Gå til innhold

Test: Fem SUV-er med firehjulstrekk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Imponerende lavt forbruk på Tesla Model Y.
Men kan du forklare følgende i artikkelen.

Tesla Model Y kan lades med langt høyere strømstyrke enn laderen kan levere og begrenses derfor av laderen.

Det lades på 150KW lader, men maks effekt for Model Y i grafen er 135KW.
Hvorfor makser ikke Model Y ut på 150KW?
Makter ikke laderen å levere 150KW?

Lenke til kommentar
32 minutes ago, jag007 said:

Imponerende lavt forbruk på Tesla Model Y.
Men kan du forklare følgende i artikkelen.


Tesla Model Y kan lades med langt høyere strømstyrke enn laderen kan levere og begrenses derfor av laderen.

 

 

32 minutes ago, jag007 said:

Imponerende lavt forbruk på Tesla Model Y.
Men kan du forklare følgende i artikkelen.


Tesla Model Y kan lades med langt høyere strømstyrke enn laderen kan levere og begrenses derfor av laderen.

Det lades på 150KW lader, men maks effekt for Model Y i grafen er 135KW.
Hvorfor makser ikke Model Y ut på 150KW?
Makter ikke laderen å levere 150KW?

"Av de bilene som kunne lades, er det kun Teslaen som har mulighet for aktiv forvarming av batteriet før lading. Det ble ikke benyttet i dette tilfellet"

Har man lite kobolt i batteriet kreves det litt varme for å få effekt.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Det har aldri vært vanskeligere å velge el-SUV en det er nå.

Det stemmer 100%, men det er ikke fordi det er så mye bra å velge mellom. Man må velge mellom søppel eller kjempedyre biler.

Bare se på testen: et kinesisk bilmerke, to koreanske, en amerikaner og en tysk bil full av hardplast. 

Det finnes absolutt null holdepunkt for å påstå at dette på magisk vis har blitt symboler på kvalitet.

Den eneste grunnen til at man i det hele tatt gidder å vie dem en tanke er fordi de er elbiler.

Det finnes vel bare 2 familiebiler som objektivt sett er gode både som biler og elbiler: Porsche Taycan Cross Turismo og BMW iX. Alt annet er bare halvhjertede forsøk hvor enten drivlinjen eller den opplevde kvaliteten (eller begge i verste fall) er på halv tolv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
kremt skrev (37 minutter siden):

Bilen bestemmer farten på lading ut fra % på batteriet og temperatur i batteriet. Når den bare vil ha 135 ut av 150 kW tilgjengelig tyder det på at batteriet ikke er varmt nok.

Da er det altså bilen som begrenser ladefarten (fordi batteriet ikke er varmt nok), og ikke ladestoplen!
Bevist valg av TU mao. Dog ikke helt presis forklaring i artikkelen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (39 minutter siden):

Det stemmer 100%, men det er ikke fordi det er så mye bra å velge mellom. Man må velge mellom søppel eller kjempedyre biler.

Bare se på testen: et kinesisk bilmerke, to koreanske, en amerikaner og en tysk bil full av hardplast. 

Det finnes absolutt null holdepunkt for å påstå at dette på magisk vis har blitt symboler på kvalitet.

Den eneste grunnen til at man i det hele tatt gidder å vie dem en tanke er fordi de er elbiler.

Det finnes vel bare 2 familiebiler som objektivt sett er gode både som biler og elbiler: Porsche Taycan Cross Turismo og BMW iX. Alt annet er bare halvhjertede forsøk hvor enten drivlinjen eller den opplevde kvaliteten (eller begge i verste fall) er på halv tolv.

Uenig, Porsche Taycan Cross Turismo er altfor dyr og ikke dn bil for de fleste familier. BMW iX har utdatert teknologi. Ingen over, ingen ved siden av, det er Tesla som er den nye tingen. I min vennekrets blant akademikerne har Tesla mer status enn Audi/BMW/Mercedes. Tesla er den nye Iphone.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Raude skrev (3 minutter siden):

Uenig, Porsche Taycan Cross Turismo er altfor dyr og ikke dn bil for de fleste familier. BMW iX har utdatert teknologi. Ingen over, ingen ved siden av, det er Tesla som er den nye tingen. I min vennekrets blant akademikerne har Tesla mer status enn Audi/BMW/Mercedes. Tesla er den nye Iphone.

Jeg bryr meg ikke hva statusen er i din vennekrets. 

Hadde du lest det jeg skrev, så ville du sett at jeg innledet med at man enten må velge mellom alt for dyre biler eller søppel. Ergo erkjenner jeg at både Taycan og iX er for dyre biler.

Ellers tror jeg du blander IX med IX3. IX3 fremstår utdatert fordi det er en ombygd fossilbil. IX har samme 5. generasjons drivlinje fra BMW som benyttes i I4 og IX3. Altså den som det kommer frem i tester av både IX3 og I4 som en av de mest effektive drivlinjene på markedet. Legg til at IX er en I3 på steroider mtp materialbruk og det blir åpenbart at du ikke helt er klar over hva IX er for en bil. Jeg vet faktisk ikke om noen mer moderne og fremtidsrettede biler på markedet enn IX (men opplys meg gjerne).

Men det at du sammenligner Tesla med statussymbol og iPhone sier tross alt en del. IPhone er tross alt allemannseie i Norge og pr definisjon da ikke et statussymbol. Så da kan vel ikke Teslaene i vennegjengen din være rare statussymbolet heller? Tesla går tross alt under kallenavnet Asker-Passat av en grunn ...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Jeg bryr meg ikke hva statusen er i din vennekrets. 

Hadde du lest det jeg skrev, så ville du sett at jeg innledet med at man enten må velge mellom alt for dyre biler eller søppel. Ergo erkjenner jeg at både Taycan og iX er for dyre biler.

Ellers tror jeg du blander IX med IX3. IX3 fremstår utdatert fordi det er en ombygd fossilbil. IX har samme 5. generasjons drivlinje fra BMW som benyttes i I4 og IX3. Altså den som det kommer frem i tester av både IX3 og I4 som en av de mest effektive drivlinjene på markedet. Legg til at IX er en I3 på steroider mtp materialbruk og det blir åpenbart at du ikke helt er klar over hva IX er for en bil. Jeg vet faktisk ikke om noen mer moderne og fremtidsrettede biler på markedet enn IX (men opplys meg gjerne).

Men det at du sammenligner Tesla med statussymbol og iPhone sier tross alt en del. IPhone er tross alt allemannseie i Norge og pr definisjon da ikke et statussymbol. Så da kan vel ikke Teslaene i vennegjengen din være rare statussymbolet heller? Tesla går tross alt under kallenavnet Asker-Passat av en grunn ...

For å svare på det siste først. Å joda, iPhone er statussymbol, spesielt blant ungdom. Massevis av kilder på det på nett, det er bare å ta et Googlesøk. Det er imidlertid forskjell på om du sitter med en gamme iPhone 5 og den nyeste flagshippen.

 

Model 3 scorer jo bedre enn I4 på det meste, sømløs ladenettverk (jeg eier ikke Tesla, men en annen elbil som jeg har vært på langtur med - dette i seg selv er nok til å velge Tesla), utseende/design, ytelse, effektivitet, teknologi, innovasjon, pris og potensial for autonomi. Nå sammenligner jeg en bil som leveres i dag mot en som man «kanskje» får om ett år om man bestiller den i dag. Hva er det BMW egentlig bringer på bordet? For min del så virker det som om de er milevis unna Tesla, de skulle ha kommet med en I4 for et par år siden.

Endret av Raude
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Reagerer litt på Teslas batteristørrelse. Om det brutto er ca 80KWh hvorfor er det bare 70KWh netto? Vekten på batteriet er jo omtrent det samme som de andre? Ingenting tyder på at de har kjempebuffer. 

Syntes at det bør være strøm tilført bilen delt på km kjørt som må være kriterie for virkningsgrad Det betyr inklusive ladetap. Dette er jo ofte 15% på tesla vs 5-10% på andre biler.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raude skrev (26 minutter siden):

For å svare på det siste først. Å joda, iPhone er statussymbol, spesielt blant ungdom. Massevis av kilder på det på nett, det er bare å ta et Googlesøk. Det er imidlertid forskjell på om du sitter med en gamme iPhone 5 og den nyeste flagshippen.

 

Model 3 scorer jo bedre enn I4 på det meste, sømløs ladenettverk (jeg eier ikke Tesla, men en annen elbil som jeg har vært på langtur med - dette i seg selv er nok til å velge Tesla), utseende/design, ytelse, effektivitet, teknologi, innovasjon, pris og potensial for autonomi. Nå sammenligner jeg en bil som leveres i dag mot en som man «kanskje» får om ett år om man bestiller den i dag. Hva er det BMW egentlig bringer på bordet? For min del så virker det som om de er milevis unna Tesla, de skulle ha kommet med en I4 for et par år siden.

Ladenettverk.

Forrige sommer så ferierte jeg med kona og svigerforeldrene mine på Vestlandet. På veien tilbake så stoppet vi på Dombås for å lade. Om jeg ikke husker feil så var det 6 Ionity ladere, 2 av disse var ute av stand. Selv om den elbilen jeg kjørte lader fra 20 % til 80 % på 15-18 min. så måtte jeg vente i ladekø i over en time i stekende varme! Men jeg syntes mest synd på andre elbilistene som kjørte dyre biler som Porsche Taycan, Audi E-tron, Mercedes EQS (?) som måtte vente like lenge. Men på den andre siden av veien så var det sikkert 20+ ladestasjoner forbeholdt kun Teslaene. Jeg vet ikke om Tesla har ansatt noen den sommeren, men det virket som om det var Tesla-ansatte som dirigerte det hele + delte kaffe og vafler mens de ladet bilene sine uten at de måtte vente for å komme til laderen. Det er dette jeg kaller status, du kjøper ikke bare en bil, men hele opplevelsen. Det er da jeg bestemte at min neste bil blir Tesla.

Endret av Raude
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Raude skrev (2 timer siden):

I min vennekrets blant akademikerne har Tesla mer status enn Audi/BMW/Mercedes. Tesla er den nye Iphone.

Tesla er omtrent et like originalt valg som en Volkswagen Golf, spesielt av arten blautfeit SUV. Jeg er en akademiker, om det har noe å si.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jag007 skrev (6 timer siden):

Da er det altså bilen som begrenser ladefarten (fordi batteriet ikke er varmt nok), og ikke ladestoplen!
Bevist valg av TU mao. Dog ikke helt presis forklaring i artikkelen.

Ikke nødvendigvis. Det kan fort være at en makser ut på strømmen eller spenningen laderen kan levere før en makser ut på effekten. Det er mange faktorer som spiller inn. Uansett lite interessant å sammenligne lading av disse bilene på en lader som ikke er i nærheten av å kunne levere det bilene kan ta imot.

Lenke til kommentar
Raude skrev (7 timer siden):

 I min vennekrets blant akademikerne har Tesla mer status enn Audi/BMW/Mercedes. Tesla er den nye Iphone.

Må si du har en begrenset vennegjeng hvis alle er akademikere. I min vennegjeng er det mange som liker Tesla, men blant de som har bilteknisk kompetanse, altså jobber med bil i en eller annen form, så har Tesla null status. De anerkjennes som pionerer, men ikke i særlig grad som innovatører. Til det har de for mange komponenter lånt fra andre biler, for dårlig byggekvalitet og for dårlig kalibrert chassis.

I bilhobbymiljøene jeg er med i er nok interessen for design, arkitektur, film etc mer hipt enn å ha mye bilteknisk kompetanse, selv om det er en del selvmekkere der også. Der er faktisk gode gamle i3 fremdeles den elbilmodellen i med høyest status. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raude skrev (5 timer siden):

For å svare på det siste først. Å joda, iPhone er statussymbol, spesielt blant ungdom. Massevis av kilder på det på nett, det er bare å ta et Googlesøk. Det er imidlertid forskjell på om du sitter med en gamme iPhone 5 og den nyeste flagshippen.

 

Model 3 scorer jo bedre enn I4 på det meste, sømløs ladenettverk (jeg eier ikke Tesla, men en annen elbil som jeg har vært på langtur med - dette i seg selv er nok til å velge Tesla), utseende/design, ytelse, effektivitet, teknologi, innovasjon, pris og potensial for autonomi. Nå sammenligner jeg en bil som leveres i dag mot en som man «kanskje» får om ett år om man bestiller den i dag. Hva er det BMW egentlig bringer på bordet? For min del så virker det som om de er milevis unna Tesla, de skulle ha kommet med en I4 for et par år siden.

Finnes vel lite som er mer relevant i en diskusjon blant voksne, enn hva barn synes er kult.

Men for å svare på det konkrete du mener Tesla er overlegne på:

  • Ladenettverk. Jepp. Der er de gode. Det er digg de 2 gangene i året man hurtiglader og er dermed det som burde være nederst på prioriteringslisten for majoriteten av bilkjøpere. Det er statistikk som viser at de aller færreste elbileiere bruker noe særlig tid på hurtiglading. De fleste lader stort sett hjemme. 
  • Utseende. Subjektivt og ikke åpent for debatt.
  • Ytelse. Der stiller de omtrent likt som BMW og Porsche. Det er marginale forskjeller hvor Tesla overrapporterer (rullende start og ikke til 100) samtidig som både Porsche og BMW i alle år har underrapportert (ikke uvanlig at du klarer å slå offisielle tall med sekundet).
  • Effektivitet. Tesla og BMW stiller omtrent likt.
  • Teknologi. På hvilken måte da? Tesla får ikke engang til simple assistentsystemer som omtrent enhver europeisk bilprodusent har. Vi har jo sett nok eksempler på hvor god den såkalte autopiloten er. Eller er iPaden det eneste kriteriet for at en bil har mye teknologi I dagens samfunn? Mange vil nok påstå at både nye i4 og Porsche generelt klarer å integrere iPader bedre enn den Tesla ettermonterte utenpå interiørplanken i Model 3.
  • Pris. Jepp. Tesla er tross alt ikke i samme segment som Porsche og BMW. Når ble billigst mulig et synonym med kvalitet?
  • Potensial for autonomi. Der ligger Tesla faktisk ganske dårlig an i bransjen. De begynte vel å klatre opp, helt til nylig hvor FSD har vært en total fiasko. Google it. Det har til og med vært skrevet om i norske medier.

Tillater meg å legge til et par greit viktige poeng for europeiske kjøpere:

  • Byggekvalitet og opplevd byggekvalitet. Det finnes et hierarki i bilbransjen hvor europeisk bilbransje ruver på toppen. Igjen, Google it. Amerikanske biler er kjent for "kvalitet", ikke kvalitet. Tesla har ikke endret på det ryktet i positiv retning. Tesla er på ingen måte dårlige her, men de er ikke bedre enn europeisk bilbransje. Sett deg inn i en hvilken som helst ny Porsche på et Porsche center. Du kan til og med velge en av de brukte i brukthallen. Så gjør du det samme hos Tesla. Du vil aldri noen gang igjen si at noen amerikansk bil har høy opplevd kvalitet. BMW rekker for øvrig ikke Porsche til knærne de heller på dette området.
  • Kjøreegenskaper. Billige eller umodne bilprodusenter lager biler som er enten eller. Enten er den stiv og sportslig, men da er den stiv hele tiden. Eller så lager de komfortable biler, men da krenger de som busser i svingene. I motsetning til erfarne bilprodusenter fra Europa, hvor du kan ha det beste fra to verdener: lite krenging og samtidig enten komfortabelt eller sportslig oppsett. Du får bare ikke den finessen i de fleste biler fra utenfor Europa (med unntak av noen få påkostede).

Og siden du nevner i4 som et eksempel på mindre god elbil (som er en fossilbil i utgangspunktet og ikke en av mine favorittbiler): et kort sitat fra ekspertisen i Elbilforeningen sin test av den; "Det er sjelden jeg blir såpass bergtatt av en ny bilmodell som tilfellet er denne gangen". Jeg synes det høres ut som en pallplassering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, SUV'er type litt sport, mest personbil og fint lite utility. Dei manglar bakkeklaring, lasteevne og trekk kapasitet til henger å trekke henger til å kunne seiast å ha noko "utility". Eg tipper "All terrain" eller "Mud terrain" dekk på desse ikkje berre hadde sett dumt ut, men og kutta i rekkevidda.😉

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...