Gjest 35573...502 Skrevet 27. november 2021 Del Skrevet 27. november 2021 Enkelt og greit. Hva er verste konsekvens? Jobber på søndagsåpenbutikk og kontrakt tilsier egentlig kun helgevakter. Dog ikke skriftlig blitt flere vakter. Jobbet nå 4-5 år juleaften på kveld på rad. Kan jeg nekte? Er alltid jeg som blir satt opp, og har alltid bare funnet meg i det. Anonymous poster hash: 35573...502 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. november 2021 Del Skrevet 27. november 2021 Bare si at det ikke passer for deg? Åpenbart at ikke en person skal dekke dette år etter år Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 27. november 2021 Del Skrevet 27. november 2021 Dere er vel flere som jobber? Tipper du trenger bare å si ifra, denne gangen passer det ikke. Du har på en måte tatt din økt ettersom du har jobbet så mange ganger før. Si ifra i god tid slik at det ikke bygger seg opp en forventning (og de blir sure) Lenke til kommentar
ClarkGable Skrevet 27. november 2021 Del Skrevet 27. november 2021 (endret) Da bør du si i fra at du ikke vil jobbe den dagen. Du bør også kontakte tilitsvalgt eller et fagforbund sentralt, å stille spørsmål om bedre ordning. Det er mange yrker i Norge som jobber hellig dager, å da er det opp til arbeidsgiver i samråd med ansatte å finne en ordning som gjør at disse arbeidsdagene fordeles fra år til år. Dette vet nok sjefen din godt. Men hvis du ikke sier noe, vil det nok fortsette sånn. jobber du for eks for Kiwi, å syntes det er vanskelig å si i fra, kan du kontakte tilitsvalgt/verneombud. Det er alltid vanskelig å finne folk til helligdager, å hvis ingen sier noe, er jo det en drøm for sjefen. https://www.ung.no/oss/455299 Endret 27. november 2021 av ClarkGable Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. november 2021 Del Skrevet 28. november 2021 Gjest 35573...502 skrev (11 timer siden): og har alltid bare funnet meg i det. og derfor blir du satt opp til disse vaktene. 3 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 Har du spurt om fri? Dersom du kan vise til at du har jobbet fire julaftener på rad, ville enhver rimelig arbeidsgiver se på mulighetene for å sette inn andre. Praktisk tips hvis arbeidsgiver er lite imøtekommende, er å trå til inntil videre der du er samtidig som at du ser etter et annet sted å jobbe. Nedsiden, både når det kommer til lønn og arbeidstider, er begrenset om man fra før kun jobber helger i matbutikk. Er du arbeidsom og villig til å jobbe helger som nå, er det akkurat det mange andre butikker har behov for. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 5. desember 2021 Del Skrevet 5. desember 2021 Gjest 35573...502 skrev (På 27.11.2021 den 14.11): Enkelt og greit. Hva er verste konsekvens? Jobber på søndagsåpenbutikk og kontrakt tilsier egentlig kun helgevakter. Dog ikke skriftlig blitt flere vakter. Jobbet nå 4-5 år juleaften på kveld på rad. Kan jeg nekte? Er alltid jeg som blir satt opp, og har alltid bare funnet meg i det. Anonymous poster hash: 35573...502 Først og fremst; Julaften er ansett som en ordinær arbeidsdag. Men det betyr ikke at du er pliktig til å jobbe julaften. Er du ansatt som deltid, eller som tilkallingshjelp (ringehjelp/ekstrahjelp... "kjært" barn har mange navn)? I sistnevnte tilfelle, kan du "velge og vrake" blant vaktene du blir tilbudt. Det er ikke noe krav om at du skal godta vaktene som arbeidsgiver tilbyr deg. Som deltid skal du ha en fast turnus som tilsvarer din stillingsprosent, og vaktene spesifisert der må du jobbe. Men du skriver at kontrakten tilsier kun helgevakter, og da skal du ikke ha en fast turnus utenom helgedager. Julaften i år er på en fredag, og det er ikke ansett som en helgedag (det er kun lørdag og søndag). Med andre ord, kan jeg ikke skjønne at du er pliktig til å jobbe julaften i år. Verste konsekvens hvis du sier nei? Hvis du er tilkallingshjelp, så kan arbeidsgiver velg å gi deg færre/ingen vakter da hen ikke er pliktig til å gi et visst antall timer til en tilkallingshjelp. Er du deltid, og ikke skal jobbe fredag 24. desember i år i følge en fast (lovlig) turnus, kan hen ikke si noe. Men har hen spurt deg på forhånd og du har sagt ja, så kan du ikke trekke det tilbake nå. Da risikerer du oppsigelse. Du kan imidlertid spørre og forklare at du synes det ikke er rettferdig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå