Mr.Duklain Skrevet 10. juni 2022 Del Skrevet 10. juni 2022 (endret) Snikpellik skrev (1 time siden): Det sies her av én bruker ja, men jeg klarer ikke finne noen kilder på at det skal ha skjedd. Ikke en gang i de utallige målrettede artiklene om Gharahkhani på Resett, Document og HRS finner jeg en slik påstand. Hadde noe slikt skjedd og vært problematisk kan du være rimelig sikker på at opposisjonen ville brukt det også, men niks. Nada. Brukeren kan referer til denne artikkel fra nettavisen Idag. https://idag.no/reise-til-besvar/19.38362 Nå spekuleres det i denne artikkelen at turen til Tyrkia var en mellomlanding til Iran (men ifølge artikkelen til tv2 som jeg har linket til tidligere, så sier stortingspresidenten at han var sist i landet i 2017). Vi har dermed bare stortingspresidenten ord på at han ikke reiste til Iran, men bare Tyrkia i 2021. Jeg tror faktisk på stortingspresidenten når han sier at han bare reiste til Tyrkia, og håper for hans del at dette stemmer. Opposisjonen må ha bevis for at han reiste til Iran og ikke bare Tyrkia, og derfor har de ikke sagt noe om det. Endret 10. juni 2022 av Mr.Duklain 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 10. juni 2022 Del Skrevet 10. juni 2022 (endret) Mr.Duklain skrev (27 minutter siden): Brukeren kan referer til denne artikkel fra nettavisen Idag. https://idag.no/reise-til-besvar/19.38362 Nå spekuleres det i denne artikkelen at turen til Tyrkia var en mellomlanding til Iran (men ifølge artikkelen til tv2 som jeg har linket til tidligere, så sier stortingspresidenten at han var sist i landet i 2017). Vi har dermed bare stortingspresidenten ord på at han ikke reiste til Iran, men bare Tyrkia i 2021. Jeg tror faktisk på stortingspresidenten når han sier at han bare reiste til Tyrkia, og håper for hans del at dette stemmer. Opposisjonen må ha bevis for at han reiste til Iran og ikke bare Tyrkia, og derfor har de ikke sagt noe om det. Så ingen kilder andre enn ren spekulasjon én meningsartikkel i den Visjon Norge-eide kristenkonservative avisa Norge IDAG, skrevet av en Krf-politiker. Jeg tenker at det ikke er verdt å bruke altfor mange kalorier på det da. Endret 10. juni 2022 av Snikpellik 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 10. juni 2022 Del Skrevet 10. juni 2022 (endret) bzzlink skrev (På 25.11.2021 den 9.44): Det jeg bryr meg mest om er om han er ateist eller ikke. Jeg vil ikke ha folk i høye roller som styres av overtro. Kongen er nr 1 og han må i følge grunnloven bekjenne seg til protestantisk overtro. Fram til for 15(?) år siden så måtte flertallet i regjeringen gjøre det samme. -k Endret 10. juni 2022 av knutinh 2 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 10. juni 2022 Del Skrevet 10. juni 2022 Snikpellik skrev (25 minutter siden): Så ingen kilder andre enn ren spekulasjon én meningsartikkel i den Visjon Norge-eide kristenkonservative avisa Norge IDAG, skrevet av en Krf-politiker. Jeg tenker at det ikke er verdt å bruke altfor mange kalorier på det da. Nei, det blir selfølgelig bare spekulasjoner. Som sagt så tror jeg bare at han reiste til Tyrkia. Det er nok også derfor få om ingen i opposjonen har trekt det frem. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. juni 2022 Del Skrevet 10. juni 2022 (endret) On 6/10/2022 at 4:10 PM, Snikpellik said: Så ingen kilder andre enn ren spekulasjon én meningsartikkel i den Visjon Norge-eide kristenkonservative avisa Norge IDAG, skrevet av en Krf-politiker. Jeg tenker at det ikke er verdt å bruke altfor mange kalorier på det da. Helt enig i at denne delen av det var et "blindspor", uten bevis. Endret 16. juni 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 10. juni 2022 Del Skrevet 10. juni 2022 Sånn rent sikkerhetsmessig er det et stort problem med slik tilknytning og reiser til iran. han har familie der hvor iranske myndigheter kan gjøre det vanskelig for. reise til iran er problematisk. Man kan ikke ta med seg noe informasjon være seg papir eller elektronisk ned ditt som er relatert til jobb. mobiltelefon og abonnemang må opprettes kun i formål for reisen og slettes etterpå. ved retur må hele reisen gjøres rede for, hvor man har vært, hvem har man snakket med og om hva. 1 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. juni 2022 Del Skrevet 10. juni 2022 Den biten vil fortsette å være en sikkerhetsrisiko som man her har valgt å ta. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 11. juni 2022 Del Skrevet 11. juni 2022 16 hours ago, knutinh said: Kongen er nr 1 og han må i følge grunnloven bekjenne seg til protestantisk overtro. Fram til for 15(?) år siden så måtte flertallet i regjeringen gjøre det samme. -k Jepp. Helt forferdelig, og noe vi må bli kvitt. Vi er jo en av de opplyste landene som har kommet kortest i å skille kirke og stat. 1 Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 15. juni 2022 Del Skrevet 15. juni 2022 Som sagt, flere titalls ungdommer dimitteres fra forsvaret hvert år, fordi de har familie eller andre koblinger til fiendtlige land. Det er ganske urovekkende at stortingspresidenten ikke bare har de samme koblingene, men i tillegg reiser ditt, og legger skjul på det. 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 15. juni 2022 Del Skrevet 15. juni 2022 45 minutes ago, Outlier616 said: Som sagt, flere titalls ungdommer dimitteres fra forsvaret hvert år, fordi de har familie eller andre koblinger til fiendtlige land. Det er ganske urovekkende at stortingspresidenten ikke bare har de samme koblingene, men i tillegg reiser ditt, og legger skjul på det. Noen som vet hva slags informasjon han har tilgang til og som kan sies å berøre rikets sikkerhet? Informasjon om hva som rører seg blant politikere? Noe angående PST? Noe militært? Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 15. juni 2022 Del Skrevet 15. juni 2022 Han har potensielt adgang på gradert materiale sammen med resten av stortinget. Han har også adgang på kongen, regjeringen, stortinget og utenlandske delegasjoner. Man kunne ikke ønske seg noen bedre spion enn en stortingspresident, med andre ord. Norske tenåringer blir altså dimmitert fra forsvaret fordi de har slektninger i land som har aktiv etterretning mot Norge, og det inkluderer Iran, som stortingspresident er fra Det har skjedde mange ganger at folk i lavere stillinger i diverse embeder har måtte fratre jobbene sine pga. familiære eller ekteskapelige forbindelser til Kina, Russland eller Iran Visesentralbanksjefen måtte gå fra jobben sin ifjor fordi kona hans er kinesisk og han ikke fikk fornyet sikkerhetsklarering Per Sandberg fikk sparken som fiskeriminister i 2018 fordi han dro på reise til Iran og brukte stortingsmobilen sin på det iranske mobilnettet Så hvordan i huleste, heteste, helvete, får Masud Gharakhani som er iransk, ble født i Iran, er gift med en iraner, har mesteparten av familien sin i Iran, og drar på hemmelige reiser til Iran, sikkerhetsklarering? 3 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 15. juni 2022 Del Skrevet 15. juni 2022 Outlier616 skrev (10 timer siden): Så hvordan i huleste, heteste, helvete, får Masud Gharakhani som er iransk, ble født i Iran, er gift med en iraner, har mesteparten av familien sin i Iran, og drar på hemmelige reiser til Iran, sikkerhetsklarering? Jeg er enig med det du skriver bortsett fra det siste. Det er så langt man vet ingen bevis for at han i 2021 dro til Iran, men bare til Tyrkia. Men ja, jeg stusser også på hvordan han har blitt sikkerhetsklarert. 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 16. juni 2022 Del Skrevet 16. juni 2022 13 hours ago, Mr.Duklain said: Jeg er enig med det du skriver bortsett fra det siste. Det er så langt man vet ingen bevis for at han i 2021 dro til Iran, men bare til Tyrkia. Men ja, jeg stusser også på hvordan han har blitt sikkerhetsklarert. Du kan kanskje finne svaret her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-97-l-20152016/id2483258/sec3 Kopi derfra: "Etter sikkerhetsloven § 19 skal en person som skal gis tilgang til skjermingsverdig informasjon, autoriseres og sikkerhetsklareres på forhånd. Det følger av § 2 femte ledd at loven ikke gjelder for Stortinget, Riksrevisjonen, Stortingets ombudsmann for forvaltningen og andre organer for Stortinget. Stortingsrepresentanter autoriseres og sikkerhetsklareres derfor normalt ikke." Så det kan hende at han *ikke* er sikkerhetsklarert. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. juni 2022 Del Skrevet 16. juni 2022 (endret) Å være stortingspresident uten å ha som krav å være sikkerhetklarert virker meget merkelig. Endret 16. juni 2022 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. juni 2022 Del Skrevet 16. juni 2022 (endret) 33 minutes ago, lada1 said: Du kan kanskje finne svaret her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-97-l-20152016/id2483258/sec3 Kopi derfra: "Etter sikkerhetsloven § 19 skal en person som skal gis tilgang til skjermingsverdig informasjon, autoriseres og sikkerhetsklareres på forhånd. Det følger av § 2 femte ledd at loven ikke gjelder for Stortinget, Riksrevisjonen, Stortingets ombudsmann for forvaltningen og andre organer for Stortinget. Stortingsrepresentanter autoriseres og sikkerhetsklareres derfor normalt ikke." Så det kan hende at han *ikke* er sikkerhetsklarert. Så dette betyr at ingen eller de færreste som er ansatt på Stortinget er sikkerhetsklarert? Jeg blir helt stum... Det forundrer meg ikke om holdningene er slik at vaktpersonalet må være sikkerhetsklarert mens administrasjonen ikke må det. Det hadde virkelig ikke forundret meg om man holdt på med slik. Endret 16. juni 2022 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 16. juni 2022 Del Skrevet 16. juni 2022 2 minutes ago, Theo343 said: Så dette betyr at ingen som er ansatt på Stortinget er sikkerhetsklarert? Jeg blir helt stum... Tvert imot, virker det som om alle som jobber der er sikkerhetsklarert... bortsett ifra de folkevalgte. Hva skal man si? 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 16. juni 2022 Del Skrevet 16. juni 2022 17 minutes ago, Theo343 said: Å være stortingspresident uten å ha som krav å være sikkerhetklarert virker meget merkelig. Men det "stend i Boki" 🙂 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. juni 2022 Del Skrevet 16. juni 2022 (endret) 10 minutes ago, Outlier616 said: Tvert imot, virker det som om alle som jobber der er sikkerhetsklarert... bortsett ifra de folkevalgte. Hva skal man si? Hvis en "folkevalgt" kan havne i stillinger som bør inneha krav om sikkerhetsklarering så bør det være opplagt at selv folkevalgte må kreves å være sikkerhetsklarerte når de trer inn i disse stillinger. Ellers er man ikke skikket til stillingen. Endret 16. juni 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. juni 2022 Del Skrevet 16. juni 2022 (endret) Dobbelpost. Underholdende forum på nettbrett. Endret 16. juni 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 16. juni 2022 Del Skrevet 16. juni 2022 5 minutes ago, Theo343 said: Hvis en "folkevalgt" kan havne i stillinger som bør inneha krav om sikkerhetsklarering så bør det være opplagt at selv folkevalgte må kreves å være sikkerhetsklarerte når de trer inn i disse stillinger. Ellers er man ikke skikket til stillingen. Men "sentral politiker" er ikke en stilling som innehar krav om sikkerhetsklarering. Her er det fritt fram for spioner 🙂 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå