Sharpings Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 Skal ut å reise til Spania og må derfor ha på meg munnbind. Respekterer reglene og forstår at slik er det. Men da jeg sist fløy med munnbind opplevde jeg at det var tungt å puste. Og flyturen var ikke behagelig da jeg hele turen måtte puste ekstra tungt. Regner med at dette er pga den tørre og resirkulerte lufta på flyet. Er det noen som har noen gode tips til hvordan man får puste lettere med et slikt munnbind på? Jeg vil jo reise og respekterer reglene, men om noen har noen tips for at turen skal bli litt mer behagelig, hadde jeg blitt glad. 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 Tror jeg ville sydd inn noen punkter med tøy eller skumgummi på innsida av munnbindet. Slik at det kommer litt lengre vekk fra ansiktet. Et slikt fikset munnbind kan man ta på etter at man har satt seg ned i flyet. Bør helst være tråd i samme farge som det er på yttersida. Videre kan det være mulig å få noen punkter til å vris ut mot kanten av maska, og skape ventilering Særlig hvis du sitter ved vinduet kan dette være en fin måte å få ekstra luft på. Men vet ikke om du liker tanken på dette 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 (endret) Ansiktsmasker påvirker faktisk ikke utveksling av gasser -- det er bare en psykologisk effekt hos enkelte. https://www.atsjournals.org/doi/10.1513/AnnalsATS.202007-812RL Opplevelsen kan skyldes endring i pustemønster og/eller en angstreaksjon / frykt for å bli kvalt. Endret 22. november 2021 av Red Frostraven 5 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 Evt. anskaffe en liten pakke med (K)N95 eller FFP2 masker uten ventil. De har større areal for luften å gå gjennom og kan oppleves endel lettere å puste i. De skal også ha bedre filtreringsevne bla. pga. elektrostatisk lading i fiberne i masken. Litt dyrere enn vanlig munnbind, men kan være greit å ha for slike spesielle anledninger. Fra prisguiden: https://prisguiden.no/produkt/munnbind-ffp2-10-stk-442632 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 Anbefaler at du trener på det når du kan. Om du ser film hjemme osv. Mye av dette er psykologisk, vet mange sliter med å puste normalt på buss av lignende grunner - sosial angst osv. Masken i seg selv vil ikke gjøre deg tungpustet eller oksygenfattig. 4 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 (endret) Man skal være forsiktig med å anta noe, men såfremt man ikke har noen fobier som omfatter pusteproblemer, har jeg vanskelig å tro at et slikt munnbind skule hindre så mye luft at man får problemer med å puste med hvilepuls, da mesteparten av lufta går ut og inn igjennom sidene, over og under bindet og ikke igjennom det. Anbefaler at du trener litt på det hjemme, og ikke irriterer deg over at du må bruke det, for å bli litt vant. Endret 22. november 2021 av Thunderhead 1 Lenke til kommentar
Sharpings Skrevet 22. november 2021 Forfatter Del Skrevet 22. november 2021 Mange gode tips. Takk. Jeg utelukker ikke at det er litt psykisk, for jeg har litt angst for å fly. Men det er ikke lett å gjøre noe med akkurat det på så kort tid, så jeg håper å finne en løsning som hjelper meg på kort sikt. Tar gjerne imot flere gode tips. Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 Red Frostraven skrev (13 minutter siden): Ansiktsmasker påvirker faktisk ikke utveksling av gasser -- det er bare en psykologisk effekt hos enkelte. https://www.atsjournals.org/doi/10.1513/AnnalsATS.202007-812RL Opplevelsen kan skyldes endring i pustemønster og/eller en angstreaksjon / frykt for å bli kvalt. Og derfor er beste måte å håndtere dette å jobbe med pustemønster, og eksponering, som Sampson er inne på. Jeg har PTSD og for å klare å bruke munnbind øvde jeg først hjemme før jeg etterhvert brukte det i andre sammenhenger. Er jo ikke så behagelig å hyperventilere heller under de, så en positiv ting med å bruke munnbind var jo at la merke til at jeg pustet mye med munnen i stedet for nesen og ble litt obs på at nå puster jeg kanskje litt mer fortere enn jeg trenger. Å puste rolig og dypere er en treningssak. Det vil antakeligvis gjøre turen mer behagelig, hvis du puster på en mer hensiktsmessig måte! 1 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 Sharpings skrev (Akkurat nå): Mange gode tips. Takk. Jeg utelukker ikke at det er litt psykisk, for jeg har litt angst for å fly. Men det er ikke lett å gjøre noe med akkurat det på så kort tid, så jeg håper å finne en løsning som hjelper meg på kort sikt. Tar gjerne imot flere gode tips. Siden det ikke er så lenge til flyturen din og du trenger noe som virker raskt - beroligende! Det er helt innafor å ta når man skal ut å fly! Du trenger heller ikke å gå for Valium eller Sobril heller, du kan også reseptfritt og i vanlig butikk få tak i Postafen (brukes ifbm med reisesyke hovedsakelig, men virker også beroligende). Ene ulempen er følelsen av "Hangover" i etterkant. Og at du ikke kan kjøre etter de er tatt. 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 (endret) Sharpings skrev (7 minutter siden): Mange gode tips. Takk. Jeg utelukker ikke at det er litt psykisk, for jeg har litt angst for å fly. Men det er ikke lett å gjøre noe med akkurat det på så kort tid, så jeg håper å finne en løsning som hjelper meg på kort sikt. Tar gjerne imot flere gode tips. Bra du prøver å finne løsning her. Kred! Jeg måtte fly til Svalbard med munnbind tidligere i år - det er noen timer, og med munnbind føles turen lengre. Jeg har lettere flystress, og med munnbind ble det litt mer klaustrofobisk og tungpustet. Det hjalp å drikke vann eller brus i små sipper gjennom turen. Da må som kjent munnbindet av for å kunne drikke. Brukte lang tid på å spise av samme grunn. Gikk på do kanskje en gang mer enn jeg måtte også for å lette litt på sløret. PS. SAS har flyskrekk-kurs som hjalp en kollega av meg mye. Kan i såfall anbefales! (På lang sikt) Endret 22. november 2021 av Retroman 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 Kjøp rikelig med mat å drikke, da har en unnskyldning til å ta det av og på for å spise å drikke:) 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 Tipset om mat og drikke er nok det beste. Selv har jeg hatt noen flyturer det siste året der munnbind har vært pålagt, jeg har løst det ved å ha mye mer mat og drikke enn jeg vanligvis ville hatt. Siden jeg har partyblære skal det uansett veldig mye til for at jeg må på do på korte turer. Typisk på en 3-timerstur går det 1-1,5 liter drikke, en sjokolade, kanskje noen boller, en baguett eller lignende, kanskje noe potetgull eller annet som jeg egentlig ikke er glad i.. Alt dette for å slippe unna munnbind, det funker veldig bra. Det eneste jeg kjøper til ågerpriser er drikken, alt jeg spiser har jeg i håndbagasjen og det er naturligvis innkjøpt på langt rimeligere steder enn flyplassene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå