Gå til innhold

Stridsvogn-tilbud er levert til Norge: – Nå gleder vi oss til vinteren!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser den har kun 6 stk løpehjul på hver side, ser nesten litt russisk ut akkurat der.

Blir det større rullemotstand på bløtt underlag med ett stk færre hjul på hver side?

K2 Black Panther er omtrentlig 90 cm kortere, det en sikkert også litt større avstand mellom løpehjulene. Da Black Panther kan heve senke og tilte helle skroget på disse løpehjulene.

Tror ikke de blir så dårlige å kjøre i Norsk terreng, da Sær Koreas terreng er veldig likt Norsk terreng, med kalde vinter natter. samt myrer og små elver. Så jeg vil si K2 Black Panther har blitt designed for den type terreng. Leoparden er jo en Tysk tanks, bygd for den Europeiske åpne landskapet med små fjell, og skal traversere det med hastighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I fra Wikipedia:

The Black Panther fields an advanced suspension system, called the In-arm Suspension Unit (ISU), which allows for individual control of every bogie on the tracks. This allows the K2 to "sit", "stand" and "kneel", as well as "lean" towards one side or a corner. "Sitting" gives the tank a lower profile and offers superior handling over roads. "Standing" gives the vehicle higher ground clearance for maneuverability over rough terrain.[30] "Kneeling" augments the angular range in which the tank's gun barrel can elevate and depress, allowing the vehicle to fire its main gun downhill as well as engage low-flying aircraft more effectively. The suspension unit also cushions the chassis from vibrations when travelling over uneven terrain, as the bogies can be adjusted individually on-the-fly.

Using the suspension system, K2 is able to elevate its main gun up to 24 degrees, which allows a curved trajectory attack at a hovering helicopter target 5 km (3.1 mi) away.[31]

The K2 also has advanced track system called Dynamic Track Tensioning System. Maintaining optimum tension through all maneuvers, it dramatically reduces the chance of throwing a track even in the most extreme situations.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blir ikke noe problem, da dette er et utstyr, som forsvaret kan enkelt velge om de vil ha eller ikke. Det er en europeisk versjon som er produsert a Tyskland og Frankrike tror jeg.

Hvis forsvaret vil bruke Trophy, så kan de enkelt bestille det utenfor kontrakten for tanksen. De kan bare putte det rett innpå den "generelle" utstyr-innkjøps listen til helle forsvaret. Smutthull er det, det er bare å finne den

Lenke til kommentar
8 hours ago, likferd said:

Tror koreanerene har forregnet seg om de har gått i partnerskap med Israelske våpenprodusenter i et norsk anbud. Det vil nok ikke bli sagt høyt, men det er slikt som gjør at anbudet ikke kommer forbi stortinget.

Men det er jo samme systemet, KMW er gått "til sengs" med det israelske selskapet Rafael de også...


Angående antall løpehjul så er K2 betydelig lettere enn 2A7, men jeg skal ikke uttale meg om de faktiske terrengegenskapene. Den spacingen mellom løpehjulene har litt russiske vibber ja. Får håpe det ikke går så lang tid før vi får greie på hvordan denne vintertesten gikk.

Endret av cbrr6
Lenke til kommentar

"De nye stridsvognene skal tilføres fire mekaniserte manøverbataljoner i Brigade Nord. Det vil si at den lettere oppsatte 2. bataljon omvæpnes og at det opprettes en ny 4. mekanisert bataljon."

Betyr det at det blir flere tunge stridsvogner i brigade nord? Slik det er nå, er vel omtrent halvparten i litauen til enhver tid, og det tyder ikke på at østfronten vil få noe mindre oppmerksomhet av Nato.

Sikkert en meget bra utfordrer for leopard denne vogna, men leo er nok 'tradisjonell' favoritt som vil ha endel åpenbare fordeler som bare en ny variant.

Men skal overhode aldri undervurdere noe fra Sør Korea, stridsvgon krigføring er jo en høyst rell problemstilling der og de vant jo artillerikontrakten så hvorfor ikke denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært skrevet om denne stridsvognen tidligere, og den har noen åpenbare fordeler i forhold til Leoparden. Vekt er en av dem, noe som er en fordel i Norge. Bare 4 i besetningen, mot 5 i Leopard. Enklere vedlikehold som kan utføres av menige har vært nevnt tidligere som et pluss.

I tillegg har forsvaret meget gode erfaringer med kjøpet av artilleri fra samme produsent(?). Jeg tror sjansen er større enn mange tror for at også våre stridsvogner kan bli koreanske fremover.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser at noen kommenterer at koreaneren har 6 løpehjul mot tyskernes 7. Hva som er best vet ikke jeg, men avveininger et sted er det sikkert.

At russerne, også med 6 løpehjul har erfaringer med å bygge kjøretøyer med god fremkommelihet i myrer og gjørme er vel ikke nytt.

Det skal være enkelt å skru på dem og det må vel være en kjempefordel, særlig når det virkelig gjelder og en på løse problemer selv. Hva slags dieselmotorer disse har, har jeg ikke sett noe om.

 

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
Sitat

 

Lervik viste til at hans forgjenger, nåværende forsvarssjef Eirik Kristoffersen, ba om 84 stridsvogner. Noe som vil gi rom for en fornuftig flåtestyring av den samlede vognparken.

Ifølge Lervik vil 72 stridsvogner være det absolutte minimumsbehovet for å realisere planlagt operativ struktur og møte operative krav.

 

Så da blir det nok 72. Når skal generalene lære seg å tenke litt som en politiker og ikke være så forbasket korrekt? :) Vi planla å anskaffe 56 F-35-fly, men så fant en forsvarssjef (sågar en hærmann) ut at ved å kutte ned til èn base, så kunne vi klare oss med 52.

Mang en byråkrat og parlamentariker himlet med øynene: En FS anbefaler vel ikke normalt å redusere sin egen stridsevne når politikerene alt er med på laget? For: å ha noen ekstra skrog å fordele flytimer og slitasje på, og ta høyde for havarier, kan på sikt fort redusere kostnadene. I tillegg til at det øker den operative evnen og slagkraften.

Endret av bbolsoy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

K9 Vidar virker å ha vært en suksess, så koreanerne kan tydeligvis dette. Det er nok lurt å kjøpe moderne materiell fra noen som satser stort på dette selv. Og det gjør Sør Korea. Det blir spennende med vintertesten.
 

K2 Black Panther er vel den mest moderne stridsvognen på markedet for oss. Og at de i tillegg vil montere dem i Norge er bra. Tyske Leopard 2 begynner å få ganske mange år på baken og er vel forrige generasjon.

Endret av TorHansen
Lenke til kommentar

K2 Black Panther var originalt byget med MTU motorer, samme some blir brukt i Leopard 2, Korea gjorde det fram til demmes egen designed motor basert på MTU var drift sikker, da Korea vil ha mest mulig egen produsert utstyr i tanksen demmes.

MTU-power plant some de bruker er den samme som på Leopard 2A7

Kanon løpet er koreansk 120mm /L55, det er likhets trekk mellom den Tyske og Koreanske, men den Koreanske er egen utviklet, de trekker fram at løpet er stivere. Løpet er 20 kg letter og har så vidt høyere "muzzle velocity" (avhengig av ammunisjon), de Koreanske APFSDS-T har mer penetration-vekt og kan generelt set penetrere tykkere RHA en NATO/US ammunisjon. men Norge bruker sin egen NAMMO utviklet ammunisjon + NATO-Ammunisjon.

Ser man på nummer, så er K2 Black Panther en smule bedre en Leopard 2A7. Spørsmålet er om den forbedret versjonen, med mye NATO/Europa utstyr, (K2NO Black Panther) er bedre en Leo 2A7NO

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man har lest noen av artiklene for K2NO Black Panther som TU har, så kan man lese:

- første batch blir produsert i sin helhet i Korea, mens 2-3 verksteder i Norge, som forsvaret bruker, noen av dem hadde oppgaven med å oppgradere/bygge ny CV90.

- Neste batch vil få komponenter i fra Korea, og bygges i Norge.

- all service vil bli gjort i Norge på de 2-3 verkstedene som har kontrakt med Korea og Forsvaret.

- my av komponentene skal være Europeisk, elektronikken/kampsystemene er etter jeg forstå, Kongsberg

Polen vurderte også K2PL Black Panther. Men de endte opp med å kjøpe 250 M1A2 Abrams SEPv3, for å erstatte de gamle Russiske tanksene, og skal operere ved siden av Polens Leopard 2. Amerikanerne har nok gjorde det samme som de gjorde med Australia og ubåt programmet demmes. da de ""stjal"" den i fra Frankrike, tidligere i år

  • Liker 1
Lenke til kommentar

K2 Black Panter er en bra Stridsvogn, men er like tung som Leo2 A7, ifra APEX Seoul er vekt 61,5 tonn uten RWS. Det er også store problemer med girkasser som ikke klarer momentet motoren leverer. Hunday Rotem har så langt derfor brukt MTU/RENK fra Tyskland.

En stor fordel med Leo2 A7 er 18 naboland som bruker samme vogner, og de nye ingeniør, berging og brolegger vognene hæren har er Leo2.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...