Evil-Duck Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Complexity skrev (1 minutt siden): Greit å vite! Men problemene har jo med det termiske systemet å gjøre. Både at bilen ikke varmer opp batteriet før man lader (for å få optimal ladehastighet) og at batteriet (data kommer jo muligens fra en bil med feil) overoppheter under hardt bruk. Vet ikke om Kian deler samme kjøleystem som Ioniqen? Vil tro batteripakkene er bygd opp på samme måten, men det kan fortsatt være differanser der, Tesla har vel "slitt" med forskjellige karakteristikker på sine pakker hvor noen bruker LG og andre Panasonic celler. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Complexity skrev (1 time siden): Som ble nevnt i sta er det jo buffer i topp av Ioniqen. Så 80% er jo egentlig kansje bare 70%. Så 10 til 80% testen sammenlignet med Tesla eller andre biler uten buffer blir jo litt feil. Id.3 ladet knallbra fra 90-100% når den var ny. Er andre boller nå ett år senere nor bufferen er oppspist. Skjønner - men vil ikke det å bruke en større buffer faktisk spare batteriet? Hva er minuset med å ha en større buffer igjen? 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 11 minutes ago, Evil-Duck said: Vil tro batteripakkene er bygd opp på samme måten, men det kan fortsatt være differanser der, Tesla har vel "slitt" med forskjellige karakteristikker på sine pakker hvor noen bruker LG og andre Panasonic celler. Ja det har vært ymse med Tesla og batterier. Slik jeg har skjønt det er det mininalt med kobolt i Panasonic cellene de begynte å bruke og når de samtidig innførte octovalve som tar batterivarmen og putter den i kabinen så ble det litt trøbbel i kulda. Men de har vel fikset dette i software nå om man ser Bjørn Nyland sine tester. Kia/Ioniq sine problemer kan jo og være en enkel software fix men det spørs nok om det prioriteres. 2 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 DrAlban3000 skrev (1 minutt siden): Skjønner - men vil ikke det å bruke en større buffer faktisk spare batteriet? Hva er minuset med å ha en større buffer igjen? Jeg tror det er negativt fordi det ikke er noe Tesla har. Hvis Tesla begynner med buffer så vil det nok være anda en genistrek fra Musk. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 2 minutes ago, DrAlban3000 said: Skjønner - men vil ikke det å bruke en større buffer faktisk spare batteriet? Hva er minuset med å ha en større buffer igjen? Ikke noe minus med å ha buffer (annet enn at man ikke får benyttet hele batteriet) men det vil gi missvisende resultater i slike tester. 2 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 insideevs har en fin serie om batteriene i Ioniq 5 https://insideevs.com/news/543792/hyundai-ioniq5-battery-cells-exposed/ Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Complexity skrev (3 minutter siden): Ikke noe minus med å ha buffer (annet enn at man ikke får benyttet hele batteriet) men det vil gi missvisende resultater i slike tester. Resultatene er ikke misvisende når det en måler er hva eier av bilen kan bruke. Det er jo det som teller. 1 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Roger Moore skrev (4 minutter siden): insideevs har en fin serie om batteriene i Ioniq 5 https://insideevs.com/news/543792/hyundai-ioniq5-battery-cells-exposed/ Da ser ut som det er SK Innovation som leverer batterier til Ioniq 5 og da faktisk, da er det vel ikke umulig at de faktisk brøt samarbeidet med LG etter den store recallen hvor de måtte bytte batteri på en hel hau biler for en tid tilbake. 1 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Firmaet som gjør denne demonteringen av batteriet har sin egen kanal på YouTube. Der finner en og videoer der en demonterer Model Y batteri. Anbefaler alle å sjekke ut og å gjøre opp sin mening om hvem som har miljø og levetid for produktene i bakhodet når de designes. https://youtube.com/c/PowerBASTRO Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Evil-Duck skrev (32 minutter siden): Da ser ut som det er SK Innovation som leverer batterier til Ioniq 5 og da faktisk, da er det vel ikke umulig at de faktisk brøt samarbeidet med LG etter den store recallen hvor de måtte bytte batteri på en hel hau biler for en tid tilbake. Er SK ja Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Roger Moore skrev (18 minutter siden): Firmaet som gjør denne demonteringen av batteriet har sin egen kanal på YouTube. Der finner en og videoer der en demonterer Model Y batteri. Anbefaler alle å sjekke ut og å gjøre opp sin mening om hvem som har miljø og levetid for produktene i bakhodet når de designes. https://youtube.com/c/PowerBASTRO Det kommer en tid når batteriretur må rapporteres per kWh man selger, da vil slikt som dette bli dyrt vs det man f.eks ser hos KIA EV6/Ioniq 5. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 52 minutes ago, Roger Moore said: Resultatene er ikke misvisende når det en måler er hva eier av bilen kan bruke. Det er jo det som teller. Det er jo missvisende når man sammenligner det med andre biler. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Complexity skrev (29 minutter siden): Det er jo missvisende når man sammenligner det med andre biler. Er det ikke mer normalt at bilene har topp-buffer? Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Complexity skrev (51 minutter siden): Det er jo missvisende når man sammenligner det med andre biler. Nei, for det en måler er hvor lang tid det tar å få nok energi til å komme seg avgårde en viss strekning. Om det er buffer, kjemi, aerodynamikk eller annet er mer eller mindre rivende likegyldig når en er på langtur. Buffer er for for brukerne en genial løsning for å få gode ladekurver og lang levetid på batteriet. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 4 minutes ago, Roger Moore said: Nei, for det en måler er hvor lang tid det tar å få nok energi til å komme seg avgårde en viss strekning. Om det er buffer, kjemi, aerodynamikk eller annet er mer eller mindre rivende likegyldig når en er på langtur. Buffer er for for brukerne en genial løsning for å få gode ladekurver og lang levetid på batteriet. 10-80% måling er jo ikke noe god indikator på hvor langt man kommer på ladingen. Km/t indikator er da mye bedre. Min Leaf bruker ganske kort til på å lade seg fra 10-80%, men det er jo fordi den har batteri på samme størrelse som en mobiltelefon og rekkevidde deretter og. 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 (endret) 32 minutes ago, oophus said: Er det ikke mer normalt at bilene har topp-buffer? Joda, de fleste untatt Tesla og Polestar (og da antakeligvis Volvo sine elbiler også) har topp buffer, men det er veldig variabelt hvordan den benyttes. Hos VW id.3 f.eks så blir den spist opp ganske hyppig og etter en stund er den helt borte. Men hos visse andre så bare flyttes bufferen nedover slik at det alltid er "trygt" å lade til 100%. Endret 21. november 2021 av Complexity 1 1 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Complexity skrev (45 minutter siden): 10-80% måling er jo ikke noe god indikator på hvor langt man kommer på ladingen. Km/t indikator er da mye bedre. Min Leaf bruker ganske kort til på å lade seg fra 10-80%, men det er jo fordi den har batteri på samme størrelse som en mobiltelefon og rekkevidde deretter og. Leaf bruker ikke kort tid fra 10 til 80%. Spesielt ikke på tredje lading på rappen. Leaf har heller ikke buffer. Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Complexity skrev (51 minutter siden): Joda, de fleste untatt Tesla og Polestar (og da antakeligvis Volvo sine elbiler også) har topp buffer, men det er veldig variabelt hvordan den benyttes. Hos VW id.3 f.eks så blir den spist opp ganske hyppig og etter en stund er den helt borte. Men hos visse andre så bare flyttes bufferen nedover slik at det alltid er "trygt" å lade til 100%. Det er ingen degradering i ID.3 som er annerledes enn andre elbiler. Dermed må en jo ha en bedre brukeropplevelse med tanke på at det er et buffer der. Biler uten buffer vil jo få en helt annen negativ kurve. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 (endret) 15 minutes ago, Roger Moore said: Leaf bruker ikke kort tid fra 10 til 80%. Spesielt ikke på tredje lading på rappen. Leaf har heller ikke buffer. 0-80% er oppgitt til å ta under 30 minutter på en 24kWh leaf. Skal man først benytte dette som referanse på hvor fort en bil lader så er jo leafen nesten like rask som Kian. Som illistrerer hvor dum den metoden er for å sammenligne ladinger. Endret 21. november 2021 av Complexity 2 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 (endret) 8 minutes ago, Roger Moore said: Det er ingen degradering i ID.3 som er annerledes enn andre elbiler. Dermed må en jo ha en bedre brukeropplevelse med tanke på at det er et buffer der. Biler uten buffer vil jo få en helt annen negativ kurve. Nei det er det ikke, men de har gjerne gjort det litt anneledes enn andre da de lar bufferen bli oppspist. Var jo stor jubel når id.3 ble lansert og den ladet med 25kW helt opp til 100%. Mens tester gjort av bilene ett år etterpå viser 1-2kW opp til 100%, som kan tyde på at bufferen er borte. Ikke nødvendigvis en dum måte å gjøre det på da man ikke vil merke noe redusert rekkevidde ved å gjøre dette. På en Tesla feks så blir rekkevidden merkbart redusert det første året siden det ikke blir skjult av en buffer. Men poenget mitt var i hovedsak at en 0-80% sammenligning mellom forskjellige biler har mange faktorer som gjør det til en dum måte å sammenligne på. Endret 21. november 2021 av Complexity 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå