Gå til innhold

Vil du bytte ut internett med Snake? Dum telefon får snill pris

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper noen snart satser på å lage en god 5G dumtelefon; Altså en god telefon uten apper og smart-funksjoner. Det må jo helt klart ha et marked, spesielt blant unge hipster-luditter.

De som tilbys i dag er i hovedsak enten beregnet på eldre, eller tydelige billige og dårlige budsjett-modeller. En Samsung Retro edition eller Apple iDumb hadde gjort seg. Gjerne med forskjellige oppsett:

* dumme telefoner med/uten kamera

* bittesmå dumme telefoner, kun ringefunksjon eller kun meldinger.

* større halvdumme med kamera og et knippe apper, som spotify eller podcast-app, kanskje også kart (til reiser) og kontaktliste-sync.

* barnevennlige som tåler litt og har begrensede funksjoner

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vi bruker for mye tid på mobilen, men jeg sliter litt med å se hvordan hverdagen skulle vært uten smarttelefon nå.

- bank id på mobil er veldig mye lettere enn å rote frem kodebrikka
- skolen kommuniserer med app (det er sikkert en nettportal også, men da må jeg dra fram pc og logge på)
- billetter til kollektivtransport ordnes på mobilen. "Litt" lettere enn reisekort eller engangsbilletter.
- diverse kommunikasjon foregår i grupper på messenger
- parkeringsavgift for bilen ordnes i app (det går kanskje å betale på automaten? Hvis kortleseren virker?)

... og det er de tingene som umiddelbart slo meg. Det er sikkert ørten andre bruksområder som vi tar mer eller mindre for gitt nå. Vi klarer oss uten, det er ikke det, men hvorfor gjøre livet mer tungvint enn nødvendig.

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Det eneste som skiller dagens telefoner fra nettbrett er ringemuligheten og skjermstørrelsen. Hadde man kunnet ringe med nettbrett på det vanlige telefonnettet så hadde disse produktgruppene flytt over i hverandre. Dagens telefoner brukes 99% til andre ting enn det å ringe. Produktene tilpasses til helt andre ting enn ringing.

Vi trenger en ny produktgruppe. Over øret handfree som kun har tale-ringing som eneste funksjon og som tar i mot talekommandoer om hvem man skal ringe og sånt. Den må fungere med eget SIM-kort og dermed uten å kobles opp mot telefon BT/Wifi.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 24.11.2021 den 0.13):

Det eneste som skiller dagens telefoner fra nettbrett er ringemuligheten og skjermstørrelsen. Hadde man kunnet ringe med nettbrett på det vanlige telefonnettet så hadde disse produktgruppene flytt over i hverandre. Dagens telefoner brukes 99% til andre ting enn det å ringe. Produktene tilpasses til helt andre ting enn ringing.

Vi trenger en ny produktgruppe. Over øret handfree som kun har tale-ringing som eneste funksjon og som tar i mot talekommandoer om hvem man skal ringe og sånt. Den må fungere med eget SIM-kort og dermed uten å kobles opp mot telefon BT/Wifi.

Mitt første nettbrett var en Samsung Galaxy Tab P1000 som kunne ringes med, om man valgte den med simkort aktivert for å ringe med. Men det valgte jeg bort. Må ha en telefon som jeg kan få i lomma, uten at det ser helt dumt ut.

Ja, jeg klarte å få nettbrettet og i framlomma på dressbukser og i baklomma på det meste av andre bukser, samt i innerlomma på jakken min. Men det hadde vært utelukket å ha den som eneste "dings" å ringe med. 

Brettbare mobiler, gjerne en som kan brettes i z-form, alternativ "konvoluttbretting", kunne fungert som eneste om den ikke blir for tykk. Da kan du ha den liten som en telefon, eller brette ut og få nettbrett-form på den.

Men foreløpig er slike telefoner alt for dyre (får en bra 2-i-1-pc for den summen), samt at det blir alt for skjørt. Og bretten blir heller ikke "usynlig" når den er brettet ut, så det blir likevel ikke helt som et nettbrett i opplevelse likevel.

https://www.gsmarena.com/samsung_p1000_galaxy_tab-3370.php

Lenke til kommentar
On 11/23/2021 at 3:00 PM, :utakt said:

Vi bruker for mye tid på mobilen, men jeg sliter litt med å se hvordan hverdagen skulle vært uten smarttelefon nå.

- bank id på mobil er veldig mye lettere enn å rote frem kodebrikka
- skolen kommuniserer med app (det er sikkert en nettportal også, men da må jeg dra fram pc og logge på)
- billetter til kollektivtransport ordnes på mobilen. "Litt" lettere enn reisekort eller engangsbilletter.
- diverse kommunikasjon foregår i grupper på messenger
- parkeringsavgift for bilen ordnes i app (det går kanskje å betale på automaten? Hvis kortleseren virker?)

... og det er de tingene som umiddelbart slo meg. Det er sikkert ørten andre bruksområder som vi tar mer eller mindre for gitt nå. Vi klarer oss uten, det er ikke det, men hvorfor gjøre livet mer tungvint enn nødvendig.

Tja, jeg ser nytten i å ha slike dummetelefoner

Det er lettere å ta tapet av en telefon til 300 kr enn en til 3000-4000 eller mer på tur i skogen eller i arbeid

Har klart å kunse to smartellefoner på jobb ved u-hell selv

eller i situasjoner der du trenger at batteriet varer lenge

eller at det kan bli gitt til ungene frem til de er flinke nok til å ta vare på ting

Men det er sant slike dummetelefoner har langt  mindre funksjoner.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...