Gå til innhold

Porsche lanserer Taycan med lengre rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

 Da blir det helt feil å gjøre en bil dårligere, dyrere og mindre trygg for å gjøre det enklere å reparere batteriet.

Du gjentar dette til stadighet, men jeg ser fortsatt ingen data som underbygger at dette er et reellt kompromiss.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (19 minutter siden):

Som sagt, det er relativt enkelt å lage sylindriske celler i stort volum, med god kvalitet og lav pris.

Så hvorfor gjør ikke alle det? Har du noen dokumentasjon på dette? Tror du virkelig på at det er billigere å lage 50 sylindriske celler enn 1 prismatisk celle?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 timer siden):

Realiteten er at jeg har faktisk ikke sett alt om alle batteripakker. Men jeg har sett ganske mye om en del batteripakker, og utifra alt jeg har sett så er Teslas batteripakker helt klart i toppsjiktet. Kanskje best, men det kommer an på hva man vektlegger.

Når det gjelder "livsløpstanken", så er det slik at de aller fleste batteripakker varer gjennom hele levetiden til bilen uten å behøve reparasjoner. Da blir det helt feil å gjøre en bil dårligere, dyrere og mindre trygg for å gjøre det enklere å reparere batteriet.

Du er klar over at livssyklusen går forbi bilens levetid og inkluderer gjenvinning? 
 

det er ingenting som tyder på batteripakkene jeg har lenket til tidligere i tråden er dårligere, dyrere eller mindre trygt enn Tesla sine batteripakker. Tvert om, mye tyder på at det motsatte er tilfellet. Det som virkelig er tydelig er at Hyundai(Kia har har hatt resirkulering og der,ed miljø,og klima i tankene mens Tesla ikke ofret den biten en tanke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 hours ago, AL123 said:

Så hvorfor gjør ikke alle det? Har du noen dokumentasjon på dette? Tror du virkelig på at det er billigere å lage 50 sylindriske celler enn 1 prismatisk celle?

Det er fortsatt veldig mye proprietær informasjon involvert her, så det er nesten umulig å finne reelle sammenligninger som går i godt nok i dybden. Men jeg sa ikke "billigere", jeg sa lav pris. Og det er noe som egentlig er mulig å se utifra Teslas suksess.

Det er ikke uten grunn at Tesla er verdens største elbilprodusent, og at Tesla og deres batterileverandører er verdens største batteriprodusent-gruppe.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Roger Moore said:

Du er klar over at livssyklusen går forbi bilens levetid og inkluderer gjenvinning? 
 

det er ingenting som tyder på batteripakkene jeg har lenket til tidligere i tråden er dårligere, dyrere eller mindre trygt enn Tesla sine batteripakker. Tvert om, mye tyder på at det motsatte er tilfellet. Det som virkelig er tydelig er at Hyundai(Kia har har hatt resirkulering og der,ed miljø,og klima i tankene mens Tesla ikke ofret den biten en tanke.

Batteripakkene kan fint gjenvinnes. Utfordringen er å reparere de, det er svært vanskelig. Men det er et helt greit kompromiss.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Batteripakkene kan fint gjenvinnes. Utfordringen er å reparere de, det er svært vanskelig. Men det er et helt greit kompromiss.

Nei, den kan ikke fort gjenvinnes. Ikke bare det, den er umulig å gjenbrukes og få forlenget levetid. Det er ikke mye tanke på ressursvern,ig og miljøtankegang i måten Tesla sine batteripakker er bygget. Om vi tenker miljø så kan vi vel strengt tatt si at Tesla sitt valg er uansvarlig. Derfor er det mye mulig at en som virkelig bryr seg om klima og miljø bør velge et annet merke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Det er fortsatt veldig mye proprietær informasjon involvert her, så det er nesten umulig å finne reelle sammenligninger som går i godt nok i dybden. Men jeg sa ikke "billigere", jeg sa lav pris. Og det er noe som egentlig er mulig å se utifra Teslas suksess.

Det er ikke uten grunn at Tesla er verdens største elbilprodusent, og at Tesla og deres batterileverandører er verdens største batteriprodusent-gruppe.

Hvis det er umulig å gjøre reelle sammenligninger da er det og umulig å påstå at Tesla er best.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Roger Moore said:

Nei, den kan ikke fort gjenvinnes. Ikke bare det, den er umulig å gjenbrukes og få forlenget levetid. Det er ikke mye tanke på ressursvern,ig og miljøtankegang i måten Tesla sine batteripakker er bygget. Om vi tenker miljø så kan vi vel strengt tatt si at Tesla sitt valg er uansvarlig. Derfor er det mye mulig at en som virkelig bryr seg om klima og miljø bør velge et annet merke.

De kan både gjenvinnes og gjenbrukes. Det er en liten industri rundt det å kjøpe batterier fra vrakede Teslaer, ta de ifra hverandre og bruke de til stasjonær lagring. Og gjenvinning bruker gjerne diverse steg med mekanisk separasjon og kjemikalier for å hente ut diverse råvarer. Det at batteripakken er full av brannhemmende skum stopper den ikke fra å bli kvernet opp, eksempelvis.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Det er fortsatt veldig mye proprietær informasjon involvert her, så det er nesten umulig å finne reelle sammenligninger som går i godt nok i dybden. Men jeg sa ikke "billigere", jeg sa lav pris. Og det er noe som egentlig er mulig å se utifra Teslas suksess.

Det er ikke uten grunn at Tesla er verdens største elbilprodusent, og at Tesla og deres batterileverandører er verdens største batteriprodusent-gruppe.

Fantastisk......

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (15 timer siden):

Ja. Det er derfor jeg ikke gjør det.

Det er jammen godt du ikke gjør det

 

https://jalopnik.com/tesla-model-y-sounds-like-it-has-some-serious-battery-q-1848186797

 

Det er ellers bemerkelsesverdig at det enste ordet som hindrer deg fra å si at Tesla er best er ordet "kanskje". Genial bruk av ord, det skal du ha! For den som ikke tenker så vil hjernen fort tenke at Tesla har det mest avanserte batteriet, og så glemmer de at det er like gyldig å si at mye tyder på at tesla har et av de mindre avanserte batteriene. Nå er det en gang sånn at jeg ikke bryr meg så mye om hva som sies, mens jeg bryr meg veldig om hva som gjøres. Og når en åpner en batteripakke fra Model Y og Model 3 så er ikke imponert den første følelsen som en får.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (15 timer siden):

De kan både gjenvinnes og gjenbrukes. Det er en liten industri rundt det å kjøpe batterier fra vrakede Teslaer, ta de ifra hverandre og bruke de til stasjonær lagring. Og gjenvinning bruker gjerne diverse steg med mekanisk separasjon og kjemikalier for å hente ut diverse råvarer. Det at batteripakken er full av brannhemmende skum stopper den ikke fra å bli kvernet opp, eksempelvis.

Her er en liten Youtube-kanal fra noen som er i akkurat den bransjen. Nå er jeg ikke en reser i koreansk, men flere av videoene tekstes på engels. Pluss at i youtube-appen så oversetter youtube kommentarene. Det er med en viss trygghet en kan si at disse bransjefolkene ikke er spesielt imponert over tesla sine batteripakker.

 

https://www.youtube.com/c/PowerBASTRO

 

Så kan en ellers filosofere litt over hvilken tilnærming som virker mest robust. "La oss hive alt i kverna" opp mot "la oss separere relevante komponenter fra denne batteripakken som vi kunne gjenbruke lenge etter at den var brukt opp i bilen den stod i. Ikke bare det, vi fikk til og med delt opp de delene/cellene som ikke virket og resirkulert dem lenge før resten av pakken hadde gjort all jobb den kunne gjøre".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 7.12.2021 den 23.09):

Regnet med at du så det selv, hvis du faktisk hadde lest artikkelen. Ellers er kilden din i utgangspunktet så dårlig at det ikke burde spille noen rolle.  Det er veldig mye som ikke helt henger sammen, men det han skriver med 800v systemet henger jo ikke på greip. Det kan både tolkes som han mener at 800volt er veldig kraftig strøm, eller at det krever mye strøm. Begge deler er uansett litt ute på viddene, eller? Ellers ser han ikke ut til å kunne bestemme seg for om det er lader eller BMS som er problemet her, men selv et BMS til 10 dollar på Banggood klarer å forhinder at battericellene overoppheter eller tar fyr. Det er bare å holde seg under 4,2 volt eller max temp. De fleste batteriprodusentene anbefaler en ladetemp rundt 25 grader, og har gjerne data som forteller hvor mye dårligere levetiden blir ved 40-50 grader. For å få de skadene som beskrives her må man gjerne opp i over 150 grader, så det faller på sin egen urimelighet.

Mye av innholdet i artikkelen er av en slik art at utenforstående vanskelig kan gjøre seg opp en mening, som statistikk på hvor ofte man oppdager feil på batterier og hva slags policy Porsche har for å håndtere det. Derimot er det ting der utenforstående *kan* finne ut av siden bilene tross alt er ute hos kunder i relativt store antall, dermed burde *noen* som ikke er ansatt hos porsche ha den nødvendige tekniske innsikten til å finne ut om dette i det hele tatt er mulig. At journalisten tilsynelatende roter med forskjellen på BMS og lader er da uvesentlig, det vesentlige er om batteriet er bygget på en sånn måte at slike påståtte feil er mulig(eller umulig). Hva som er tilgjengelig hos banggood er irrelevant, det er relevant hva som faktisk er i bilen. Jeg vet ikke, åpenbart ikke du heller. Du har heller ikke valgt å kommentere den konkrete påstanden om forskjeller mellom Taycan og Audi på dette punktet. En poster på et annet forum mener å vite at bilene fikk likt delenummer på laderne først fra 22-modellen: https://www.taycanforum.com/forum/threads/bizarre-whistleblower-claims-“60-of-all-delivered-taycan-have-battery-issues-that-caused-replacements-damages-and-fires”.7809/page-10#post-113612 (om de er forskjeller innvendig sier ingen noe om)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (14 timer siden):

Mye av innholdet i artikkelen er av en slik art at utenforstående vanskelig kan gjøre seg opp en mening, som statistikk på hvor ofte man oppdager feil på batterier og hva slags policy Porsche har for å håndtere det. Derimot er det ting der utenforstående *kan* finne ut av siden bilene tross alt er ute hos kunder i relativt store antall, dermed burde *noen* som ikke er ansatt hos porsche ha den nødvendige tekniske innsikten til å finne ut om dette i det hele tatt er mulig. At journalisten tilsynelatende roter med forskjellen på BMS og lader er da uvesentlig, det vesentlige er om batteriet er bygget på en sånn måte at slike påståtte feil er mulig(eller umulig). Hva som er tilgjengelig hos banggood er irrelevant, det er relevant hva som faktisk er i bilen. Jeg vet ikke, åpenbart ikke du heller. Du har heller ikke valgt å kommentere den konkrete påstanden om forskjeller mellom Taycan og Audi på dette punktet. En poster på et annet forum mener å vite at bilene fikk likt delenummer på laderne først fra 22-modellen: https://www.taycanforum.com/forum/threads/bizarre-whistleblower-claims-“60-of-all-delivered-taycan-have-battery-issues-that-caused-replacements-damages-and-fires”.7809/page-10#post-113612 (om de er forskjeller innvendig sier ingen noe om)

el, hvis du hadde hatt bittelitt innsikt i hvordan et BMS og et elbilbatteri virker, så hadde du sett at artikkelen ikke henger i hop, alikevel tviholder du på at det ikke er noe galt med hverken kilden eller innholdet. Du burde være rimelig flau nå, men det er tydeligvis for mye forlangt....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 2.12.2021 den 13.24):

Uansett om det er sant eller fake news så skaper det tvil om kvaliteten til Taycan. Feil og innebygde utilgivelige svakheter blir mest sannsynlig rettet opp på garantien, i hvert fall etter etter medieoppslag. At fake news kan påvirke markedet ser vi jo ørten stjerneeksempler på over dammen. Så, for en som drømmer om en brukt Taycan noen år fram i tid så kan dette være godt nytt. Altså tvil som skaper redusert etterspørsel, uansett sannhetsgehalt. Følg med på bruktmarkedet. Billigste Taycan på Finn er annonsert til 879k nå. Jeg tipper vi ser 799k før sommeren. (Jeg orker ikke å holde statistikk over pris pr utstyrsnivå, så jeg tar bare utgangspunkt i aller billigste variant.)

Jeg svarer meg selv: 799k nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...