Gå til innhold

Ny nettleie: Folk lader allerede om natta [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En typisk døgnkurve hentet herfra:

1482540261_Strmkurve.jpg.d6fc96780aa2e7ff65a7576a43607261.jpg

Merk at Y-aksen er kuttet ved 15 500 MWh, så det er egentlig 17 000 +/- 1500, eller 17 000 +/- ca 10%.

Bunnen på ca 15 500 kan vi anta er døgnkontinuerlig kraftkrevende industri + termostatstyrt oppvarming av bygg. Nattsenking bidrar nok til å trekke bunnen litt nedover og da tilsvarende topp etterpå..

Toppen kl 08-12 kan vi anta skyldes varmtvannsberedere som varmer opp dusjvannet man brukte før man dro på jobb. Mengden 3 GWh tilsvarer 1,5 millioner varmtvannsberedere med 2 kW varmeelement.

Toppen kl 17-20 skyldes nok middagslaging og at folk setter på oppvaskmaskiner og vaskemaskiner (de bruker som kjent mest effekt tidlig i syklusen når vann varmes.)

Belysning bidrar også litt hele dagen fra ca 07-23. Med 200 W/husstand tilsvarer det ca 400 MW på landsbasis. Forbruket flytter seg fra hjem til jobb og skole på dagtid og hjem igjen.

Elbillading ser ikke ut til å ha noen nevneverdig påvirkning på kurven.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Smart nett, må være løsningen. Gjenbruk «varmekjel» abonnement på ladeboksene, så kan nettoperatøren gjenbruke eksisterende løsning og ev utvide den litt 4G eller Wifi. Da kan de stoppe / starte ladingen på en mengde elbiler i ett område som har mye spisslast. Altså ikke noe folk behøver å tenke på, men nettselskapene selv benytter for å dempe effekt de få ekstra kalde dagene i året.. Hvis man må lade, bør man kunne bruke en «override» funksjon på nettoperatørens nettside eller app. Da vil brukeren betale dyrt f.eks  4Kr kwt. 

Endret av N8591NB4
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Formelt set er ikke den nye modellen for nettleie en egen ladeavgift for elbiler. I praksis er det akkurat det den er. Ved bruk av statistikk og matematikk har NVE konstruert en avgiftsmodell som spesifikt treffer de som har spisslaster som står på over flere timer. Innslagspunktet er satt høy nok til at varmtvannsberedere går klar og den eneste andre lasten av den typen som står igjen da er lading av elbiler. 

De eksemplene jeg har sett så langt på ny nettmodell er såpass kompliserte at folk flest ikke vil orke å sette seg inn i dem. Hva skjer med sparepotensialet da? Forventer noen at de som ikke forstår modellen skal iverksette sparetiltak?

Hva var galt med nettleiemodellen Glitre Energi Nett brukte en periode? Den hvor du fikk litt lavere nettleie om natta på vinteren. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Simen1 said:

Elbillading ser ikke ut til å ha noen nevneverdig påvirkning på kurven.

Hvordan kan du se det? 

Jeg gjetter det meste av elbillading skjer mellom 1800 or 2100 I.e. fra den blir plugget i ettar man kommer hjem til den har ferdigladet dagens forbruk 2-3 timer etterpå

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Formelt set er ikke den nye modellen for nettleie en egen ladeavgift for elbiler. I praksis er det akkurat det den er. Ved bruk av statistikk og matematikk har NVE konstruert en avgiftsmodell som spesifikt treffer de som har spisslaster som står på over flere timer. Innslagspunktet er satt høy nok til at varmtvannsberedere går klar og den eneste andre lasten av den typen som står igjen da er lading av elbiler. 

De eksemplene jeg har sett så langt på ny nettmodell er såpass kompliserte at folk flest ikke vil orke å sette seg inn i dem. Hva skjer med sparepotensialet da? Forventer noen at de som ikke forstår modellen skal iverksette sparetiltak?

Hva var galt med nettleiemodellen Glitre Energi Nett brukte en periode? Den hvor du fikk litt lavere nettleie om natta på vinteren. 

Beskrivelsen din passer. Nettopp installert Tibber måler på HAN porten. Huset vårt ligger vi snitter 2-4 kw, for så skyte opp til 6-8kw når vi setter Leafen på vanlig orginal ladekabel 10A. Sette vi lading på elbil nr 2, samt lader med 9kw varmekolbe i vannbårent akkumulator tanken, sprenger vi alle prisrammer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Formelt set er ikke den nye modellen for nettleie en egen ladeavgift for elbiler. I praksis er det akkurat det den er. Ved bruk av statistikk og matematikk har NVE konstruert en avgiftsmodell som spesifikt treffer de som har spisslaster som står på over flere timer. Innslagspunktet er satt høy nok til at varmtvannsberedere går klar og den eneste andre lasten av den typen som står igjen da er lading av elbiler. 

De eksemplene jeg har sett så langt på ny nettmodell er såpass kompliserte at folk flest ikke vil orke å sette seg inn i dem. Hva skjer med sparepotensialet da? Forventer noen at de som ikke forstår modellen skal iverksette sparetiltak?

Hva var galt med nettleiemodellen Glitre Energi Nett brukte en periode? Den hvor du fikk litt lavere nettleie om natta på vinteren. 

Har kikket på den nye nettleiemodellen til Elvia nå, og sånn kort forstår jeg det sånn:

  • max forbruk i en time gir et effektledd
  • variabel nettleie pr kWt, påslaget er lavere i helger og i tidsrommet 22-06 på hverdager

Så er jo spørsmålet om hvor stor forskjell det blir i påslag i de to forskjellige scenariene.
Ser i hvertfall ut som det fortsatt vil være gunstig å lade på nada, og helst med godt under 10kW.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (16 minutter siden):

Hvordan kan du se det? 

Jeg gjetter det meste av elbillading skjer mellom 1800 or 2100 I.e. fra den blir plugget i ettar man kommer hjem til den har ferdigladet dagens forbruk 2-3 timer etterpå

Nå er det lite demografisk det jeg kommer med, men alle i min omgangskrets har tidsbestemt lading hjemme fra kl.0100 og utover da strømmen er billigst på den tiden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (11 minutter siden):

Enig i det meste du skriver, men hvordan slår du fast at elbillading ikke har noen nevneverdig påvirkning på kurven?

Grafen er hentet fra mai 2017, omtrent på den tida elbilparken rundet 100 000 stk. Regner vi 12 000 km/år og 0,2 kWh/km så vil det gjennomsnittlige timeforbruket ligge på ca 27 MWh. Det vil knapt være synlig på en graf der toppverdien er 18500 MWh. Selv om alle hadde hurtigladet synkront samme time så ville det ikke blitt noen nevneverdig, kanskje ikke en gang synlig, hump i diagrammet.

Selv i dag med 467 000 elbiler så har jeg regnet ut at de bare forbruker ca 0,67% av landets kraftproduksjon.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Grafen er hentet fra mai 2017, omtrent på den tida elbilparken rundet 100 000 stk. Regner vi 12 000 km/år og 0,2 kWh/km så vil det gjennomsnittlige timeforbruket ligge på ca 27 MWh. Det vil knapt være synlig på en graf der toppverdien er 18500 MWh. Selv om alle hadde hurtigladet synkront samme time så ville det ikke blitt noen nevneverdig, kanskje ikke en gang synlig, hump i diagrammet.

Selv i dag med 467 000 elbiler så har jeg regnet ut at de bare forbruker ca 0,67% av landets kraftproduksjon.

Men da forutsetter du at man lader jevnt gjennom hele døgnet.
Jeg vil anta at man se mer utslag hvis man ser spesifikt på tidsrommet 22-00.
Kanskje også spesielt i forkant av typiske utfartsdager, påske, fellesferie og langhelger.
Dog, som du sier, det vil nok uansett ikke gjøre spesielt store utslag i grafen.

Lenke til kommentar

27 kWt/t * 24 t = 648 kWt. Det er den energien som skal fordeles utover 24 timer på et eller annet vis. Hvordan det fordeles kan vi jo bare gjette på, men det er uansett usannsynlig at det skal gi noe særlig utslag noe sted på grafen. Selv om det lades f.eks dobbelt så mye på enkelte tidspunkt som døgngjennomsnittet.

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (5 timer siden):

Kanskje også spesielt i forkant av typiske utfartsdager, påske, fellesferie og langhelger.

Næh, i motsetning til bensinbil, så lader vi ikke rett før en langtur. Bilen plugges i hver ettermiddag, og så starter ladingen av seg selv utpå kveld/natt, og hele bilparken oppnår 100% kapasitet før neste morgen. (Generelt sett. Litt generalisering må være lov!)

I etterkant av typiske reisedager (hjem fra påske f.eks.), kan du kanskje se at det tar lengre tid før bilparken er fulladet. I stedet for 5-6 timer, tar det plutselig 8 til 12 timer før bilene er fornøyd? 

Men .. allikevel .. det er begrenset hvor mye strøm bilene våre bruker. Du får kjørt en mil på under 2kwh. Og de fleste biler takler ikke hurtigere hjemmelading enn 16A uansett, om jeg ikke tar helt feil? (Korriger meg gjerne!)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (På 19.11.2021 den 14.56):

Men da forutsetter du at man lader jevnt gjennom hele døgnet.
Jeg vil anta at man se mer utslag hvis man ser spesifikt på tidsrommet 22-00.
Kanskje også spesielt i forkant av typiske utfartsdager, påske, fellesferie og langhelger.
Dog, som du sier, det vil nok uansett ikke gjøre spesielt store utslag i grafen.

Med 467000 biler og snitteffekt per lader på 4,5kW vil worst-case bli en samlet effekt på 2,1GW. Men da forutsetter vi at 100% av bilene lader samtidig. Selv om det slår til så er det faktisk god plass i nettet til dette nattestid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, kremt said:

Det er vel svært få biler som mindre ombordlader enn 6-7 kW. Likevel er det svært mange som lader på bare 8-10 ampere, rett og slett fordi det er effekten som er på den medfølgende kladden. Det blir fra 1.8 til 2.4 kW.

De fleste vil heller ikke installer en EVSE større enn 16A/en fase. En fase fordi det meste av norge er IT og å lade på mer enn en fase på IT nett er lite støttet og dermed neppe noe veldig mange begir seg ut på. Over 16A så vil gjerne nettselskapet ha et ord med i laget siden store skjevlaster ikke er så festlig. Så 3.6kW EVSE tenker jeg er det vanligste i hjem i norge. og som du sier mange bruker nok alt redusert effekt fordi de bruker medfølgende ladekladd eller de selv velger å redusere ladeeffekten i bilen.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Med 467000 biler og snitteffekt per lader på 4,5kW vil worst-case bli en samlet effekt på 2,1GW. Men da forutsetter vi at 100% av bilene lader samtidig. Selv om det slår til så er det faktisk god plass i nettet til dette nattestid.

Ja det er jo akkurat dette en prøver å få til. Å få folk under 5kW:) 

Lenke til kommentar

Det er visst ca. 400 000 registrerte elbiler nå, og om hver 3. bil lader med 2 kW om natten blir jo det 266 MW, og med 11kW per bil i timene med billigst strøm, så blir det fort GW laster. Men da kommer nok effektprisen nettet til unnsetning, og man får ingen glede av billig strøm.

Lenke til kommentar
NERVI skrev (9 minutter siden):

Det er visst ca. 400 000 registrerte elbiler nå, og om hver 3. bil lader med 2 kW om natten blir jo det 266 MW, og med 11kW per bil i timene med billigst strøm, så blir det fort GW laster. Men da kommer nok effektprisen nettet til unnsetning, og man får ingen glede av billig strøm.

Hvor mange timer tror du hver bil vil stå med 11 kW av gangen? Sånn med tanke på at gjennomsnittlig energibruk pr bil er ca 6 kWh/døgn.. Og når du først har regnet ut det, hvor stor sannsynlighet er det for at alle vil velge nøyaktig den samme halvtimen i løpet av natta? Se stort på det og statistisk fordeling av lading i løpet av døgnet. Noen lader på jobb, noen på hurtigladere, noen på ikke anbefalte tildspunkter, og forhåpentligvis majoriteten mellom 22 og 06. Ladeeffekten varierer både ut fra lader og kursen den står på, men også fra bilens egenskaper. Fordel de 6 kW statistisk utover døgnet så finner du ut at det neppe blir noen massiv synkronlading.

En gjennomsnittlig husstand bruker i snitt 55 kWh pr døgn. En gjennomsnittlig elbil bruker i snitt 6 kWh pr døgn, men langt i fra alle husstander har bil i det hele tatt og ennå færre har elbil. Hvordan man enn velger å snu og vende på det så utgjør elbil en liten del av energien som folk bruker og takket være variasjon i lademønstrene så er det også stor variasjon i når det lades og til hvilken effekt. Statistisk vil elbilene neppe endre den generelle døgnkurven for husstander nevneverdig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11/19/2021 at 5:40 AM, Simen1 said:

 Regner vi 12 000 km/år og 0,2 kWh/km så vil det gjennomsnittlige timeforbruket ligge på ca 27 MWh. Det vil knapt være synlig på en graf der toppverdien er 18500 MWh.

Hvilket leder til spørsmålet, da ville vel heller ikke slik lading midt i primetime gjort noen voldsomme store utslag?

Har vi konstruert en problemstilling, som i praksis bare medfører avgiftsforhøyelse for den vanlig borger, som ikke har noe annet valg enn å benytte strømmen når de faktisk trenger den?

Ville det tross alt vært bedre om nettleverandørene i stedet bygde bedre "motorveier" (ny kobber, 400V), i stedet for å innføre dette kostbare målerregimet?
For min egen del, etter å ha fått montert ny måler har Elvias underentrepenør måtte fysisk feilsøke på måleren ved tre anledninger allerede. 
Feilmontering og dårlig radioforbindelse har vært blant problemene.

 

PS!

De fleste vil vel uansett ladet om natten, da det er mer praktisk å lade bilen når den står stille, enn når den er i bevegelse.
Sparker elselskapene inn vidåpne låvedører her?

Endret av Mind The Gap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...