Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Arbeidsbil med bra fremkommelighet og hengervekt - maks 700k


el_cash

Anbefalte innlegg

Prøvde meg på denne tråden, men det var sikkert ikke så lurt, så lager min egen tråd her.

Trenger en bil som har kapasitet til å dra tung henger (totalvekt henger 2 tonn, førerkort BE), som har god bagasjeplass, og som kommer seg frem på skogsbilveier og i tøffe snøforhold.

Kommer opprinnelig fra Grand Cherokee (nå med 4,7 l V8), og har vært storfornøyd med de jeg har kjørt de siste 20 årene. Disse bilene begynner imidlertid å bli litt vel dyre som nyere og med sprek motor (hvis man i det hele tatt finner det, de fleste som har vært solgt etter ~2004 er med kjedelige dieselmotorer). Så i stedet for å kaste bort en million eller mer på en "morsom" bil med V8, så får jeg innfinne meg med noe annet...

Tenker da på biler av den type som er listet her, og det logiske valget ser ut til å være Toyota Hilux eller Isuzu D-Max. Må også nevne at bilen bør passe nogenlunde på en vanlig parkeringsplass, så amerikanske SUVer og pickuper utgår, dessverre. Har busjett opp til en ny Hilux. Har vurdert Land/Range Rover, men de er jo grisedyre, og en som er noen år gammel mistenker jeg kan bli veldig dyr i verkstedkostnader. Land Cruiser er hakket rimeligere, men synes komfortnivået på disse er på nivå med billigere Hilux. Komfort og lydnivå er også viktig for meg, så en typisk "kassebil" utgår (selv de nyere synes jeg er ubehagelige). Automatgir er et must.

Helst ville jeg hatt en elbil, men kan ikke se at det er noen matchende biler på det norske markedet per i dag - og jeg trenger ny bil i løpet av et par måneder.

Så hvis jeg setter lista på ca 700k, hva anbefales?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
45 minutes ago, Powertrainer said:

Volvo xc90. Usikker på spec men er relativt godt lydisolert og god å kjøre.

Ja, ser jeg kan strekke meg til noe slikt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=236094998

Luftfjæring er jo gull når man kjører på skogsbilveier med mye hull og slikt. Hvordan er disse bilene på vinterføre, når det ligger 20-30 cm snø på veien, noen som vet? 

Lenke til kommentar
el_cash skrev (2 timer siden):

Har null erfaring med XC90 som ble anbefalt her. Noen som kan si noe om pros/cons for denne, for eksempel en modell fra 2019, tilsvarende den jeg linket til ovenfor? Hvordan er det med løpende utgifter, kjente feil, ting å være oppmerksom på?

Kjenner ikke til de nyere modellene men det som har gått igjen på de eldre modellene er abs feil. Har da i mange tilfeller dreid seg om kontaktfeil i loddinger på kretskortet til styreenheten eller kontaktfeil i tilførselspluggen til abs-pumpen. 

Lenke til kommentar
el_cash skrev (4 timer siden):

Har null erfaring med XC90 som ble anbefalt her. Noen som kan si noe om pros/cons for denne, for eksempel en modell fra 2019, tilsvarende den jeg linket til ovenfor? Hvordan er det med løpende utgifter, kjente feil, ting å være oppmerksom på?

Sjekk luftfjæring skikkelig før kjøp, jeg testet en som hadde gått 50k hvor begge luftbelgene bak var gått lekk. 

Den bruker ikke en liter på mila, du ender på 0.3 når du har strøm og 0.74 når du ikke har det - blandet kjøring.

Eks: en random 10 mils reise med 100% batteri = 0.53 pr mil. (Kilde: broom)

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Landcruiser anbefales ikke om du skal ha den som varebil.
Skilleveggen er plassert så langt fram at du ikke får lænt setet noe særlig
Skillevegg er særnorsk idioti. 

Har Hilux, det er en kjempegod bil, men er noe stiv så det er ikke den best komforten. 
Plager ikke meg noe.
Har 3,5 tonn hengervekt, men ikke BE..

Lenke til kommentar
On 11/27/2021 at 10:42 PM, Pizza3333 said:

Subaru for eksempel? Kanskje litt liten plass i høyden?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=239753547

 

 

Hei ja, har veldig sansen for Subaru Outback! Den har imidlertid litt for lav bakkeklaring for "verstingveiene" og for snøen, dessverre. Hadde jeg hatt litt mer "vanlige" krav, for å si det slik, så skulle jeg gjerne hatt en slik. 

Landcruiser har skuffet meg dypt. Prøvd flere, deriblant en 2018 (eller var det 2019), som er relativt oppdatert. Men fikk følelsen av å kjøre en fancy traktor som hadde overraskende lite drag. På papiret ser den bra ut, men fikk ikke den kvalitetsfølelsen man burde få for en såpass dyr bil. 

Hilux forventer man kanskje ikke like mye av som Landcruiser, men likevel, en 2020-modell jeg prøvde ga meg litt "kassebil"-følelse, plastic fantastic... Ble liksom ikke helt solgt der heller. 

Akkurat nå ligger XC90 ganske godt an, med all den komforten og kreftene den har. Etter å ha kjørt amerikansk i 20 år så blir man litt bortskjemt på slikt. XC90 vil jo også heve teknikken/assistansen adskillig fra en nesten 20 år gammel bil som jeg har nå. Luftfjæringen som DrAlban3000 nevnte er gull verdt alene. 

Men er på ingen måte "låst fast" i noe enda, så tar fortsatt imot gode tips! 

Endret av el_cash
Lenke til kommentar
11 hours ago, el_cash said:

Hei ja, har veldig sansen for Subaru Outback! Den har imidlertid litt for lav bakkeklaring for "verstingveiene" og for snøen, dessverre. Hadde jeg hatt litt mer "vanlige" krav, for å si det slik, så skulle jeg gjerne hatt en slik. 

Landcruiser har skuffet meg dypt. Prøvd flere, deriblant en 2018 (eller var det 2019), som er relativt oppdatert. Men fikk følelsen av å kjøre en fancy traktor som hadde overraskende lite drag. På papiret ser den bra ut, men fikk ikke den kvalitetsfølelsen man burde få for en såpass dyr bil. 

Hilux forventer man kanskje ikke like mye av som Landcruiser, men likevel, en 2020-modell jeg prøvde ga meg litt "kassebil"-følelse, plastic fantastic... Ble liksom ikke helt solgt der heller. 

Akkurat nå ligger X90 ganske godt an, med all den komforten og kreftene den har. Etter å ha kjørt amerikansk i 20 år så blir man litt bortskjemt på slikt. X90 vil jo også heve teknikken/assistansen adskillig fra en nesten 20 år gammel bil som jeg har nå. Luftfjæringen som DrAlban3000 nevnte er gull verdt alene. 

Men er på ingen måte "låst fast" i noe enda, så tar fortsatt imot gode tips! 

Utifra det jeg fant så ligger Outback på 220mm, XC90 på 233mm. Så det er vel ikke de helt store forskjellene.
Dog langt fra samme komfort som Volvo. Familie medlem har XC60 m/ T8. Ikke noe vondt å si om den. Fine biler med nok av krefter & komfort. Men om de varer like lenge som sine japanske brødre tror jeg neppe. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...