inaa Skrevet 23. november 2021 Del Skrevet 23. november 2021 Ministeren om at Norge ikke ligger an til å nå klimashy;målene: – Jeg vet det, vi har dårlig tid [Ekstra] Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 24. november 2021 Del Skrevet 24. november 2021 (endret) Det er ikke lett å forestille seg hvor man skal hente ressursene fra for å gjennomføre et skifte mot havvind og andre investeringer i energisektoren. De bedriftene som tenkte langsiktig for 6-7 år siden er i gang, men konsekvensene av dagens regjeringspartiers coronapakke til oljeindustrien blir en hemsko halvveis frem til 2030. Norsk Olje og Gass angir i sin siste Investeringsanalyse at i årene 2022-2025 vil bruke NOK 2 milliarder til leting og konsptstudier, hver måned. Til utbygging er tallet NOK 10,5 milliarder, hver måned. Det vil altså bli investert mer enn NOK 3100 millioner HVER UKE til videreutvikling av olje og gass frem til 2025. Hva jeg forstår må inntektene fra disse investeringene komme i årene ETTER 2030 !? Det er vanskelig å forstå dette annerledes enn at det er stor sannsynlighet for et tempotap i omstillingen på grunn av oppbinding av ressurser til utvikling av olje/gass? At regjeringer møter hver krise med fall i oljepriser med å stimulere denne sektoren i en tid hvor resten av Europa har investert i fornybar er et paradoks for meg. Og ganske særlig under coronakrisen, når eksempelvis havvind/hydrogen har vært et alternativ. Det hevdes samtidig at en havvindmølle genererer økonomisk aktivitet tilsvarende EUR 15 millioner/NOK 150 millioner (Giles Dicson, Wind europe-E24). Endret 24. november 2021 av NERVI 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå