Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skifte enkel (nr 5 nøkkel) lås med noe tryggere?

Anbefalte innlegg

Hva bør jeg gjøre om jeg ønsker å skifte en enkel/gammeldags type dørlås (nr. 5 nøkkel) med noe som er tryggere? Disse nøklene finnes jo overalt om noen vil åpne døra. Døren skjuler ikke store verdier, så jeg tenker ikke å investere store summer i dette, men noe som iallefall forhindrer at "alle" kan åpne den med letthet.

Skrur jeg ut hele låskassen (tror det er 2 skruer på siden av døra til dette) og skifter den ut med en annen låskasse som benytter en helt annen nøkkel, eller er det noen deler som skiftes ut i den eksisterende låskassen for å få dette til? Jeg har ikke kikket så nøye på det hele enda, men tenkte jeg iallefall må ta med hele låskassen til noen som selger slike da det (om jeg har forstått det riktig) finnes et utall forskjellige størrelser og plasseringer av håndtak osv.

Ser at bla. Clas Ohlson og Biltema selger låskasser til en grei pris, men vet ikke noe om nøkler som de bruker.

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 11/18/2021 at 11:43 PM, mobile999 said:

Hvilket nummer står på låskassa?

Det står "Trioving Bodo 2014" (eller "Boda") på siden. Er det dette nummeret du mener, eller må jeg skru ut låskassen først?

The avatar og Dubious: godt tips med innstikkslås. Har brukt slike før, men til denne døra er det flere som skal ha tilgang og jeg er redd folk mister den og det blir bare rot. Enklere med en ny "flat" nøkkel om det er mulig.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

PS: jeg kom over en tilsvarende diskusjon, og om jeg forstår riktig kan jeg da skifte ut en "2014" låskasse med en "2016" låskasse der sistnevnte tar sylindere (altså, tryggere flate nøkler). Stemmer dette?
Da kan jeg vel bare stikke innom Biltema og kjøpe en 2016 låskasse (kr. 75,-) og låssylinder (kr. 220,-)?

spacer.png

spacer.png

Oppdatering: det fungerte flott å skifte ut en 2014 med en 2016 låskasse!
Man må også kjøpe et sylinderringsett, og her gjelder det å finne den som passer best med hvor langt ut sylinderen går ut (11mm, 13mm eller 16mm). Den ytre delen av sylinderringen skal gå mer eller mindre plant med sylinderen.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...