Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Auris TPS - Dekktrykk


trn100

Anbefalte innlegg

Bruker dekkomlegging og dekkhotell hos lokalt verksted, mest for å slippe å holde av plass til dekk i bua i carporten, men og for å slippe det styret som er med den dekktrykk sensoren. Får melding  om feil dekktrykk hver gang vi legger om dekk, og de fikser det hver gang uten at det koster meg en kr ekstra. 

2016 Avensis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så ja, jeg har faktisk løsningen.

 

jeg jobber nå i leiebil bransjen og vi sliter med toyota og noen andre modeller. Vi har prøvd ulike youtube videoer og dratt til verkstedet for å få de til å vise oss.. de viser og det ser enkelt ut for de gjør det fort også kommer vi tilbake til jobben og det er ikke så lett alikevell.

 

vi gikk dog til innkjøp av en OBD scanner kostet 7000kr (fungerer sikkert med billigere også) og nå har vi endelig knekt toyotaene våres og får nullstilt den sensoren når vi bytter over til vinter/sommer dekk. De 7000kr tjener vi fort inn da vi har cirka 50 toyotaer i bilparken.

 

dog 7000kr fordelt på 2 hjulskift i året over 20 år er vell ca 175kr pr hjulskift om matten min er korrekt.. verksted er vell fort vekk 500-700kr?

 

med OBD skanner får du vell ogås gjort mye mer enn bare nullstilling av dekktrykksensor, så kanskje du skal sjekke det ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 minutter siden):

Står det virkelig ikke i brukermanualen hvordan det gjøres?

Ikke veldig mye, og uansett hva man trykker så skjer det absolutt ingen ting! 😉

Og jeg lover igjen, jeg har forsøkt ALT! Nå er dette som tidligere nevnt en 2014 modell som var det første året TPS kom som et EU krav 😉

Bortsett fra akkurat dette er bilen helt helt super! 🙂

Lenke til kommentar
Sjorren skrev (1 time siden):

Så ja, jeg har faktisk løsningen.

 

jeg jobber nå i leiebil bransjen og vi sliter med toyota og noen andre modeller. Vi har prøvd ulike youtube videoer og dratt til verkstedet for å få de til å vise oss.. de viser og det ser enkelt ut for de gjør det fort også kommer vi tilbake til jobben og det er ikke så lett alikevell.

 

vi gikk dog til innkjøp av en OBD scanner kostet 7000kr (fungerer sikkert med billigere også) og nå har vi endelig knekt toyotaene våres og får nullstilt den sensoren når vi bytter over til vinter/sommer dekk. De 7000kr tjener vi fort inn da vi har cirka 50 toyotaer i bilparken.

 

dog 7000kr fordelt på 2 hjulskift i året over 20 år er vell ca 175kr pr hjulskift om matten min er korrekt.. verksted er vell fort vekk 500-700kr?

 

med OBD skanner får du vell ogås gjort mye mer enn bare nullstilling av dekktrykksensor, så kanskje du skal sjekke det ut?

Broderen fikser det, så det er på en måte ikke et verdensproblem, mest bare et irritasjonsmoment! 😉

Bilen er gammel og fra første året TPS ble et EU krav så det har helt klart skjedd en del etter det, men takk for innspill! 🙂

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Heldigvis er ikke aktiv TPMS et krav. Mange biler har passiv TPMS (bruker ABS-sensorene).

Er du sikker på det?

"Å kjøre med ikke-fungerende TPMS heller ingen god løsning. Det gir en soleklar mangel på neste EU-kontroll. Så da må de byttes uansett."

TPMS, Dekktrykk | Når denne lyser kan det bety problemer (nettavisen.no)

Endret av trn100
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Ja. Jeg har en 2017 med passiv TPMS. Og vi har nye biler på jobb som oghså kun har passiv TPMS.

OK? Vet ikke forskjellen på aktiv eller passiv TPMS men fikk beskjed om hvis den ikke fungerte ville ikke bilen blir EU godkjent?

Lenke til kommentar

Begge typene skal fungere og ikke ha feilmelding i dash under EU-kontroll.

Passivt system bruker ABS-sensorene til å sammenligne rulleomkrets på dekkene. Punkterer et dekk vil rulleomkretsen, og dermed hastigheten på dette hjulet forandre seg i forhold til de andre. Krever ingen sensorer i dekkene og kan enkelt nullstilles i bilens menyer.

https://www.dekk1.no/om-dekk/tpms

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Begge typene skal fungere og ikke ha feilmelding i dash under EU-kontroll.

Passivt system bruker ABS-sensorene til å sammenligne rulleomkrets på dekkene. Punkterer et dekk vil rulleomkretsen, og dermed hastigheten på dette hjulet forandre seg i forhold til de andre. Krever ingen sensorer i dekkene og kan enkelt nullstilles i bilens menyer.

Skal høre med verkstedet om det! 🙂

Nå har jeg fått lagt EU kontrollen til innenfor sommerdekkperioden og sommerdekkene fungerer merkelig nok, så det er mest et irritasjonsmoment med lampen som lyser konstant! 😉

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Hvis du allerede har et system med sensorer så er du nok låst til dette.

Ikke noe jeg i utgangpunktet ønsket meg, men det fulgte liksom med. Har bare hatt bilen et par år og det er samme greia hver gang jeg skifter hjul, men takk for innspill 🙂

Lenke til kommentar
trn100 skrev (2 timer siden):

Og jeg lover igjen, jeg har forsøkt ALT!

Det tror jeg ikke noe på. Har du forsøkt å manuelt vekke sensorene fra dvale?
 

sedsberg skrev (29 minutter siden):

Jeg har en 2017 med passiv TPMS. Og vi har nye biler på jobb som oghså kun har passiv TPMS.

Kan du gi noen eksempler på nyere biler med passiv tpms?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 minutter siden):

Det tror jeg ikke noe på. Har du forsøkt å manuelt vekke sensorene fra dvale?

Det aner jeg altså ikke hvordan jeg gjør? Har fulgt alle oppskrifter jeg har funnet både i manual og på YT og ikke minst her, men uansett hva jeg gjør forblir lampen lysende, med unntak av når broderen kobler til PCen...

Kan selvsagt fortsette med det, men det irriterer meg å måtte spørre når den jævla knappen sitter der! 😉

Lenke til kommentar
trn100 skrev (13 minutter siden):

uansett hva jeg gjør forblir lampen lysende, med unntak av når broderen kobler til PCen...

Det hadde vært interessant å få en nærmere beskrivelse av dette.

Reset av tpms på din bil skal være tenning på (eller starte motoren) og holde knappen inne til lampa har blinket 3 ganger og slukket. Hvis ikke dette fungerer sover sensorene eller minst en står feil i forhold til bremseklaven. Dekktrykket må være riktig.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 minutt siden):

Det hadde vært interessant å få en nærmere beskrivelse av dette.

Reset av tpms på din bil skal være tenning på (eller starte motoren) og holde knappen inne til lampa har blinket 3 ganger og slukket. Hvis ikke dette fungerer sover sensorene eller minst en står feil i forhold til bremseklaven.

Har som sagt forsøkt ALT, i alle fall ALT jeg har kompetanse nok til å prøve, og ingen standardløsninger har så langt fungert.

Jeg har imidlertid hørt at min modell (2014) av Aurisen har en utfordring i at den "husker" bare 1 hjulsett slik at systemet må resettes hver gang man bytter hjulsett.

Men igjen, jeg har ikke greie på dette, hvilket var årsaken til at jeg startet tråden. Siste gangen jeg byttet hjul fikk jeg bare beskjed om at batteriene i TP sensorene i vinterhjulene begynte å bli dårlige og regnet med at det kanskje var årsaken.

Men setter stor pris på hjelpen mobile99, og skal definitivt gjøre nye forsøk! 🙂

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (10 minutter siden):

Dekktrykket må være riktig.

Hadde et tilfelle i sommer hvor lampen dukket opp pga. av noe som faktisk var en punktering, og hver gang jeg fylte på luft slukket den igjen, så jeg vet at systemet fungerer mtp. dekktyrykk. Problemet oppstår bare hver gang jeg bytter hjul 2 ganger pr. år... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...