Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Flekker etter oppvask

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en relativt ny oppvaskmaskin, og opplever at det kan bli litt flekker etter oppvask. Bruker Sun oppvaskpulver, og forsøker å ikke dosere så mye. Bruker også glansmiddel (som doseres av seg selv - innstilt til nivåmengde 2 av 4), og ikke salt (skal i utgangspunktet være bløtt vann hvor jeg bor så vidt jeg vet).

Har en bestikkurv øverst hvor bestikk ligger, og det har en tendens til å komme en stripe på kniveggen - ser det ut som kalk, eller såpe-/glansmiddelrester?

Forhåndsvisning av bilde

Og så er det også en tendens til at det kan bli merker på glass som har en bunn som går litt oppover, regner med det skyldes at vann blir samlet opp og liggende og ikke tørker ordentlig. Men skal det fortsatt se slik ut? 

Forhåndsvisning av bilde

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken oppvaskemaskin har du? Siemens / Bosch må man grave frem filter og skylle ganske ofte. Gjør dette minst en gang i uken, serlig om det er mye most mat på tallerkenen. Mos partiklene er akkurat passe stor til å tette filter. 

Sun oppvask er det beste. Bruker bare det, pulver  uten glansemiddel. Alltid perfekt vask med 10 år gammel Bosch. Så lenge filter ikke er tett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/18/2021 at 10:05 AM, Luske_Ludvig said:

Hvilken oppvaskemaskin har du? Siemens / Bosch må man grave frem filter og skylle ganske ofte. Gjør dette minst en gang i uken, serlig om det er mye most mat på tallerkenen. Mos partiklene er akkurat passe stor til å tette filter. 

Sun oppvask er det beste. Bruker bare det, pulver  uten glansemiddel. Alltid perfekt vask med 10 år gammel Bosch. Så lenge filter ikke er tett. 

Takk for tilbakemelding. Det er en integrert Whirlpool-maskin.

Har rengjort filter nå, så får vi se om det blir noe bedre. Har kjørt en liten vask med noe glass foreløpig, ser ut som det blir litt vannmerker men det er kanskje pga. kalken fra vannet? Ser litt ut som flekker etter dråper.

Ellers bruker jeg Sun oppvaskpulver, og glansmiddel.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Oter said:

ha i salt i beholderen i bunn om du ikke bruker det

Har sluttet med det ettersom det ikke er nødvendig med det når det er bløtt vann, jeg brukte det tidligere men det ble ikke noe bedre mtp. flekker.

14 hours ago, Mechablast said:

@Eplesaft

Har du sjekket "vingene"? 

Vært borti flere ganger at disse blir tilstoppet av matrester

Er det spylearmene du sikter til? Har sjekket disse og de ser OK ut, skylte litt vann gjennom dem og ingen hull var tette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...