Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Oppdatert vaksine

Lemongrass

Anbefalte innlegg

Usikker på om dette er riktig forum, da dette kan gå under mange kategorier. Jeg lurer på om det er noen med god mikrobiologisk kunnskap her inne som kan svare meg på et spørsmål. Covid-19 har en sterk spredningsgrad med mange mutasjoner, det er snart ett år siden vaksinene ble utviklet. Det burde være både finansielle og politiske incentiver til å lage en oppdatert vaksine basert på de nye mutasjonen som herjer i mange land. Så vidt jeg vet er det ikke så omfattende prosess å utvikle en oppdatert vaksine basert på den som allerede eksisterer. Dette gjøres for influensa hvert år. For alt vi vet så er Pfizer etc. allerede i gang med dette, men det er ikke noe mediaoppslag om det. Istedet kjører vi på med samme vaksine, mens Europa opplever skyhøye smittetall. Noe som vi forøvrig skal gjøre, men jeg skulle gjerne ha sett en oppdatering på at det jobbes med en oppdatert vaksine. 

Endret av Lemongrass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morderna er bedre en pfizer og astrazeneca en vaksine er uansett tryggere en å ikke vaksinere seg, så selv om du har pfizer eller morderna er bedre en ingenting men man er aldri 100% sikkert.

Man ser de som ikke vaksinerer seg eller de med risikosonen som hadde pfizer er mere utsatt.

https://www.tv2.no/a/14104411/

Slik tar jo tid må jo testes og godkjennes. Så https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7K92dW/norge-kan-faa-oppdaterte-vaksiner-i-hoest

Lenke til kommentar

Når prøver blir innsendt til mikrobiologiske avdelinger, gjøres også analyser om hvilken type C19 som er forekommet, dvs hvilke mutasjoner som foreligger. Det gjøres også analyser om nye mutasjoner finner sted, dette for å overvåke forekomsten og fange opp evt nye mutasjoner. 

Det gjøres også statistikk over hvilke C19-mutasjoner som er tilstede og samtidig forskning på effekten av vaksinen på de ulike mutasjonene. Når man ser at vaksineeffekten avtar, så vil det være mer aktuelt å produsere en ny vaksine. Per nå har vaksinene fungert relativt godt på mutasjonene som er forekommet i Norge. Den nye mutasjonen, omikron, kan ha dårlig vaksineeffekt, men forekomsten er per nå så lav kontra de andre, men kan bli økende. Legemiddelselskapene vil naturlig nok forske frem vaksiner mot dette, men for alt vi vet, så vil forekomsten av omikron være liten og ny mutasjon med større spredningspotensiale kan være rundt hjørnet, legemiddelselskapene må derfor lage vaksiner mot mutasjoner av stor utbredelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...