Gå til innhold

Stortingspresident med iransk bakgrunn.


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (5 minutter siden):

Jeg mener det motsatte, dypere og bredere kunnskap om regimet/kulturen gjør dem bedre egnet til å behandle regimet

Da er vi uenige. Hadde han vært en iraner med ingen gjenlevende tilknytning til landet, så hadde det vært få problemer, men siden han har gjenlevende slekt både blodslig og inngiftet, så problematiserer dette situasjonen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (1 minutt siden):

Da er vi uenige. Hadde han vært en iraner med ingen gjenlevende tilknytning til landet, så hadde det vært få problemer, men siden han har gjenlevende slekt både blodslig og inngiftet, så problematiserer dette situasjonen. 

Alle har familier som kan bli kidnappet/tortuert/truet 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (23 timer siden):

Alle stortingspresidenter kan ha familier som blir kidnappet av det iranske regimet 

Lettere hvis de befinner seg i landet, og norsk politi ikke kan redde dem. 

Jeg sier ikke at det med stor sannsynlighet vil skje noe, men å tro at det er mindre eller like sannsynlig at andre ikke-iransk-norske politikere kan bli presset av det iranske regimet, synes jeg er en smule naivt. 

Endret av Mr.Duklain
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Mr.Duklain said:

Lettere hvis de befinner seg i landet, og norsk politi ikke kan redde dem. 

Jeg sier ikke at det med stor sannsynlighet vil skje noe, men å tro at set er mindre eller like sannsynlig at andre ikke-iransk-norske politikere kan bli presset av det iranske regimet, synes jeg er en smule naivt. 

Morsomt å observere at dine argumenter blir forsøkt snakket ned 🙂 Minner meg om iherdige forsøk på å selge gamle biler. 

Det finnes forøvrig kjøre-regler for en god og opplysende offentlig/demokratisk debatt.

Min konklusjon er ikke å kaste stortings-presidenten, men en bør passe på han og det synes han sikkert selv er rimelig. Han er neppe dum.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (2 timer siden):

Morsomt å observere at dine argumenter blir forsøkt snakket ned 🙂 Minner meg om iherdige forsøk på å selge gamle biler. 

Det finnes forøvrig kjøre-regler for en god og opplysende offentlig/demokratisk debatt.

Min konklusjon er ikke å kaste stortings-presidenten, men en bør passe på han og det synes han sikkert selv er rimelig. Han er neppe dum.

Ja, jjkoggan må bare få holde på med sitt. Jeg lar meg ikke kue 😛 

Jeg synes at det er kritikkverdig at han han har blitt stortingspresident, men har ingenting imot han som person. Jeg tror ikke han er dum, men kanskje litt for lojal til sitt eget parti. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 24.11.2021 den 11.40):

Er det ok at Norges nr.2 etter kongen, har ikke-norsk kulturforankring ?

Synspunkter (uten rasismekort) mottas med takk…..

 

Vel, det virker i hvertfall for meg som om han har sterkere forankring til norsk enn iransk kultur. Handler dette egentlig om at han har feil farge? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (På 6.11.2022 den 12.32):

Lettere hvis de befinner seg i landet, og norsk politi ikke kan redde dem. 

Jeg sier ikke at det med stor sannsynlighet vil skje noe, men å tro at det er mindre eller like sannsynlig at andre ikke-iransk-norske politikere kan bli presset av det iranske regimet, synes jeg er en smule naivt. 

Erkefienden har alltid vært USA, ikke Norge.  Det minner meg om debatten rundt Obama fordi hans far var fra Kenya og han bodde i Indonesia en stund.  Alt dette fører til mistanke om lojalitet og tilhørighet til landet,  noe som ikke skjedde til noe betydelig grad hos de andre 7 presidentene med foreldrer født i utlandet inkl. Trump.   Jeg antar mangelen på spørsmål om lojalitet til disse andre presidenter ligner det samme grunnen til at Japanske amerikanere ble behandlet helt annerledes enn tyske amerikanere.

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dagsrevyen 21 i kveld.

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen-21/202211/NNFA21110722/avspiller

Sitat

Stortingspresidentens uttalelser om regimet i Iran har ført til at Norges ambassadør til Iran er innkalt på teppet for andre gang.

Masud Gharahkhani bruker sin posisjon til å støtte opprøret mot regimet i Iran. Han går uvanlig langt i forhold til politisk sedvane i Norge, sier Sidsel Wold.

Noe han ikke hadde gjort hvis han ønsket seg en fremtid med Iran. Da hadde diplomati og å snakke positivt om fødelandet vært oppskriften.

Utdrag fra boken hans på facebook. Familiebesøk ikke lenger mulig.

Sitat

Da bestefar blei syk og jeg fikk besøke ham i Teheran, lovte jeg ham at jeg skulle prøve å ta vare på bestemor etter at han var gått bort. Jeg visste det var umulig. Jeg visste at selv om jeg så inderlig skulle håpe at det var annerledes, så ville det ikke la seg gjøre. Jeg rakk å besøke bestemor et par ganger før det blei umulig med flere reiser til Iran. Etter at bestefar døde, kunne jeg ikke lenger bruke bestefars sykdom som påskudd. Familiebesøk er også utelukka gitt min nåværende rolle og politiske engasjement. Jeg har avfunnet meg med at jeg har besøkt bestemor for siste gang, men det smerter. Hun er blitt 87 år gammel, og vi snakkes på Facetime, men vi kan aldri mer gi hverandre en klem eller holde rundt hverandre.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (18 timer siden):

Erkefienden har alltid vært USA, ikke Norge.  Det minner meg om debatten rundt Obama fordi hans far var fra Kenya og han bodde i Indonesia en stund.  Alt dette fører til mistanke om lojalitet og tilhørighet til landet,  noe som ikke skjedde til noe betydelig grad hos de andre 7 presidentene med foreldrer født i utlandet inkl. Trump.   Jeg antar mangelen på spørsmål om lojalitet til disse andre presidenter ligner det samme grunnen til at Japanske amerikanere ble behandlet helt annerledes enn tyske amerikanere.

Gidder ikke gjenta meg selv i all evighet, men nå bedriver du med whataboutisme. Handler ikke om at han er en annen etnisitet, men om hans tilknytting til Iran. For de aller fleste hadde det ikke vært et problem om han hadde hatt tilknytning til foreksempel Somalia, Tyrkia eller Sverige. Det er helt ok at Norges nr.2 etter kongen, har ikke-norsk kultur-forankring. 

Er en selvfølge at han ikke kan besøke Iran når han er stortingspresident, nettopp pga regimet,, Det betyr ikke at regimet kan utnytte han på andre måter. 

Endret av Mr.Duklain
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (11 timer siden):

Gidder ikke gjenta meg selv i all evighet, men nå bedriver du med whataboutisme. Handler ikke om at han er en annen etnisitet, men om hans tilknytting til Iran. For de aller fleste hadde det ikke vært et problem om han hadde hatt tilknytning til foreksempel Somalia, Tyrkia eller Sverige. Det er helt ok at Norges nr.2 etter kongen, har ikke-norsk kultur-forankring. 

Er en selvfølge at han ikke kan besøke Iran når han er stortingspresident, nettopp pga regimet,, Det betyr ikke at regimet kan utnytte han på andre måter. 

Uten meningsmålinger til å bekrefte påstandene dine så kan vi bare spekulere hva " de aller fleste" mener.  Segregering av flerkulturelle skoler i Oslo peker på betydelig motstand til et flerkulturellt samfunn og dermed ikke norske ledere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (8 minutter siden):

 Segregering av flerkulturelle skoler i Oslo peker på betydelig motstand til et flerkulturellt samfunn og dermed ikke norske ledere.

Veldig utenfor trådens tema, men ok. Ja, ghettofisering av skoler på Oslos østkant er et problem. Skal man gjøre som i Danmark og tvangs-avghettofisere skolene og bydelene? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (2 minutter siden):

Veldig utenfor trådens tema, men ok. Ja, ghettofisering av skoler på Oslos østkant er et problem. Skal man gjøre som i Danmark og tvangs-avghettofisere skolene og bydelene? 

Mulige løsninger er irrelevant til trådens tema,  ingen har fasiten, så vidt jeg vet.  Poenget er at et betydelig antall  ikke er komfortabel med fremmedkulturelle naboer og medelever som gjør meg skepsis til at de aller fleste er helt komfortabel med fremmedkulturelle ledere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (35 minutter siden):

Mulige løsninger er irrelevant til trådens tema,  ingen har fasiten, så vidt jeg vet.  Poenget er at et betydelig antall  ikke er komfortabel med fremmedkulturelle naboer og medelever som gjør meg skepsis til at de aller fleste er helt komfortabel med fremmedkulturelle ledere.

Kan jo være at folk med innvandrerbakgrunn vil bo med sine egne? Hadde hypotesen din stemt, så hadde det vært tilnærmet null med folk med innvandrerbakgrunn innvalgt på Stortinget. 

Men før tråden sporer helt av så setter jeg en strek her for min del. 

Endret av Mr.Duklain
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (20 timer siden):

Kan jo være at folk med innvandrerbakgrunn vil bo med sine egne? 

De kan ikke konsentrere seg hvis etnisk norske ikke flytter

Sitat

Hadde hypotesen din stemt, så hadde det vært tilnærmet null med folk med innvandrerbakgrunn innvalgt på Stortinget. 

Det finnes < 4% folk med innvandrerbakgrunn på Stortinget.  Det er ikke overraskende at det finnes noe få politikere med innvandrerbakgrunn hvis det finnes valgdistrikter i Oslo med en stor andel stemmere med innvandrerbakgrunn.  Hyptosen min er ikke at det finnes ingen støtte for innvandrerpolitikere.  Hypotesen min er at det finnes mindre støtte enn "de aller fleste" og at politikere med innvandrerbakgrunn må vise sin lojalitet på måter som etnisk norsk politikkere ikke trenger å gjøre.  Jeg tror ikke for eksempel at mange etnisk norsk politikere ville få spørsmål som du stiller hvis de hadde slekt som  jobbet i midtøsten.

 

 

 

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Michael Tetzschner refsar stortingspresidenten for Iran-utspel

Sitat

Stortingspresidentens støtte til demonstrasjonane i Iran har vakt internasjonal merksemd. Michael Tetzschner (H) meiner Masud Gharahkhani (Ap) framstår som ein «overivrig representant frå Buskerud».

Sitat

– Han snakkar ikkje på vegne av Stortinget, sjølv om mange deler hans personlege syn på Iran og vi alle har eit felles verdigrunnlag.

Sitat

– Eg står opp for menneskerettar og demokrati. Og det eg sa i mitt intervju er at ein god leiar drep ikkje sitt eige folk. Ein god leiar slår ikkje sin søster og bror, og at Iran bør bygge på fridom og demokrati. Det er det unge menneske i gatene no kjempar for, sa Gharahkhani til NRK måndag.

Tydeligere går det ikke an å bli. 

Sitat

I ei tekstmelding skriv han at han har respekt for Michael Tetzschners syn. I tillegg skriv han at rolla som stortingspresident alltid har blitt forma av dei som har rolla.

Kan hende det blir vanskelig å drive handel med Iran for Per Sandberg og Bahareh Letnes nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...