AfterGlow Skrevet 18. november 2021 Del Skrevet 18. november 2021 Lar privatpersoner bestille Iphone-deler: – Trodde aldri denne dagen skulle komme Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 18. november 2021 Del Skrevet 18. november 2021 Beklager Apple, men det er slutt mellom oss. Denne husholdningen har sikker et sted mellom 10 og 20 ulike produkter fra Apple, gjennom flere generasjoner maskinvare. Inkludert MacBooks, etc. Har gjennom årene av ulike grunner måttet reparere brorparten av disse produktene. Helt selv. Til tider også med loddebolt og varmluft. Det fine med disse produktene fra Apple var at de ikke bare representerte en nødutgang fra M$ monopolet, der var også rikelig med riktig prisede erstatningsdeler å få fra Kina. Men nå har Apple satt inn sin T2 kryptoprosessor, som kryptografisk signerer og låser all maskinvare til hovedprossor. At Apple nå aller nådigst åpner for at jeg kan få kjøpe signerte originaldeler fra Apple til blodpris, endrer ikke det faktum at Apple med et tastetrykk kan gjøre enhver ettermarkeddel ubrukelig på et senere tidspunkt. Takk, men nei takk. 2 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 18. november 2021 Del Skrevet 18. november 2021 1P4XZQB7 skrev (7 minutter siden): Beklager Apple, men det er slutt mellom oss. Denne husholdningen har sikker et sted mellom 10 og 20 ulike produkter fra Apple, gjennom flere generasjoner maskinvare. Inkludert MacBooks, etc. Har gjennom årene av ulike grunner måttet reparere brorparten av disse produktene. Helt selv. Til tider også med loddebolt og varmluft. Det fine med disse produktene fra Apple var at de ikke bare representerte en nødutgang fra M$ monopolet, der var også rikelig med riktig prisede erstatningsdeler å få fra Kina. Men nå har Apple satt inn sin T2 kryptoprosessor, som kryptografisk signerer og låser all maskinvare til hovedprossor. At Apple nå aller nådigst åpner for at jeg kan få kjøpe signerte originaldeler fra Apple til blodpris, endrer ikke det faktum at Apple med et tastetrykk kan gjøre enhver ettermarkeddel ubrukelig på et senere tidspunkt. Takk, men nei takk. Det er da fortsatt 5 års reklamasjon? Personlig har jeg aldri hatt behov for å få reparert et eneste Apple produkt utenfor reklamasjon (ett unntak, kona sin væskeskada iPhone X, fikk den dekket på LOfavør til 1000kr egenandel). Har en MacBook Air fra 2011 (11,6") som kona også klarte å søle på. Resatte SMC, demonterte den fullstendig og la den i blårens i 1 dag. Funker fortsatt den dag i dag. Jeg forstår at folk prinsipielt er i mot Apples praksis, men jeg forstår heller ikke hvorfor folk ikke klarer å ta bedre vare på produktene sine og dersom de ikke gjør det, hvorfor de ikke skaffer seg bedre forsikring. 1 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 14 hours ago, 1P4XZQB7 said: Beklager Apple, men det er slutt mellom oss. Denne husholdningen har sikker et sted mellom 10 og 20 ulike produkter fra Apple, gjennom flere generasjoner maskinvare. Inkludert MacBooks, etc. Har gjennom årene av ulike grunner måttet reparere brorparten av disse produktene. Helt selv. Til tider også med loddebolt og varmluft. Det fine med disse produktene fra Apple var at de ikke bare representerte en nødutgang fra M$ monopolet, der var også rikelig med riktig prisede erstatningsdeler å få fra Kina. Men nå har Apple satt inn sin T2 kryptoprosessor, som kryptografisk signerer og låser all maskinvare til hovedprossor. At Apple nå aller nådigst åpner for at jeg kan få kjøpe signerte originaldeler fra Apple til blodpris, endrer ikke det faktum at Apple med et tastetrykk kan gjøre enhver ettermarkeddel ubrukelig på et senere tidspunkt. Takk, men nei takk. Det er det dette står og faller på. Hvis en ny skjerm koster det samme som en ny mobil, så vil ingen reparere. Mister man funksjonalitet fordi man reparerer selv så vil ingen reparere. Er så klart veldig positiv til disse nye tonene, men er det ett reellt nytt skifte over til bedre repererbarhet, eller er det bare markedsføring. Time will tell. Forsiktig optimist. 14 hours ago, MrMarbles said: Det er da fortsatt 5 års reklamasjon? Personlig har jeg aldri hatt behov for å få reparert et eneste Apple produkt utenfor reklamasjon (ett unntak, kona sin væskeskada iPhone X, fikk den dekket på LOfavør til 1000kr egenandel). Har en MacBook Air fra 2011 (11,6") som kona også klarte å søle på. Resatte SMC, demonterte den fullstendig og la den i blårens i 1 dag. Funker fortsatt den dag i dag. Jeg forstår at folk prinsipielt er i mot Apples praksis, men jeg forstår heller ikke hvorfor folk ikke klarer å ta bedre vare på produktene sine og dersom de ikke gjør det, hvorfor de ikke skaffer seg bedre forsikring. Så det er greit at apple hindrer en reparasjon fordi forskingen dekker det? Prøv å gjør den samme demonteringen med en moderne MacBook. Det er mulig, men apple har gjort det vanskelige og vanskeligere. 1 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 XIFXEGLO skrev (3 timer siden): Så det er greit at apple hindrer en reparasjon fordi forskingen dekker det? Prøv å gjør den samme demonteringen med en moderne MacBook. Det er mulig, men apple har gjort det vanskelige og vanskeligere. Hvor skrev jeg det? 1 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 (endret) Dette har jeg ingen tro på i det hele tatt. Det er nok en "catch". Enten koster delene mer enn nye produkter, du må betale abonnement eller "fees", eller så selger du sjela på ett eller annet vis til Apple. Endret 19. november 2021 av likferd 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Det må være en hake, når det kommer fra de folka der. De har så trofaste kunder at de ønsker å tukte dem. Du vet, "den man elsker tukter man". Det er uansett meget nyttig å passe på mobilen sin. så blir det mindre tukt. Kjærlighet uten tukt er ikke så verst det heller. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå