Gå til innhold

Refinansiere handelkonto?

Anbefalte innlegg

Har en handelkonto som har et beløp på -16500 

renten er på 22% også er det et gebyr på rundt 300kr i måneden. 

tok en kreditt sjekk for å se litt hvordan jeg lå ann i.fht til lån og slikt, fikk da opp reklame om at jeg kunne refinansiere for å spare opp til 2500kr ved å refinansiere

er egentlig helt blank når det kommer til dette, men hvis man kan spare såpass på å refinansiere så er jeg nysgjerrig på å kjøre på. 

lest meg litt opp og virker som at det er en god løsning for de som har flere nedbetalinger osv. jeg har bare 1 og lurer på hva ulempene kan eventuelt være ved refinansiering?

Jeg har en plan på 3 år men jeg betaler mye mer enn minste kravet i måneden og har plan om å betale det helt ned innen sommeren. Vil refinansiering i det tilfellet fortsatt være lurt? 

Tldr:

-hva er ulempene og fordelene ved refinansiering, forklart som om jeg er 5 år

-lønner det seg om man er flink til å betale og om lånet er kort siktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

16

DaarligService skrev (På 19.11.2021 den 10.25):

Tldr:

-hva er ulempene og fordelene ved refinansiering, forklart som om jeg er 5 år

-lønner det seg om man er flink til å betale og om lånet er kort siktig?

Hei DaarligService på 5 år.

Når du bruker penger du ikke har - kalles det for å handle på kreditt. Mange butikker lokker med såkalte "handlekontoer" - som fungerer som kjempedyre lån. Kjøper du en dings til 1000 kr,- på en handlekonto. Ender du ofte opp med å betale 2000 - 3000 kr,- Dette tjener butikkene fett på. Derfor prøver de å lure deg som kunde til å handle på denne måten. Noe som er noe av det dummeste du kan gjøre i hele verden rent økonomisk. 

Når du handler på kreditt tar butikken en såkalte kredittsjekk av deg. For å sjekke om du har betalt regningene dine og ikke har inkasso, men også for å se på inntekten din. Jo mer penger du tjener, jo mer kreditt får du. Har du dårlig impulskontroll kan du få en midlertidig sperre - en såkalt frivillig betalingsanmerkning. Da får du ikke opprettet mer kreditt.

Såkalt refinansiering kan være lurt - men da stilles det ofte krav til sikkerhet. Det betyr at banken du får refinansering hos vil ta pant (altså, de "låner" noe du eier... frem til du har betalt ned lånet). Slik pant blir ofte tatt i fast eiendom. Slik at om du ikke betaler, så vil de forsøke å selge eiendommen for å få inn pengene sine. Av og til er det skjulte gebyrer og lignende ved såkalt refinansiering. Derfor er det veldig viktig at du leser gjennom ALT av betingelser. 

Det lureste du kan gjøre - er å ringe til din faste bank. Forklar situasjonen. Spør om de kan hjelpe deg. Du kan også bestille time til rådgivning hos banken din. Da får du en profesjonell bankperson til å gi deg smarte løsninger. Ofte er sparebanker (altså, banker du mottar lønn på.... "vanlige" banker - ofte litt "snillere" enn de som bare driver med utlån og refinansiering og lignende.

Men - det absolutt smarteste du gjør er å betale ned gjelden din på 16 500 kr,- så fort du bare kan. Betaler du 3300 kr,- pr mnd, er du ferdig på 4 måneder. Med gebyrer, renter og lignende. Blir det vel ca 3700 du må betale.

Et refinansieringslån er ofte mer komplekse enn kredittkort. Dersom du ønsker refinansering. Bør du heller søke om et kredittkort med lav rente, og betale hele beløpet med kredittkortet. Det kan du gjøre på "Mine Sider" - hos den banken du får kredittkort hos. Kanskje kan du søke i din lokale bank. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...