Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lege som ikke hører på pasientens skade og fremtidige liv

DavidJN

Anbefalte innlegg

I sommeren 2021 skulle jeg fikse leiligheten vi har i hjemmet, i en uheldig situasjon klarte jeg å nesten kappe av meg langfingeren på venstre hand med pekefinger og ringfinger også alvorlig skadet. Det gikk til at jeg ble sendt direkte fra kristiansand sykehus til Oslo universitetetssykehuset (rikshospitalet) pga. Alvorlighetsgraden av finger skaden. Den var som sagt nesten rett av da sagen gikk gjennom selve leddbåndet. 

Når jeg kom til Kristiansand sykehus og Oslo rikshospitalet så har jeg gjentatte ganger sagt at hvis de ikke var garantert 100% at fingeren ville bli 100% brukende igjen så ville jeg heller at de amputert den fullstendig av da jeg var nødt til å bruke hele handen til jobb som fisker. 

Jeg må si det at jeg føler meg snytt og bedratt over at ingen hørte på mitt valg og hva jeg trengte fingrene og handen min til av bruk i jobb relatert omgivelser.  

Nå kan jeg ikke jobbe på havet som fisker da venstre hand er svekket enormt mye pga. At de ikke opererte bort langfingeren som hindrer nå musklene i handen å klemme seg sammen 100% i gripeform. 

Jeg sitter med smerte konstant da de har klart å operere nervene helt tett inntil under huden. Og samtidig sydd tilbake en muskel sen som sperrer fingeren til å få trent seg opp skikkelig. 

I alt så føler jeg meg ikke hørt, og jeg føler meg rett å slett overkjørt av leger og kirurger som har hatt med meg å gjøre på rikshospitalet i Oslo. 

Er det noe jeg kan gjøre for å få operert bort fingeren uten at det vil koste meg noe som helst da jeg allerede har dårlig råd og kan ikke jobbe?

. Jeg ønsker bare alt i alt å få kommet meg ut på sjøen igjen og få et normalt liv hvor jeg kan løfte opp datteren min eller skrelle poteter eller holde fast i et tau uten at det må gjøre vondt, eller føles at jeg skal miste hver eneste ting eller person jeg holder. 

Må det bli en erstatningssak ut av dette? Og hvis hva Må jeg gjøre? 

IMG_20211124_004644.jpg

IMG_20211124_004639.jpg

IMG_20211124_004705.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 476b8...8c5

Siden du ikke kan utøve yrket ditt ville jeg faktisk snakket med NAV og forhørt meg med de om alternativer, de er sjelden interessert i at noen presses ut av yrket sitt om det kan unngås.

Dernest tar du kontakt med fastlege og ber om henvisning til spesialist ved et annet sykehus enn det du har vært på. Her er det selvfølgelig mulig at fastlegen ikke ser samme nyttebehovet som deg, så du bør ha argumentasjonen klar.

Anonymous poster hash: 476b8...8c5

Lenke til kommentar
Dubious skrev (15 minutter siden):

Norske sykehus amputerer ikke når det kan reddes.
Ender mest sansynlig til at du blir sendt til alt mulig for å redde fingeren.

Desverre så ender mange opp som uføre med denne metoden.

Så med det så bryr de seg ikke om mine meninger og hva jeg trenger for å få et fullstendig fungerende liv, og dermed må jeg ut med fullstendig mer penger enn det jeg har og havne i en enda mer økonomisk nedgang av gjeld og inkasso? Fantastisk flott hvordan dette landet styres. 

Lenke til kommentar

Jeg har selv jobbet på skadestua tidligere, og det er jo sånn at når det kommer inn noen med en finger som knapt henger på, så ønsker man å tilby den beste ekspertisen. I ditt tilfelle ble du faktisk sendt til ekspertisen i Oslo i håp om at fingeren din kunne reddes. Det kan godt tenkes at det var et håp om at denne skulle bli bra, men så ble den ikke det. Man skal uansett ikke føle seg overkjørt, alle pasienter skal høres og beslutninger skal tas i samråd med dem. 

Jeg ville i første omgang forsøkt alt utenom kirurgi, GiaMahan har et godt poeng med (hånd)ergoterapeut, de har ofte gode hjelpemidler som fungerer godt i en opptreningsfase. Dersom dette er totalt mislykket, kan du henivses til ortoped for vurdering av amputasjon. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...