som kjører kjip gammel billig kinesisk wifi modul. Eller CAT7 kabelen fra switch ned til noden nede, siden den sliter... eller kanskje switchen i stua... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. november 2021 Del Skrevet 27. november 2021 Tror du må gå for eliminasjonsmetoden. Er gjerne kjedelig og tar lang tid, men pleier å fungere. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 27. november 2021 Del Skrevet 27. november 2021 Det var en D-link-switch som var problemet for han jeg nevnte i min forrige posting. Så en switch, som egentlig bare videresender data, kan faktisk være et problem for hele nettverket. Lenke til kommentar
cacb Skrevet 27. november 2021 Del Skrevet 27. november 2021 2 hours ago, Megaoctane said: Leverandør: HomeNet 1Gb fiber. Modem i bridgemode. Mesh Asus XT8 med 3 noder og deretter byttet ut med TP link X60 Enebolig 3 etasjer. En node i hver etasje. Hovednode i 2. etasje. Alle tre koblet med Ethernet. Problem: plutselig faller wifi ut en gang i uka. Hovednode mister kontakt med node i 1 etasje. Men X60-nodene er jo koblet med Ethernet, da skal de ikke miste kontakten om Wifi faller ut. Kanskje et software-problem siden det skjer regelmessig? Skru av noen "smarte" dingser og se om det hjelper. Google ville jeg ikke sluppet inn på mitt nett, men det er meg. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 27. november 2021 Del Skrevet 27. november 2021 Så like problemer med to mesh-sett. Enheter koblet til hovedenhet fortsetter å fungere, mens det blir problemer med mesh-noden som - enten det er Asus eller TP-Link - står bak den ene svitsjen? Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 28. november 2021 Forfatter Del Skrevet 28. november 2021 Stemmer. Like problemer med to forskjellige mesh. Den noden som nå står bak en switch var tidligere koblet direkte til hovednoden fordi asus har 4 lan kontakter bak. X60 har bare en inn og en ut. Kan begynne med TPlink switch... men veldig rart at wifi faller ut. Hovednoden slutter å sende wifi signaler. Nesten som om den "kræsjer" kan det være Sonos eller Google som spammer nettverket og får hovednoden til å kræsje? har to Sonos Sub og to Sonos Arc der Arc'ene er tilkoblet med kabel og sub uten.... Lenke til kommentar
NULL Skrevet 28. november 2021 Del Skrevet 28. november 2021 8 hours ago, Megaoctane said: Stemmer. Like problemer med to forskjellige mesh. Den noden som nå står bak en switch var tidligere koblet direkte til hovednoden fordi asus har 4 lan kontakter bak. X60 har bare en inn og en ut. Kan begynne med TPlink switch... men veldig rart at wifi faller ut. Hovednoden slutter å sende wifi signaler. Nesten som om den "kræsjer" kan det være Sonos eller Google som spammer nettverket og får hovednoden til å kræsje? har to Sonos Sub og to Sonos Arc der Arc'ene er tilkoblet med kabel og sub uten.... X60 har to porter som inne nødvendigvis er "inn og ut" - f.eks. ved trådløst backhaul, vil begge kunne gi signal videre til en kablet enhet. Det er kun wifi-delen som krasjer? Det som evt. er koblet vil via kabel fortsetter å fungere? Ser du ruteren og alle noder i management-appen? Det er alltids "ting" som kan få wifi til å krasje, men så vidt jeg vet er XT8 og X60 basert på helt forskjellige brikkesett(-leverandører), som man har ikke denne likhetsfaktoren som veldig mange rutere har. Bytte om på et par av TP-Link-nodene og se om problemet også flytter seg, hvis det er slik nå at det kun er den ene av dem som får problemer. 1 Lenke til kommentar
cacb Skrevet 28. november 2021 Del Skrevet 28. november 2021 (endret) 9 hours ago, Megaoctane said: Stemmer. Like problemer med to forskjellige mesh. Det betyr at problemet befinner seg utenfor Asus og TP-link meshene, du bør søke etter feil andre steder. Prøv for eksempel å fjerne "Mill" panelovnene fra systemet og se om problemet forsvinner. Husk å gjøre kun én slik endring av gangen, ellers er det umulig å vite hvem som er synderen. At feilen oppstår regelmessig en gang i uka tyder på at feilen ikke skyldes kabling eller hardware som sådan vil jeg si. Høres mer ut som et software-problem. PS: Jeg har også en TP-link TL-SG105 switch i mitt mesh og den har jeg aldri hatt trøbbel med. Endret 28. november 2021 av cacb 2 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 28. november 2021 Del Skrevet 28. november 2021 Slår hovednoden av WiFi eller mister du nett på WiFi mens du enda er tilkoblet? Kan være du har en enhet som ligger i grenseland for kontakt med to noder og ikke klarer å bestemmer seg og derfor spammer WiFi til nettet kneler. Eller det kan være noe nettleverandøren din gjør /har satt opp som påvirker nettet ditt. Jeg fikk plutselig i sommer problemer med att WiFien min bare stoppa å funke og så begynte å virke igjen, viste seg å være Yale sin Accesspunkt som kødda det til, men det kom en oppdatering så forsvant problemet. 1 Lenke til kommentar
cacb Skrevet 28. november 2021 Del Skrevet 28. november 2021 7 minutes ago, stich_it said: Jeg fikk plutselig i sommer problemer med att WiFien min bare stoppa å funke og så begynte å virke igjen, viste seg å være Yale sin Accesspunkt som kødda det til, men det kom en oppdatering så forsvant problemet. Siden megaoctane har Yale Doorman ville jeg plassert den øverst på listen over mistenkte her også. 1 Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 28. november 2021 Forfatter Del Skrevet 28. november 2021 Har en Yale Doorman hub, men hadde liknende problemer før også. skjer som sagt normalt 1 gang i uka. I dag har jeg gått igjennom alle enheter som kobler seg til, og lagt til gjenkjennelige navn på alle. Tømt loggen på ruteren, så får vi se hva loggen sier ved krasj. både wifi og kablet forsvinner, for alle nodene er koblet med kabel, så de skulle vært uberørt… fant ut at sonos sub har jeg også kablet inn, så det er i grunn en AEG vaskemaskin, 6 mill ovner, nest hello, Google home, nest mini, Diskatation, Verisure hub og Yale Doorman som står igjen. jeg er som dere og mistenker Yale eller Mill… Det er sikkert ikke kablene, for da ville vel ikke noe fungert korrekt… ei heller TP link switch siden de fungerer fint resten av uka… Vet ikke om HomeNet sin dekoder kan gjøre noe så nettet faller sammen? HomeNet er satt i bridge mode og en restarte av noden gir alltid nettet tilbake. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå