Gå til innhold

Lader som kan justeres <6A


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Har i dag en TWC, den kan stilles ned til minimum 6A. Da vi har 400V TN gir dette minimum effekt på +/- 4,15kW som er alt for tett på de nye effekt intervallene(0-5). Så er på jakt etter en lader som kan justeres ned til mindre strøm verdier.

 

Grunnen til at jeg ikke bare kobler om til 1 fas 230V er at en av bilene våre krever TN nett for å lade(zoe).

 

Dette blir en besparelse på rundt 2500 pr år så det er verdt bryet med å finne ny lader.

 

Ekstra positivt om laderen kan styres, via Api eller serielt osv.

Sjekket easee men ser ut som den og er minimum 6A

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 11/23/2021 at 10:49 AM, Salvesen. said:

Har i dag en TWC, den kan stilles ned til minimum 6A. Da vi har 400V TN gir dette minimum effekt på +/- 4,15kW som er alt for tett på de nye effekt intervallene(0-5). Så er på jakt etter en lader som kan justeres ned til mindre strøm verdier.

 

Grunnen til at jeg ikke bare kobler om til 1 fas 230V er at en av bilene våre krever TN nett for å lade(zoe).

 

Dette blir en besparelse på rundt 2500 pr år så det er verdt bryet med å finne ny lader.

 

Ekstra positivt om laderen kan styres, via Api eller serielt osv.

Sjekket easee men ser ut som den og er minimum 6A

Det kan ikke styres via PWM i så fall, da 6A er minimum. Om laderen skal indikere noe slikt blir det over på GreenPHY kommunikasjonskanalen.  Dette er lov i.h.t spec for AC lading, men neppe veldig utbredt. 

Alternativt om bilen ikke kan stilles til å trekke mindre kan du jo vurdere tidsstyring. I.e. skru på lading 30m over hver hele partallstime og skru av 30m over hver hele oddetallstime. 

For en ny EVSE ville jeg heller sett etter en som kan lese av emeteret ditt via HAN og stoppe lading om akkumulert energi for den siste klokketimen begynner å nære seg en terskel sånn passe under den grensen du vil gå etter fremfor å bare sette en effektgrense. Jeg gjetter dette kommer til å bli tilbydt over en lav sko som turnkey løsning over nyttår fra de vanlige leverandørene av slikt utstyr.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 minutter siden):

Det kan ikke styres via PWM i så fall, da 6A er minimum. Om laderen skal indikere noe slikt blir det over på GreenPHY kommunikasjonskanalen.  Dette er lov i.h.t spec for AC lading, men neppe veldig utbredt. 

Alternativt om bilen ikke kan stilles til å trekke mindre kan du jo vurdere tidsstyring. I.e. skru på lading 30m over hver hele partallstime og skru av 30m over hver hele oddetallstime. 

For en ny EVSE ville jeg heller sett etter en som kan lese av emeteret ditt via HAN og stoppe lading om akkumulert energi for den siste klokketimen begynner å nære seg en terskel sånn passe under den grensen du vil gå etter fremfor å bare sette en effektgrense. Jeg gjetter dette kommer til å bli tilbydt over en lav sko som turnkey løsning over nyttår fra de vanlige leverandørene av slikt utstyr.

 

Høres ut som det blir klattlading ja. Jeg leser allerede han selv og har muligheten til å styre den ene bilen. Må bare få lagt inn den andre så løser dette seg greit. Men hadde foretrukket å skrudd ned effekt for å hindre klatt ladingen :p

 

Lenke til kommentar

Jeg ser easee har en løsning for dynamisk effektstyring (Easee Equalizer). Den markedsføres som en løsning for å ikke ta hovedsikringer, men det er jo i prinsippet det samme du ønsker å gjøre her, men sjekk først om den er fleksibel nok til dine behov. 

Utover eventuelle varmetap burde ikke klattlading være problematisk for bilene. (Men litt kjeitete om man må sette det semi manuellt)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (8 minutter siden):

Jeg ser easee har en løsning for dynamisk effektstyring (Easee Equalizer). Den markedsføres som en løsning for å ikke ta hovedsikringer, men det er jo i prinsippet det samme du ønsker å gjøre her, men sjekk først om den er fleksibel nok til dine behov. 

Utover eventuelle varmetap burde ikke klattlading være problematisk for bilene. (Men litt kjeitete om man må sette det semi manuellt)

Easee sin lader er ratet til 6A den også ifølge datasheet. Så det er vell standard minimum. Så løsningen blir vell bare å stoppe noe før de timene jeg ender over 5kW. Det er bare noen få timer ila natten ved lading, så det er ok sånn sett. Men hadde vært fint med en litt mer grasiøs løsnining der jeg ladet med veldig lav effekt disse timene eller noe slikt 😕

Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Easee sin lader er ratet til 6A den også ifølge datasheet. Så det er vell standard minimum. Så løsningen blir vell bare å stoppe noe før de timene jeg ender over 5kW. Det er bare noen få timer ila natten ved lading, så det er ok sånn sett. Men hadde vært fint med en litt mer grasiøs løsnining der jeg ladet med veldig lav effekt disse timene eller noe slikt 😕

Den ratingen kommer fra standarden. Laderen gir et 1kHz PWM signal Dette kan så langt jeg husker variere mellom 10-90% (pluss 5% om høynivåkommunikasjon er mulig og påkrevd). syklusen, p, mellom 0.1-0.9 (10-90%)  angir tilgjengelig ladestrøm, A, som gitt ved p*60 A. Så en duty på 60% angir 36A maks last. 6A er derfor det alle slike EVSE vil ha som minimum fordi 10% er laveste tillatte duty cycle, og du må over på høynivåkommunikasjon for å ha annen styring (I.e. det DC ladere gjør). Jeg vet ikke hva som finnes av kontroll i standarden for AC lading. 

Poenget med HAN interfacet er å automatisere tidsstyringen og gjøre den avhengig av hvilke andre laster du har, men som jeg sa denne løsningen er ikke sikkert den er fleksibel nok pr. i dag til å takle å styre etter snitteffekt pr. time fremfor momentan effekt. 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 minutter siden):

Den ratingen kommer fra standarden. Laderen gir et 1kHz PWM signal Dette kan så langt jeg husker variere mellom 10-90% (pluss 5% om høynivåkommunikasjon er mulig og påkrevd). syklusen, p, mellom 0.1-0.9 (10-90%)  angir tilgjengelig ladestrøm, A, som gitt ved p*60 A. Så en duty på 60% angir 36A maks last. 6A er derfor det alle slike EVSE vil ha som minimum fordi 10% er laveste tillatte duty cycle, og du må over på høynivåkommunikasjon for å ha annen styring (I.e. det DC ladere gjør). Jeg vet ikke hva som finnes av kontroll i standarden for AC lading. 

Poenget med HAN interfacet er å automatisere tidsstyringen og gjøre den avhengig av hvilke andre laster du har, men som jeg sa denne løsningen er ikke sikkert den er fleksibel nok pr. i dag til å takle å styre etter snitteffekt pr. time fremfor momentan effekt. 

Etter å ha lest litt så tror jeg bare jeg går for Easee laderen og bruker dens API til å bare slå av og på laderen når det trengs for å holde seg under 5kW. Da slipper jeg å bruke to API mot bilene. Mindre feilpunkt og Easee sitt API er iallefall dokumentert :p

 

Men takk for forklaringen! Nyttig info!

 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 23.11.2021 den 10.49):

Har i dag en TWC, den kan stilles ned til minimum 6A. Da vi har 400V TN gir dette minimum effekt på +/- 4,15kW som er alt for tett på de nye effekt intervallene(0-5). Så er på jakt etter en lader som kan justeres ned til mindre strøm verdier.

 

Grunnen til at jeg ikke bare kobler om til 1 fas 230V er at en av bilene våre krever TN nett for å lade(zoe).

 

Dette blir en besparelse på rundt 2500 pr år så det er verdt bryet med å finne ny lader.

 

Ekstra positivt om laderen kan styres, via Api eller serielt osv.

Sjekket easee men ser ut som den og er minimum 6A

6A er minimum for ladestandarden så ladestasjonen kan nok ikke gi lavere signal, men det er mulig noen biler selv kan settes til lavere ladestrøm.

Hvis du hadde en ladeboks uten fast kabel kunne du bare brukt en 1-fas type2-kabel, men du kan jo få elektriker til å koble fra et par ledninger slik at stasjonen blir 1-fase. Den er jo fremdeles tilkoblet et TN-nett så det skal ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (9 timer siden):

6A er minimum for ladestandarden så ladestasjonen kan nok ikke gi lavere signal, men det er mulig noen biler selv kan settes til lavere ladestrøm.

Hvis du hadde en ladeboks uten fast kabel kunne du bare brukt en 1-fas type2-kabel, men du kan jo få elektriker til å koble fra et par ledninger slik at stasjonen blir 1-fase. Den er jo fremdeles tilkoblet et TN-nett så det skal ikke være noe problem.

Jo det er dessverre ett problem med zoe som er vår bil nummer to:/ det blir nok bytte til easee lader også styrer jeg den av/på når det trengs.

 

Synd at 6A har blitt standard minimum.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Jo det er dessverre ett problem med zoe som er vår bil nummer to:/ det blir nok bytte til easee lader også styrer jeg den av/på når det trengs.

 

Synd at 6A har blitt standard minimum.

Men Zoe kan da fint lade på 1-fas?

Mange med IT-nett har jo en egen 1-fas transformator for å lage et lite 1-fas TN-nett for Zoe.

 

6A er minimum signal på standarden, det er det laveste signalet som kan gis.

Endret av RJohannesen
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (49 minutter siden):

Men Zoe kan da fint lade på 1-fas?

Mange med IT-nett har jo en egen 1-fas transformator for å lage et lite 1-fas TN-nett for Zoe.

 

6A er minimum signal på standarden, det er det laveste signalet som kan gis.

Joda det går an, men det er ikke en god løsning. Så jeg løser det med Easee og deres api, det blir det mest ryddige og minst punkt for failure:) 

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (25 minutter siden):

Ikke at det er aktuelt for deg, men noen lar nok laderen henge ubrukt og går tilbake til skjøteledningen...

Ser ikke helt hvordan dette skulle endre på ting? Om jeg ville lade med 1 fas hadde jeg jo bare koblet om. Mye lettere enn å trille ut 100 meter med skjøteledning😅

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...