Redaksjonen. Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 Rekord for det britiske flyvåpenet – fløy med 100 prosent syntetisk drivstoff Lenke til kommentar
OrIoN89 Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 Vet ikke om temperatur = slitasje. Hydrogen er anderledes og har andre utfordringer, eks energitetthet, oppbevaring, vekt,. Fint å trekke frem temperatur men er det så veldig relevant? Co2 og karbon er også rart, for co2 er vel ikke brukt i denne kjemien, kun for å produsere og transportere hydrogenet i utgangspunktet. Jeg er pro hydrogen som alternativ, men dette blir litt som å si at dieselbiler bruker lite bensin. Ville heller sett noe mer relevante data. Hvordan ser kretsløpet ut? Hva effekt klarer de å generere? Hvor mye flytid har man klart med hydrogen? Hvor mye støv produseres? Er det bi-produkter annet enn vanndamp? Hva bruker de til å smøre som ikke er karbon basert? 100% betyr det at slitedeler også er karbon nøytralt? Hvor mye koster drivstoff og energitapet kontra vanlig drivstoff i kroner? Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 (endret) Men dette er jo langt fra nytt! Bergius prosessen ble patentert i 1913 og under 2 verdenskrig ble store deler av den Tyske krigsmaskinen, også fly, drevet at syntetisk drivstoff utvunnet av kull hvor man tilsatte H2 fra elektrolyse av vann- Man laget også høykvalitets syntetiske smøreoljer (som blandt annet standard oil "re" patenterte etter krigen). https://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_fuel Endret 19. november 2021 av 0AAVKDA1 3 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Dette handler ikke om hydrogen, men om syntetisk flybensin. Formel 1 snakker varmt om dette drivstoffet. Paddy Lowe, som nevnes i artikkelen, er en av de store guruene i sporten. Eller var, inntil han fikk fyken fra Williams. E-fuel i bil gir lite mening. Men i fly, da snakker vi. Hvordan de skal markedsføre det i Formel 1 sliter jeg litt med å se. Snart skal ingen av fabrikantene produsere verken ICE eller hybrider. VW/Audi/Porsche er muligens på vei inn i Formel 1. Motorreglement og drivstofftype vil være avgjørende for om de ser seg tjent med å delta. https://www.thestreet.com/video/paddy-lowe-racing-champion-zero-petroleum 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Kan vi få se et reelt klimaregnskap for denne flyvningen og sammenlignet med vanlige flyvninger med samme fly? Det kan godt hende det er mer klimavennlig, men jeg vil se regnskapet på hvor mye mer klimavennlig det eventuelt er. Da spesielt med tanke på reelle utslipp i forbindelse med den konkrete H2-produksjonen de valgte å mate syntesen med i dette tilfellet, samt utslipp med den reelle strømmiksen som ble brukt, samt CO2-utslippene fra eksosrøret og eventuelle andre ting som påvirker klimaregnskapet. 1 Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 At det kan lages syntetisk drivstoff av CO2, hydrogen/vann og elektrisk strøm er ingen stor nyhet, teknologien har vært kjent lenge. Det viktige spørsmålet er prisen på drivstoffet, egenskapene, og ikke minst hvor mye elektrisitet som går med. Å kalle dette verdensrekord, og blande inn Guinness rekordbok, blir bare amatørmessig og tåpelig. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Nja, jeg vil si klimaregnskapet er det viktigste ettersom det er det mellom linjene største argumentet. Lenke til kommentar
RuneGr Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 (endret) toyota, mazda, subaru, kawasaki og yamaha har gått sammen for å realisere dette innenfor bil og mc. Blir bra. E-fuel. Endret 20. november 2021 av RuneGr Lenke til kommentar
hoj Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 "toyota, mazda, subaru, kawasaki og yamaha har gått sammen for å realisere dette innenfor bil og mc. Blir bra. E-fuel." Svar til RuneGr: Regulær ulykke spør du meg. 1 Lenke til kommentar
elysium74 Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 Vel Boeing fløy et 777 med 100% biofuel for 3 år siden, så lite imponerende dette. Syntetisk fuel holdt luftwaffe på vingene for enda lengre siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå