Ida Oftebro Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 Amazon til krig mot Visa-gebyrer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 Sitat I enkelte markeder har selskapet derfor lagt på kredittkortkostnaden for å synliggjøre den for kundene. Visa har vel uttrykkelig forbud mot slike gebyrer i sine brukeravtaler (med butikkene etc). Visa har jo et sterkt forhandlingskort i at de kan si avtalen er brutt og sperre de kortterminalene fra systemet sitt. På en måte er det bra at mektige Amazon prøver å snu galskapen hos Visa. På en annen måte ønsker jeg konkurrerende kortsystemer alt godt. Blant annet norske BankAxept. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Har alltid forundret meg over at avgiften Visa krever ikke presenteres for forbruker i større grad! Dersom det stemmer at de har kontraktsfestet at butikk ikke får lov til å vise/viderefakturere gebyret, er jo dette kriminelt dårlige avtaler. En deal som kun fungerer fordi Visa er store nok til å presse igjennom dårlige avtaler. Her heier jeg på Amazon, samt alternative løsninger (som BankAxept). Men det er et stort problem at BankAxept ikke gir lavere pris for forbruker. Hvorfor skal vi ellers velge de? Hvor er konkurransen? Kanskje noe for Konkurransetilsynet å se på? Hindrer avtaleverket til Visa andre aktører i å kunne konkurrere på pris? (Ikke opp mot butikk, naturligvis, men mot forbruker -- personen som til syvende og sist betaler for varen, og i teorien skal sitte på forbrukermakt!) Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 qualbeen skrev (På 20.11.2021 den 1.09): Har alltid forundret meg over at avgiften Visa krever ikke presenteres for forbruker i større grad! Dersom det stemmer at de har kontraktsfestet at butikk ikke får lov til å vise/viderefakturere gebyret, er jo dette kriminelt dårlige avtaler. En deal som kun fungerer fordi Visa er store nok til å presse igjennom dårlige avtaler. Her heier jeg på Amazon, samt alternative løsninger (som BankAxept). Men det er et stort problem at BankAxept ikke gir lavere pris for forbruker. Hvorfor skal vi ellers velge de? Hvor er konkurransen? Kanskje noe for Konkurransetilsynet å se på? Hindrer avtaleverket til Visa andre aktører i å kunne konkurrere på pris? (Ikke opp mot butikk, naturligvis, men mot forbruker -- personen som til syvende og sist betaler for varen, og i teorien skal sitte på forbrukermakt!) I Norge var det i lang tid ikke lov å legge på prisen selv om kunden valgte å betale med en løsning som var dyrere for butikken. Derfor har kostnaden i realiteten økt prisen for alle. Det er bare endrede regler som har gitt steder med høy andel kredittkortbruk anledning til å legge denne kostnaden på brukeren. Kan se ut som dette ble endret ved lov gjeldende fra 2009 https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-39-b---finansavtaleloven--39-b---adgangen-til-a-kreve-gebyr-for-betaling-med-kort-i-betalingsautomat-hos-fastlege/id2363574/ https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-06-25-46/*#KAPITTEL_2 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 Snowleopard skrev (9 timer siden): I Norge var det i lang tid ikke lov å legge på prisen selv om kunden valgte å betale med en løsning som var dyrere for butikken. 😮🥺 Dette var jeg ikke har over - men det forklarer jo godt hvordan ting har blitt som det har blitt. På en måte kan jeg delvis forstå intensjonen, men samtidig kveler man jo initiativ som prøver å redusere kostnad. Totalt sett er tap for oss forbrukere. Ja ja, godt det er mulighet til å videreformidle de faktiske kostnader i dag, da. Med tanke på at jeg allerede må betale en ti-er for fire reklameplakater for å frakte varene hjem, så tåler jeg nok er betalingsgebyr også. Well well, samtidig er det deilig når utgifter er bakt inn i prisen, og man slipper å tenke på hundrevis av slike mindre avgifter ... #ambivalent Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå