Gå til innhold

Norge på 14. plass i undersøkelse: Høye levekostnader og lav lønn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vil vel være litt vilkårlig å bruke bygningsbransjen som et generelt mål på ulikhet i samfunnet.

Hvis en nasjon har lavere lønn i restaurantbransjen enn i bygningsbransjen så kan bygningsarbeidere kjøpe mer øl på pubben enn om det var motsatt.

Norge er et høykostland. Når noen bransjer er presset på lønn så vil de få lite kjøpekraft. Hvis de reelt sett bor i et annet land så kan de kjøpe mer øl «hjemme» enn ved arbeidsstedet. Det er vanskelig for bygningsarbeidere med Norsk tilhørighet.

Globalisme er generelt en bra ting men det gjør det tilsynelatende veldig vanskelig å ha en annen fordelingspolitikk eller større velstand enn naboland.

-k

Lenke til kommentar
NortonM skrev (2 timer siden):

Hvem i bygningsbransjen tjener 361k i året? Må være utlendinger. Man har mer som butikkansatt.

De jeg jobbet med i anleggsbransjen hadde 430-450k i 2013.

Jeg hadde 503k da jeg sluttet som elektriker for snart et år siden. Jobber nå i produksjonselektronikk bransjen, 440k.

Nå er det nok ikke elektrikeren som trekker ned snittet. Her er det jo tålig god kontroll enda. Men de såkalte 'svarte' fagene sliter nok mer.

Lenke til kommentar

I år gikk vi opp ca 2,4%+2kr i oppgjør, hva steg vareprisene i år? er det 6%+ de rekner + syk pris økning i strøm, drivstoff og avgifter fra regjeringene som har kamp om hvem som kan tømme lommeboken til 5mill innbyggerne for å redde verdens klima...

for eks på jobb:For 10år siden sto det to operatører og hadde romslig tid på en jobb la oss si  10timer, idag skal 1 operatør utføre samme jobb på 3timer pga nytt utstyr men får ikke noe særlig mer betalt dvs 30-40kr mer ihh til årlig lønnsøkning

Jeg har heldigvis byttet stilling

Endret av Saltkorn
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 timer siden):

Minstelønn er 386685. Og det er mange kjeltringer i bransjen som betaler mindre..

Minstelønn per time (fra 1. juli 2021):

• For faglærte: 220,00 kr

• For ufaglærte uten bransjeerfaring: 198,30 kr

• For ufaglærte med minst ett års bransjeerfaring: 206,50 kr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...