Gå til innhold

Spørre om å kjøpe hus utenom megler

RudolfN

Anbefalte innlegg

Jeg har et eldre vennepar som skal selge huset sitt om ca. ett år. Jeg lurte på å spørre om de er interessert i å selge det til meg for takst (eventuelt litt mer, for at det skal virke attraktivt). Jeg vet at de ønsker å få bra betalt for huset siden de må ta hensyn til egen økonomi og arvinger. 

Pga samlivsbrudd må jeg skaffe meg bolig så snart som mulig, og huset det er snakk om er et drømmehus for meg. Men jeg synes det er litt gambling å vente på dette huset til når det blir lagt ut på markedet, jeg risikerer å ikke kunne kjøpe hvis det blir en budrunde. 

Jeg har ikke turt å spørre, tar gjerne imot tips på hvordan jeg bør gå frem. Er det fordeler og ulemper jeg bør tenke på, både for meg som kjøper og dem som selgere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 26a91...d48
RudolfN skrev (8 minutter siden):

ulemper jeg bør tenke på for dem som selgere?

Uhh, at du forsøker kjøpe huset deres for mindre enn hva de vil få ved en budrunde? Hvorfor i all verden tror du at de skal gå med på noe slikt når det er snakk om venner og ikke nær familie?

Anonymous poster hash: 26a91...d48

Lenke til kommentar
Gjest 26a91...d48 skrev (14 minutter siden):

Uhh, at du forsøker kjøpe huset deres for mindre enn hva de vil få ved en budrunde? Hvorfor i all verden tror du at de skal gå med på noe slikt når det er snakk om venner og ikke nær familie?

Jeg er villig til å betale over takst, men blir det en heftig budrunde så vil jeg ikke ha sjanse. Tenkte om det kunne være noen fordeler for dem med en slik avtale....  men jeg lufter det her først, så det kan ende opp med at jeg ikke spør ;)

Lenke til kommentar
Gjest 26a91...d48 skrev (58 minutter siden):

Det vet man jo ikke. Kjøper man et hus utenom en budrunde kan risikere å betale overpris, men man kan også få det billigere enn gjennom en budrunde. Tilsvarende for selger.

Fordelen for selger er å slippe kostnad til megler. I tillegg får begge parter forutsigbarhet.

Lenke til kommentar

Spesielt på utenfor byer kan det være greit å selge utenom megler. Det er mye mindre stress for alle parter.

Det sagt, en ulempe kan være at om huset viser seg å ha en del feil, så kan det ødelegge vennskapet deres. Jeg ville ihvertfall hatt forsikring for både kjøper og selger, slik at evt disse selskapene må slåss mot hverandre, istedet for å måtte sende klagebrev direkte til en venn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 26a91...d48 skrev (7 timer siden):

Huset blir solgt uten masse styr, og de kan selv velge utflyttingsdato.

Megler tar ~2% av salgssummen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Advokat er dyrt. Bruk din egen bank, de har ofte god kompetanse. Jeg har fått slik hjelp fire ganger av banken min uten meglerhonorar og sett andre få det og betalt 8-10 tusen i honorar. Selve kontrakten og oppgjøret er en relativt enkel prosess. 

Hvilken tilstand eiendommen er i - er en annen sak.

Lenke til kommentar
Gjest 26a91...d48 skrev (På 22.11.2021 den 9.15):

Fordi dem sparer 100 000 på å ikke bruke megler? Det er ikke gitt at det vil gå vesentlig over takst. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...