Gjest 1097e...942 Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Hvordan venner man seg av antipsykotika, hvis man sliter med det? Jeg har prøvd å trappe litt ned, men merker fort at jeg da sover mye mindre for det første. Og sovemedisin kan jeg ikke bruke, pga. andre medisinske tilstander. Jeg har ikke tenkt å konsultere noen «psykiater». Anonymous poster hash: 1097e...942 Lenke til kommentar
Gjest dab91...ad7 Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Gjest 1097e...942 skrev (46 minutter siden): Jeg har ikke tenkt å konsultere noen «psykiater». Anonymous poster hash: 1097e...942 Det er det eneste logiske alternativet for justering av dosering. Anonymous poster hash: dab91...ad7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Du bør aldri prøve å gå av medisiner med mindre du har rådført deg med lege / psykiater. Lenke til kommentar
Gjest 1097e...942 Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Det er ikke målbart hva man trenger av psykofarmaka. De som jobber med det, dvs. «psykiatrien», har ikke greie på hva man trenger uansett. Mange er dessuten også onde. Anonymous poster hash: 1097e...942 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Gjest 1097e...942 skrev (2 timer siden): Hvordan venner man seg av antipsykotika, hvis man sliter med det? Det kommer an på hvorfor du blir behandlet med antipsykotika. Hvorfor mottar du den behandlingen? Lenke til kommentar
Gjest 1097e...942 Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Skandinav skrev (11 minutter siden): Det kommer an på hvorfor du blir behandlet med antipsykotika. Hvorfor mottar du den behandlingen? Paranoide tanker. Det er ikke gitt at man sliter med det hele livet, når man først har fått det. Men det kan være vanskelig å venne seg av så dempende stoffer som dette er, rent somatisk. Det med «B-preparat» handler om at stoffene har potensiale for rekreasjonelt bruk, ikke at det kun er de som skaper avhengighet. Antipsykotika vil være mye sterkere på nervesystemet enn f.eks. Sobril selv om det ikke gir en rusfølelse. Anonymous poster hash: 1097e...942 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Det er naturlig å sove gradvis mindre ettersom en blir eldre, for alle. Ved nedtrapping kan du også gå over i en nærmest hyperaktiv tilstand. Så det er viktig å finne noe å være engasjert i, om det så bare er å gå rundt og samle flasker mange timer i døgnet. Som igjen kan skape et stort vekttap. Det beste ville kanskje vært å roe seg ned med ADHD-medisin etter nedtrappingen, men kan være vanskelig å skaffe slikt. Lenke til kommentar
Gjest 1097e...942 Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Tviler ikke på at de er restriktive med Ritalin etc. nei, men øser ut antipsykotika og antidepressiva bare fordi de tror det er trygt når pasientene passiviseres. Men uansett var ikke meningen å bytte ut et medikament med et annet, uansett hvor teit forslaget høres ut på meg. Man blir hyperaktiv ja, selv ved nokså små neddoseringer. Det er fordi det er dempende stoffer, ikke fordi man har ADHD. Anonymous poster hash: 1097e...942 Lenke til kommentar
Gjest a3ac3...0fc Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 3 hours ago, Guest 1097e...942 said: Det er ikke målbart hva man trenger av psykofarmaka. De som jobber med det, dvs. «psykiatrien», har ikke greie på hva man trenger uansett. Mange er dessuten også onde. Anonymous poster hash: 1097e...942 Det høres ut som om du ikke bør trappe ned. Anonymous poster hash: a3ac3...0fc Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Slike medikamenter har gjerne en bivirkning som påvirker søvn. Og ofte så er de avhengighetsdannede. Så du må påberegne en lang periode, gjerne på flere uker eller noen måneder, med en del bivirkninger. Svimmelhet, søvnvansker, og mer til er nokså vanlig. Jeg forstår svært godt hvorfor du ikke er interessert i å snakke med psykiater om dette. Overgrep skjer på omtrent hver bidige avdeling. Men har du greit samarbeid med fastlegen din? Tenker det kan være en langt bedre løsning. Lenke til kommentar
Gjest 1097e...942 Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 anon_83104 skrev (3 minutter siden): Slike medikamenter har gjerne en bivirkning som påvirker søvn. Og ofte så er de avhengighetsdannede. Så du må påberegne en lang periode, gjerne på flere uker eller noen måneder, med en del bivirkninger. Svimmelhet, søvnvansker, og mer til er nokså vanlig. Jeg forstår svært godt hvorfor du ikke er interessert i å snakke med psykiater om dette. Overgrep skjer på omtrent hver bidige avdeling. Men har du greit samarbeid med fastlegen din? Tenker det kan være en langt bedre løsning. Psykiatrien er bare interessert i å dytte i meg mer medisin. Det er ikke noe overgrep, det er bare ikke noe jeg er interessert i. Dessuten er det umulig å kommunisere med dette apparatet. Jeg må uansett få mindre tabletter uansett fra fastlegen, dette kan en ikke bare slutte på. Anonymous poster hash: 1097e...942 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Gjest 1097e...942 skrev (1 time siden): Jeg må uansett få mindre tabletter fra fastlegen, Du må jo selv styre nedtrappingen, uten å si det til noen. Det blir et drastisk valg, der du må tilpasse deg en ny livsstil med mange aktive timer i døgnet. Men høres jo ut som du vil sove like mye som du gjør i dag. Lenke til kommentar
Gjest 1097e...942 Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Budeia skrev (3 minutter siden): Du må jo selv styre nedtrappingen, uten å si det til noen. Det blir et drastisk valg, der du må tilpasse deg en ny livsstil med mange aktive timer i døgnet. Men høres jo ut som du vil sove like mye som du gjør i dag. Hvordan er det mulig når tablettene er runde og små? Det anvefales at en senker veldig forsiktig, kanskje bare 20-30% per 2-3 måned (ifølge en artikkel i Tidsskriftet). Det er ikke mulig å veie opp pillebitene uten spesialutstyr, og hvorfor skulle jeg ikke informere fastlegen og få riktige doser. Det er mitt valg, jeg er ikke på noe tvangsvedtak. Anonymous poster hash: 1097e...942 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 (endret) Gjest 1097e...942 skrev (2 timer siden): Det er mitt valg, jeg er ikke på noe tvangsvedtak. Det er hva du tror, det kan vise seg annerledes om du setter i gang. Som nevnt over vil de gi deg stadig mer medisin, ikke mindre. Endret 21. november 2021 av Budeia Lenke til kommentar
Gjest 1097e...942 Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Budeia skrev (3 minutter siden): Det er hva du tror, det kan vise seg annerledes om du setter i gang. Som nevnt over vil de gi deg stadig mer medisin, ikke mindre. Å knuse en tablett og gjøre den om til en knivodd pulver, og dele det i to, er det umulig? Det vet du ingenting om. Det må bli helt nøyaktig, dessuten vil det være 50% når det anbefalte er 10-20-30%. Da må man ha en veldig fin vekt, dessuten er jeg ikke sikker på om det er meningen å knuse eller dele tabletten. Det står de skal svelges hele, ikke knuses. Om det er veldig viktig vet jeg ikke. Anonymous poster hash: 1097e...942 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Gjest 1097e...942 skrev (5 timer siden): Paranoide tanker Hva synes du er verst av; paranoide tanker/vrangforestillinger eller bivirkninger ved antipsykotisk behandling? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Gjest 1097e...942 skrev (2 timer siden): Det vet du ingenting om. Du tar den, ja. Bare tenker at selv om det ikke er sagt noe om tvang, vil de innkalle til et utall samtaler for å overtale deg. Legen vil spørre psyk om det er aktuelt å endre diagnosen, og trolig få nei. Det er også satt i gang en drøfting om tvang i psykiatrien nå. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Budeia skrev (4 timer siden): roe seg ned med ADHD-medisin Dine kunnskaper om legemidler er i dette tilfellet totalt fraværende. Hvis du med ADHD medisin mener f.eks methylphenidate (Ritalin), så er det livsfarlig og kombinere dette med psykoselidelser og/eller antipsykotikum. Det beste er at du gir råd innenfor et område du faktisk vet noe om. 1 Lenke til kommentar
Gjest 1097e...942 Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Skandinav skrev (42 minutter siden): Hva synes du er verst av; paranoide tanker/vrangforestillinger eller bivirkninger ved antipsykotisk behandling? Vet ikke jeg, har brukt sånt veldig lenge nå… da er kanskje tiden inne for en veldig sakte nedtrapping. Syns formen går mye opp og ned uansett, så er også usikker på hva som feiler meg, om noe. Jeg tok opp dette også ved min siste tid i psykiatrien men ble som vanlig fullstendig overkjørt. Det er også et spørsmål med hva slags liv man ellers ville hatt? Kanskje det hadde vært bedre? Det er ikke så enkelt at man bare kan måle ting i «øyeblikket», man må se livet under ett. Medisinene ble også først administrert under «paranoide tanker», som ikke er en diagnose men et symptom, som faktisk er veldig problematisk om tankene ikke er av bisarr natur… da kan det være reellt, og hva om det i bunn er reelle men at man overreagerer… nei, jeg er veldig skeptisk til det faget blitt. Anonymous poster hash: 1097e...942 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Noen ganger er det et problem med paranoide psykoselidelser, f.eks paraniod schizofreni, at man mangler tilstrekkelig sykdomsinnsikt for å forstå at paranoiditeten er en vrangforestilling, e.g ikke virkelig. Noen personer har et nettverk de stoler på når nettverket påpeker at de har behov for behandlingen, derfor setter de ikke spørsmål ved behandlingen. Men noen personer stoler ikke på noen, uansett hvor godt man får sin lidelse forklart. Er du muligens en av de som ikke stoler på helsevesenet generelt? Hvis ja, hvorfor? Fordi du mener at du ikke har en grunnlidelse som gir paranoide symptomer? anon_83104 foreslo å samtale med din fastlege, er det mulig? Hvis ikke, har du mulighet for å bytte fastlege? Jeg leser at du ikke er interessert i å snakke med din psykiater, men du har også mulighet for å be om fornyet vurdering (second opinion) fra et annet sykehus/helseforetak. Da er det fastlegen som sender henvisning om dette. Det er en viss risiko å trappe ned på egen hånd. Hvilke(t) preparat er det du bruker i dag? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå