Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

litt spørsmål angående toyota rav4(2013)


dan83

Anbefalte innlegg

hei,

nylig kjøpt meg en 2013 modell av toyota rav4, diesel, med forhjulstrekk og manuelt gir. Hadde bare gått ca 70 000km, så det er jo relativt lite.

Men jeg er ganske fersk når det kommer til bil og prøver å lære meg litt mer, da jeg ønsker å ha denne bilen så lenge som mulig. Har derfor noen spørsmål:

1.Jeg er mest vandt til å kjøre automat, så har klart å "drite meg ut" ett par ganger ved å slippe clutchen når jeg har trodd bilen har stått i fri, men heller stått i første gir. Da kveles jo bilen med engang med ett lite "smell". Kan dette være skadelig for motoren på noe som helst måte, hvis det skjer en sjelden gang?(høres jo litt voldsomt ut når det skjer)

2. har kjørt noe manuelt tidligere, men føler at mekanismen i girspaken på denne bilen ikke er så "smooth" som i andre manuelle biler jeg har prøvd. Ikke noe problemer med å skifte gir, men kan høre  så vidt at jeg skifter gir(spaken gir litt lyd når jeg skifter).Har som sagt opplevd nyere bil som har mer "smooth" giring, på en måte. Regner med at dette kan variere fra modeller og at hvis det hadde vært noe som ikke stemte at jeg hadde merket det mye mer tydelig?

3. hva slags problemer og  uforutsigbare kostnader er det mest sannsynlig at vill dukke opp på en slik SUV etter del kjøring, så lenge jeg passer på å  ha service hver 20 000km/hvert år.!?

4. hvor godt takler en slik dieselmotor små kjøring, så lenge jeg har en lang tur innimellom(for å "rense" partikkelfilteret)

 

Mulig dette er litt "dumme" spørsmål,, men som sagt, er ganske fersk når det kommer til å eie egen bil og det å kjøre bil med manuelt gir.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ikke noe problem mekanisk. Don't worry about it.

2. Som du sier, alle biler er forskjellige, og RAV4 har ikke verdens mest "smoothe" girkasse. Again, don't worry about it.

3. Bremser og forstilling er det som omtrent alle biler får utgifter på etter noen år i saltsuppa her i landet.

4. Dieselmotor er ikke særlig velegnet til småkjøring, for den oppnår ikke god arbeidstemperatur da. Men med jevnlig service så går det stort sett bra. Dieselpartikkelfilteret (DPF) bør brennes rent jevnlig. Da kreves det en tur på min.  5 - 10 min. med litt turtall på motoren. Skaff deg en vedlikeholdslader /batterilader til 12V-batteriet, for det tappes mer enn bilen får ladet ved mye småkjøring. Har en kompis med samme bilen, og samme kjøremønster og han må lade innimellom for å ha nok strøm på batteriet til kaldstart.

Jeg syns det var helt relevante spørsmål, og håper du ble litt klokere. Kommer sikkert noen svar som går mer i dybden rent teknisk også. Lykke til med bilholdet.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 25.11.2021 den 8.28):

1. Ikke noe problem mekanisk. Don't worry about it.

2. Som du sier, alle biler er forskjellige, og RAV4 har ikke verdens mest "smoothe" girkasse. Again, don't worry about it.

3. Bremser og forstilling er det som omtrent alle biler får utgifter på etter noen år i saltsuppa her i landet.

4. Dieselmotor er ikke særlig velegnet til småkjøring, for den oppnår ikke god arbeidstemperatur da. Men med jevnlig service så går det stort sett bra. Dieselpartikkelfilteret (DPF) bør brennes rent jevnlig. Da kreves det en tur på min.  5 - 10 min. med litt turtall på motoren. Skaff deg en vedlikeholdslader /batterilader til 12V-batteriet, for det tappes mer enn bilen får ladet ved mye småkjøring. Har en kompis med samme bilen, og samme kjøremønster og han må lade innimellom for å ha nok strøm på batteriet til kaldstart.

Jeg syns det var helt relevante spørsmål, og håper du ble litt klokere. Kommer sikkert noen svar som går mer i dybden rent teknisk også. Lykke til med bilholdet.

Takk for svar. Nettopp tatt antitrust behandling av understellet, da jeg vet japanske biler er ekstra utsatt for rust. Noe andre tips for å kunne ta vare på bilen så lenge som mulig?

Også kjøpt liten flask med lakk og klarlakk, da det virker som disse bilene er ekstra utsatt for steinsprut. Var litt fra tidligere og allerede fått 3 stk etter ca 1500k bak rattet.

Og finnes det noen form for polering som kan fjerne små riper i lakken og på vinduer? Syntes bakruta har en del små riper, men det er kanskje normalt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...og så lurer jeg på om det var dumt av meg å kjøpe dieselbil i 2021? Men jeg ønsket meg en pålitelig SUV for litt mer fremkommelighet(driver en del med friluftsliv) og har ikke råd til noe el eller hybrid som har grei rekkevidde i denne klassen.

Og siden dieselbiler ikke er så glad i småkjøring, kan det være greit å la motoren stå og bli litt varm før man kjører når det er ekstra kaldt ute?

Endret av dan83
Lenke til kommentar
dan83 skrev (2 timer siden):

...og så lurer jeg på om det var dumt av meg å kjøpe dieselbil i 2021?

Dumt og dumt, fru Blom... Det skal ikke jeg avgjøre. Men du må i hvertfall forvente et solid verditap. Om 5 år er dieselbiler omtrent verdiløse, og bortimot umulige å selge brukt. Sålenge du baserer deg på å "bruke den opp", og kan leve med dieselpriser som går til himmels, så kan man vel leve med dieselbil i endel år til.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe behov for å kjøre den noe ekstra på tomgang før kjøring utover at det kan være greit for å være sikker på at en får vekk is og dugg på rutene. Vel den har jo godt av å bli gjennomvarm, men jeg tenker en heller kjører litt lenger av og til med tanke på at partikkelfilteret kan rense seg.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Hanhijnn said:

Om 5 år er dieselbiler omtrent verdiløse, og bortimot umulige å selge brukt

Syns jeg hørte akkurat det samme for 5 år siden. Dette har vel ikke slått til helt, særlig større dieselbiler med god plass og 4x4 holder seg veldig bra, spesielt fordi de kan trekke stor henger.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar

Men har vært litt uheldig, da verkstedet som utførte understells behandlingen ser ut til å ha vært litt uforsiktige og jeg har fått en relativt dyp(kan kjenne den med neglen) og sjenerende ripe i frontruta, innafor synsfeltet. Den er i underkant av 10cm lang og var ikke der før jeg leverte bilen  Kan ha skjedd når jeg skrapet is av ruta til morges, men tviler siden ripa går motsatt vei av lengde retningen jeg pleier å skrape is(aldri fått riper av det før og bruker helt ny skrape). I tillegg har jeg fått en mini bulk over ene forhjulet(de tar av hjulene ved behandling)

Sjefen på verksted virker til å være av den "vanskelige" og bestemte typen som nok ikke gir seg, da han mente at dette ikke kunne ha skjedd når de vasket frontruta(den blir alltid vasket før kunden får bilen tilbake pgr av støv/fett etter behandling)

Så hva gjør jeg nå? Er dette noe min forsikring kan dekke, eller må jeg leve med denne meget irriterende ripen på min frontrute? Må si jeg var ganske forbannet når jeg oppdaget dette i dag.

 

Angående bilen ellers, så er jeg ikke så bekymret for verdisynking, da jeg har planer om ha bilen ganske lenge. Men er litt mer bekymret for dieselpriser i fremtiden. Men er jo godt mulig strømprisene vill være ganske høye også, selv om det så klart er mer miljøvennlig å kjøre el i lengden.

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...