Kahuna Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 Salvesen. skrev (3 timer siden): Javel, så kan du vise til at det da er plass? Hvor mye er det? Med lading svinger mitt ca 20x.... Ser ut til at det er 5000 MW ledig om natt eller 5 000 000 kW. Ser en vekk i fra ingen annen økning i nettet enn elbiler som lader med 11kW på natten er det plass til 450 000 elbiler. Mindre når en lader utenfor bunnen. Det er 5,5 millioner biler I Norge.... 450000 ladepunkter à 11kW. Eller 1,1M ladepunkter om vi går til 4,5kW(som er snittet). Dessuten er jo til og med et 4,5kW ladepunkt kraftig nok til å lade for flere dagers kjøring om vi lader over natten så kanskje vi kan gange 1,1 med 4 igjen. Da ser det ut som vi nesten når antall biler i norge uten å gjøre noe som helst, bare plassere lading 'perfekt'. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 sverreb skrev (1 time siden): I.e. effekttariffer gjør at man selv kan velge hvordan man skal forholde seg til at effektbruk faktisk har en kostnad. Å tvinge gjennom at nettselskapet skal direkte styre en last mangler fleksibilitet. De trenger ikke styre det direkte, med automatisering kan de styre det indirekte ved å oppgi forecast et døgn fremover i tid både for energi og effekt. For å unngå at alle likevel lader samtidig kan de introdusere små 'feil', nesten på individuell basis. For eksempel kan både jeg og naboen min ha en snittpris på 30 øre men for meg så vil det være 32 øre fra 22-02 og 28 øre 20-06 mens naboen min har det samme men i motsatt rekkefølge. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 Kahuna skrev (12 minutter siden): 450000 ladepunkter à 11kW. Eller 1,1M ladepunkter om vi går til 4,5kW(som er snittet). Dessuten er jo til og med et 4,5kW ladepunkt kraftig nok til å lade for flere dagers kjøring om vi lader over natten så kanskje vi kan gange 1,1 med 4 igjen. Da ser det ut som vi nesten når antall biler i norge uten å gjøre noe som helst, bare plassere lading 'perfekt'. Ja dette er jo hele poenget, dra de fleste ned på <5kW jevnt over:) Det er helt topp! Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 10 minutes ago, Kahuna said: De trenger ikke styre det direkte, med automatisering kan de styre det indirekte ved å oppgi forecast et døgn fremover i tid både for energi og effekt. For å unngå at alle likevel lader samtidig kan de introdusere små 'feil', nesten på individuell basis. For eksempel kan både jeg og naboen min ha en snittpris på 30 øre men for meg så vil det være 32 øre fra 22-02 og 28 øre 20-06 mens naboen min har det samme men i motsatt rekkefølge. Det er relativ prising som teller så 'feilene' dine må bli temmelig store, større enn variasjonen gjennom dagen. Utover det er det temmelig etiskt tvilsomt å bedrive en slik prispolitikk. Du skal altså tvinges til å delta i et lotteri hver dag for hva strømprisen din blir. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 sverreb skrev (3 minutter siden): Det er relativ prising som teller så 'feilene' dine må bli temmelig store, større enn variasjonen gjennom dagen. Utover det er det temmelig etiskt tvilsomt å bedrive en slik prispolitikk. Du skal altså tvinges til å delta i et lotteri hver dag for hva strømprisen din blir. Her snakker jeg om pris et døgn fremover i tid som våre fremtidige automatisk elbil- og varmtvannsberedere gjør beslutninger ut fra. Forskjeller ned på ørenivå vil være nok så lenge en algoritme som kjører på ditt eget utstyr sørger for at batteriet er fullt og vannet varmt når du trenger det. At det skal være uetisk å justere pris på denne måte er jeg ikke med på. Så lenge mekanismen er utformet så alle over tid får samme snittpris er dette bare en mekanisme for å dempe utslagene automatikken ellers kan gi. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 1 minute ago, Kahuna said: Her snakker jeg om pris et døgn fremover i tid som våre fremtidige automatisk elbil- og varmtvannsberedere gjør beslutninger ut fra. Forskjeller ned på ørenivå vil være nok så lenge en algoritme som kjører på ditt eget utstyr sørger for at batteriet er fullt og vannet varmt når du trenger det. Så små forskjeller vil ikke hjelpe. Energiprisen (som du her ikke kan røre) varierer ofte mye mer enn noen få øre gjennom dagen. Automasjonen vil se på totalprisen, så om strømprisen dropper 10 øre så drukner det totalt din introduksjon av støy på nettprisingen, og alle velger fortsatt samme tidspunkt. 3 minutes ago, Kahuna said: At det skal være uetisk å justere pris på denne måte er jeg ikke med på. Så lenge mekanismen er utformet så alle over tid får samme snittpris er dette bare en mekanisme for å dempe utslagene automatikken ellers kan gi. Man får ikke samme snittpris over tid siden du har tilbakekopling til forbruket. Støy på prising gir bare likt utslag om det ikke påvirker forbruket noe du eksplisitt ønsket å oppnå. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 23. november 2021 Del Skrevet 23. november 2021 sverreb skrev (På 22.11.2021 den 20.34): Så små forskjeller vil ikke hjelpe. Energiprisen (som du her ikke kan røre) varierer ofte mye mer enn noen få øre gjennom dagen. Automasjonen vil se på totalprisen, så om strømprisen dropper 10 øre så drukner det totalt din introduksjon av støy på nettprisingen, og alle velger fortsatt samme tidspunkt. Man får ikke samme snittpris over tid siden du har tilbakekopling til forbruket. Støy på prising gir bare likt utslag om det ikke påvirker forbruket noe du eksplisitt ønsket å oppnå. Si meg, eier du ikke et eneste kreativt fiber i kroppen? Først insisterer du på at forskjeller i energipris vil føre til at alle prøver å lade på likt, så nekter du fullstendig å anerkjenne muligheten for at samme mekanismen kan brukes for å prissette effekt på en måte som *også* påvirker oppførselen? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. november 2021 Del Skrevet 24. november 2021 10 hours ago, Kahuna said: Si meg, eier du ikke et eneste kreativt fiber i kroppen? Først insisterer du på at forskjeller i energipris vil føre til at alle prøver å lade på likt, så nekter du fullstendig å anerkjenne muligheten for at samme mekanismen kan brukes for å prissette effekt på en måte som *også* påvirker oppførselen? Jeg observerer at du ikke har motargumenter og velger å ty til personangrep istedet for saklig argumentasjon. Jeg har alt beskrevet for deg hvorfor forslaget ditt ikke vil virke, men dette adresserer du ikke. Mitt forrige innlegg blir dermed stående. Lenke til kommentar
knuterikb Skrevet 28. januar 2022 Del Skrevet 28. januar 2022 Det arbeides med slike løsninger allerede. Om du laster ned App'en "Jedlix" så kan du være med i Skagerak Energi sitt pilotprosjekt for smart elbil-lading. Her overlates kontrollen over ladetidspunkt til balanseaktøren for nettet, og ved behov kan smartlading stoppes opp for å balansere nettet. Fordi du aksepterer slike pauser/forskyvninger i ladingen din, så kompenseres du 1+ øre per kWh du smartlader bilen din. Så fort du har opptjent 50,- kr kan du utbetale denne bonusen til kontoen din. Du kan bruke Jedlix-appen uavhengig av hvilken strømleverandør du har. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå