Gå til innhold

Vanlig Pepsi, ødelagt av kunstig søtstoff

Anbefalte innlegg

En kan bli vant med ting som f.eks Pepsi Max, men når jeg sluttet med det årevis siden og prøvde et glass et par mnd senere så smakte det seriøst kjemikaliesuppe. Mistenker sterkt at det er stoffer i produktet for å skape avhengighet (som neppe tåler dagens lys).

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg blir det personlig krise hvis Coca Cola forsvinner. En iskald boks er for meg orgasmisk, vært i flere år. At den vil forsvinne blir det kun Trump som må stå ansvarlig for. Forbanna idiot..

Lenke til kommentar
1 hour ago, onkel_jon said:

Sluttet å drikke vanlig pepsi, smaker høg, er nesten lik pepsi max nå, kan se for meg at de faser ut vanlig pepsi etterhvert i Norge og kun selger max, tror ikke salget for vanlig pepsi er noe bra, ser stadig vekk lite max i butikken men masse vanlig pepsi.

I storbritania så får man nesten ikke sukkerholdig drikke på fast food sjapper lenger pga sukker avgifter, blir nok sånt her og etterhvert.

Sodastream pepsi er nå nede i 1/3 sukker. Vanlig pepsi er nå 1/2.
For en verden vi lever i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
50 minutes ago, Karltorbj said:

Senker ikke kunstig soetstoff, forbrenningen da?

Da er man jo like langt.

Siste forskningen på sukker tilsier at det å lure kroppen til å tro den får sukker via kunstig søtsmak gjør at du får et større behov for ekte karbohydrater etter på. Regner med dette er koblet til insulin-utskillelse. Generelt har keg konkludert med å unngå ting som brus og juice uansett om det er sukker i det eller kunstig. Er spesielt skeptisk til Aspartam og Sukralose, men generelt all kunstig søtning med mulig unntak at stevia og sukkeralkoholer i fornuftige mengde.  Setter du deg inn i biokjemien til de førstnevnte så tror jeg du også vil unngå dem.

Lenke til kommentar
vidor skrev (14 minutter siden):

Siste forskningen på sukker tilsier at det å lure kroppen til å tro den får sukker via kunstig søtsmak gjør at du får et større behov for ekte karbohydrater etter på. Regner med dette er koblet til insulin-utskillelse. Generelt har keg konkludert med å unngå ting som brus og juice uansett om det er sukker i det eller kunstig. Er spesielt skeptisk til Aspartam og Sukralose, men generelt all kunstig søtning med mulig unntak at stevia og sukkeralkoholer i fornuftige mengde.  Setter du deg inn i biokjemien til de førstnevnte så tror jeg du også vil unngå dem.

Jeg spiste iskrem med noe kunstig.

Vanligvis takler man sine egne, naar man slipper en brikke, men inni h........., jeg har aldri kjent maken.

Den var helt jaevlig. 😬😁

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 7.4.2025 den 12.50):

En kan bli vant med ting som f.eks Pepsi Max, men når jeg sluttet med det årevis siden og prøvde et glass et par mnd senere så smakte det seriøst kjemikaliesuppe. Mistenker sterkt at det er stoffer i produktet for å skape avhengighet (som neppe tåler dagens lys).

Jeg drikker en del av en annen sukkerfri colavariant, så jeg er vant til kunstig søtning.

Men på en jobbfest, så hadde de kun kjøpt inn Pepsi Max av brus. Jeg drakk 2x0,33 bokser med Pepsi Max, og da jeg gikk ned trappen etterpå, følte jeg meg nesten ruset.

Og det må være en grunn til at så mange er avhengige av Pepsi Max. Man hører nesten aldri om de som er avhengige av Cola Light eller andre typer sukkerfri brus. Jeg har hørt et rykte om at Pepsi Max inneholder så mye mer koffein enn andre coladrikker, men jeg kan ikke tro at det er hele forklaringen, for det er mye mer koffein i kaffe.

Lenke til kommentar
nightowl skrev (På 21.4.2023 den 18.35):

Min utheving: 

Er du sikker? 🙂

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7817779/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3772345/

https://www.endocrine.org/news-and-advocacy/news-room/2017/low-calorie-sweeteners-promote-fat-accumulation-in-human-fat

osv. osv.

Dette er bare et søk gjort akkurat nå. Jeg vet det finnes mer ute der, da jeg har fått med meg sånne nyhetsoverskrifter i årevis. De støtter det jeg selv erfarte; nemlig at sukkerfri brus ikke er din venn (i hvertfall ikke min), om du prøver å gå ned i vekt.

Til tross for å være kalorifri ser den ut til å kunne påvirke kroppen/hormonene negativt. Men folk reagerer ulikt, drikker ulike mengder, drikker forskjellige typer, rører på seg ulikt, spiser ulikt, etc., så å kunne dokumentere at X gir Y når Z er tilstede, er utrolig vanskelig. Det trengs mer forskning, og helst av typen som ikke får finansiering fra Coca Cola osv.

Det hjelper ikke med "assosiert med". Det viser seg at overvektige oftere drikker sukkerfri brus fordi de ikke vil være overvektige. Det betyr ikke at sukkerfri brus fører til overvekt, men at mennesker som allerede er overvektige i større grad velger sukkerfritt.

Og nei, det påvirker ikke kroppen negativt. Det er tvert imot forskning som tyder på at det kan ha en positiv effekt på tarmbakteriene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...