Lauenstein Skrevet 27. november 2021 Del Skrevet 27. november 2021 Vurderer å kjøpe legion t5 fra elkjøp eller netonnet Da må lagringskapasiteten økes. Vil jeg feks kunne installere wd black 750/850 i denne i tillegg til det som er fra butikk? Kan jeg også installere en Seagate BarraCuda 4TB 3.5'' HDD Pr. dags dato har jeg vel 2 TB foto som skal lagres. De er plassert på ekstern hdd. Det føles noe usikkert ut å bare lagre de på 1 enhet men ønsker å unngå bruk av skytjenester som feks jottacloud. Planen var da å: installere wd 750 eller 850 for spill/windows alltid lagre siste års bilder ca. 300GB på egen nvm enhet evt. bare bruke den nvm enheten som er i maskinen fra før å ha både siste års bilder samt programfiler der. mekanisk hdd for "langtidslagring" av eldre foto. Bør jeg ha 2 ? bruke 1 ekstern hdd som backup Tanker? Lenke til kommentar
xaco Skrevet 28. november 2021 Del Skrevet 28. november 2021 Trenger du virkelig såpass rask lagring som en NVME ssd for bilder? Om du vil være sikker så burde du ha en ekstern backup også. Om den er i skyen eller bare et par eksterne disker hos foreldre eller i skapet på jobb eller noe annet kan være litt det samme. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. november 2021 Del Skrevet 29. november 2021 Lauenstein skrev (På 27.11.2021 den 9.49): Det føles noe usikkert ut å bare lagre de på 1 enhet men ønsker å unngå bruk av skytjenester som feks jottacloud. "Du bør ha minimum tre kopier. To lokalt og en eksternt." Hvordan ønsker du å løse dette? Lenke til kommentar
Lauenstein Skrevet 29. november 2021 Forfatter Del Skrevet 29. november 2021 Ok. Så da er det letteste kanskje å ha 2 hdd i raid (ett eller annet. Raid 1?) Og 1 ekstern som lagres i ett annet hus. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 30. november 2021 Del Skrevet 30. november 2021 Nei, raid skal ikke brukes til dette. Raid skal brukes til ytelse, ikke backup. De to lokale kopiene bør være adskilt, dvs. bl.a. ikke på samme maskin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå