AL123 Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 (endret) Kahuna skrev (3 minutter siden): https://www.teslarati.com/porsche-whistleblower-taycan-battery-charger-fires-coverup/ Om dette stemmer er det stygt! Påstanden er at fordi Porsche har valgt å spare penger på ombordladeren så blir enkeltceller i batteriet skadet. Porsche 'løser' dette blant annet ved å deaktivere skadede celler og aktivere reserveceller. Alt mens de skjuler hva som virkelig har skjedd for kunden. De Audi-modellene som bruker samme drivlinje som Taycan har visst ikke dette problemet siden Audi har brukt en bedre(og dyrere) ombordlader. Har du glemt å sjekke kilden din nå igjen😂 Endret 2. desember 2021 av AL123 3 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 AL123 skrev (2 minutter siden): Har du glemt å sjekke kilden din nå igjen😂 Hva venter du jeg skal gjøre? Ringe teslarati og spørre om jeg får lov til å intervjue kilden deres selv? 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 (endret) 13 minutes ago, Kahuna said: https://www.teslarati.com/porsche-whistleblower-taycan-battery-charger-fires-coverup/ Om dette stemmer er det stygt! Påstanden er at fordi Porsche har valgt å spare penger på ombordladeren så blir enkeltceller i batteriet skadet. Porsche 'løser' dette blant annet ved å deaktivere skadede celler og aktivere reserveceller. Alt mens de skjuler hva som virkelig har skjedd for kunden. De Audi-modellene som bruker samme drivlinje som Taycan har visst ikke dette problemet siden Audi har brukt en bedre(og dyrere) ombordlader. Det er fullt mulig det er en kjerne av sannhet, men det er noen ting som får meg til å stusse på påstandene. F.eks det at eierne skal bli tvunget til å betale for garantisaker. Og det er helt naturlig at man beholder serienr på batteripakken etter å ha byttet battericeller. Det er heller ikke helt åpenbart hvordan laderen ville kunne ødelegge celler. BMS er mer sentral i forhold til å balansere celler og unngå skader. Det er fullt mulig det bare er en sint ansatt. Tesla har også hatt noen av de. Endret 2. desember 2021 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 Generellt, så har ikke teslarati, eller noen andre youtubekanaler/blogger etc. med Tesla eller elon musk i navnet noe som helst med bilnyheter å gjøre. Bare det å følge eller like til slikt gjør at en mister all troverdighet. Dernest bør en faktisk lese innlegget og se om den henger sammen rent teknisk. Det gjør den ikke her.For det tredje bør en google saken og se hvor mange andre som rapporterer samme sak. Til slutt bør en spørre seg selv samme spørsmål som en stiller seg i UFO-saker. Hvorfor er det Gry Jannicke Jarlum og andre foliehatter som blir kontaktet hvis man ønsker å formidle noe viktig? 2 6 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 AL123 skrev (Akkurat nå): Generellt, så har ikke teslarati, eller noen andre youtubekanaler/blogger etc. med Tesla eller elon musk i navnet noe som helst med bilnyheter å gjøre. Bare det å følge eller like til slikt gjør at en mister all troverdighet. Dernest bør en faktisk lese innlegget og se om den henger sammen rent teknisk. Det gjør den ikke her.For det tredje bør en google saken og se hvor mange andre som rapporterer samme sak. Til slutt bør en spørre seg selv samme spørsmål som en stiller seg i UFO-saker. Hvorfor er det Gry Jannicke Jarlum og andre foliehatter som blir kontaktet hvis man ønsker å formidle noe viktig? Jeg skjønner. Den som kritiserer et tysk, såkalt premiummerke, kan ikke tas seriøst. 1 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 Uansett om det er sant eller fake news så skaper det tvil om kvaliteten til Taycan. Feil og innebygde utilgivelige svakheter blir mest sannsynlig rettet opp på garantien, i hvert fall etter etter medieoppslag. At fake news kan påvirke markedet ser vi jo ørten stjerneeksempler på over dammen. Så, for en som drømmer om en brukt Taycan noen år fram i tid så kan dette være godt nytt. Altså tvil som skaper redusert etterspørsel, uansett sannhetsgehalt. Følg med på bruktmarkedet. Billigste Taycan på Finn er annonsert til 879k nå. Jeg tipper vi ser 799k før sommeren. (Jeg orker ikke å holde statistikk over pris pr utstyrsnivå, så jeg tar bare utgangspunkt i aller billigste variant.) 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 Kahuna skrev (6 minutter siden): Jeg skjønner. Den som kritiserer et tysk, såkalt premiummerke, kan ikke tas seriøst. Tror ikke du finner så mange som har kritisert tyske merker mer på norske bilforum enn meg 😊 4 1 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 AL123 skrev (På 18.11.2021 den 22.44): Samme argument har blitt brukt av amcarfolk i 30 år. Hvorfor kjøpe Porsche eller Ferrari når en Corvette er like rask og mye billigere. Idiotisk sammenligning begge deler. Liker man å kjøre bil, så er ikke amcar et alternativ. Liker man å kjøre moderne bil så er ikke tyske wannabe-biler et alternativ. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 AL123 skrev (På 2.12.2021 den 13.20): Generellt, så har ikke teslarati, eller noen andre youtubekanaler/blogger etc. med Tesla eller elon musk i navnet noe som helst med bilnyheter å gjøre. Bare det å følge eller like til slikt gjør at en mister all troverdighet. Dernest bør en faktisk lese innlegget og se om den henger sammen rent teknisk. Det gjør den ikke her.For det tredje bør en google saken og se hvor mange andre som rapporterer samme sak. Til slutt bør en spørre seg selv samme spørsmål som en stiller seg i UFO-saker. Hvorfor er det Gry Jannicke Jarlum og andre foliehatter som blir kontaktet hvis man ønsker å formidle noe viktig? Tyskerne må forsvares med nebb og klør! 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 hekomo skrev (14 minutter siden): Liker man å kjøre moderne bil så er ikke tyske wannabe-biler et alternativ. Nei, da bør man kjøre italiensk eller engelsk, evt fransk, hvis man snakker GTI-biler. Amerikansk bør en holde seg langt unna. 4 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 hekomo skrev (14 minutter siden): Tyskerne må forsvares med nebb og klør! Du er like dårlig på kildekritikk som han med kuavataren ser jeg... 4 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 (endret) Kahuna skrev (På 2.12.2021 den 13.00): https://www.teslarati.com/porsche-whistleblower-taycan-battery-charger-fires-coverup/ Om dette stemmer er det stygt! Påstanden er at fordi Porsche har valgt å spare penger på ombordladeren så blir enkeltceller i batteriet skadet. Porsche 'løser' dette blant annet ved å deaktivere skadede celler og aktivere reserveceller. Alt mens de skjuler hva som virkelig har skjedd for kunden. De Audi-modellene som bruker samme drivlinje som Taycan har visst ikke dette problemet siden Audi har brukt en bedre(og dyrere) ombordlader. Teslarati, like etterrettelig som document.no Heldigvis har de fleste elbilprodusenter batteripakker som kan vedlikeholdes i motsetning til noen av de amerikanske: Så hva skal en si om dette som er direkte trafikkfarlig? https://cnevpost.com/2021/12/03/tesla-recalls-21599-china-made-model-ys/ Endret 3. desember 2021 av Roger Moore 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Roger Moore skrev (På 3.12.2021 den 23.04): Teslarati, like etterrettelig som document.no Heldigvis har de fleste elbilprodusenter batteripakker som kan vedlikeholdes i motsetning til noen av de amerikanske: Så hva skal en si om dette som er direkte trafikkfarlig? https://cnevpost.com/2021/12/03/tesla-recalls-21599-china-made-model-ys/ Hva har en bolt med batteripakken å gjøre? Rimelig desperat å blande inn noe helt annet her. Og hvis du først skal klage over "recalls" så gjennomfører jo andre bilprodusenter stadig recall av hundretusenvis av biler. Tesla har faktisk svært få i forhold. Men jeg skjønner jo at fakta ikke er i fokus fra den kanten der. 1 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 hekomo skrev (29 minutter siden): Hva har en bolt med batteripakken å gjøre? Rimelig desperat å blande inn noe helt annet her. Og hvis du først skal klage over "recalls" så gjennomfører jo andre bilprodusenter stadig recall av hundretusenvis av biler. Tesla har faktisk svært få i forhold. Men jeg skjønner jo at fakta ikke er i fokus fra den kanten der. Hva synes du om at mange bilprodusenter kjører tilbakekallinger frivillig mens Tesla alltid må tvinges til det? Har du ellers noe å si når det kommer til den respektive ingeniørkunsten og tilrettelegging for en hel livssyklus i batteripakkene jeg lenket til? 3 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 AL123 skrev (På 3.12.2021 den 22.53): Du er like dårlig på kildekritikk som han med kuavataren ser jeg... Din kildekritikk ser ut til å bestå av å påpeke at 'teslarati' har 'tesla' i navnet og derfor ikke kan stoles på.. Har du ikke *noe* teknisk å melde rundt Taycans batteri som kan imøtegå kritikken? 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (På 2.12.2021 den 13.13): F.eks det at eierne skal bli tvunget til å betale for garantisaker. Forfatteren blir spurt om dette i kommentarfeltet og sier der at han har mer rundt dette som han sparer til en annen artikkel. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Kahuna skrev (19 minutter siden): Din kildekritikk ser ut til å bestå av å påpeke at 'teslarati' har 'tesla' i navnet og derfor ikke kan stoles på.. Har du ikke *noe* teknisk å melde rundt Taycans batteri som kan imøtegå kritikken? Det ligger tydeligvis verre an en jeg trodde. For det første er det den som legger ut lenken som skal drive kildekritikk. For det andre ga jeg deg 4 enkle grep for å avsløre en ubrukelig kilde, hvorav denne saken falt i alle. Og ja, hvis en "nyhetsformidler" har Tesla i navnet, så bør det umiddelbart ringe noen bjeller. Youtube er full av Teslakanaler som kun eksisterer for å sverte andre selskap og få Tesla til å fremstå som guds gave til menneskeheten. Hvem som finansierer dem alle kan man jo begynne å lure på. 3 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Ano__Nym skrev (På 18.11.2021 den 22.40): Så samme rekkevidde og litt tregere enn en Model Y performance og halve bagasjerommet.. Jaja får jo Porsche logo? Når kommer Skoda utgaven? Blir det Octavia el eller Fabia, siden Fabia har samme størrelse bagasjerom? For ikke å snakke om at bilen er MYE finere 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 AL123 skrev (På 2.12.2021 den 13.20): Dernest bør en faktisk lese innlegget og se om den henger sammen rent teknisk. Det gjør den ikke her. Jeg venter spent på hvorfor den ikke henger sammen reint teknisk. Om det er så åpenbart, hvorfor har du ikke sagt noe? 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 7. desember 2021 Del Skrevet 7. desember 2021 Kahuna skrev (Akkurat nå): Jeg venter spent på hvorfor den ikke henger sammen reint teknisk. Om det er så åpenbart, hvorfor har du ikke sagt noe? Regnet med at du så det selv, hvis du faktisk hadde lest artikkelen. Ellers er kilden din i utgangspunktet så dårlig at det ikke burde spille noen rolle. Det er veldig mye som ikke helt henger sammen, men det han skriver med 800v systemet henger jo ikke på greip. Det kan både tolkes som han mener at 800volt er veldig kraftig strøm, eller at det krever mye strøm. Begge deler er uansett litt ute på viddene, eller? Ellers ser han ikke ut til å kunne bestemme seg for om det er lader eller BMS som er problemet her, men selv et BMS til 10 dollar på Banggood klarer å forhinder at battericellene overoppheter eller tar fyr. Det er bare å holde seg under 4,2 volt eller max temp. De fleste batteriprodusentene anbefaler en ladetemp rundt 25 grader, og har gjerne data som forteller hvor mye dårligere levetiden blir ved 40-50 grader. For å få de skadene som beskrives her må man gjerne opp i over 150 grader, så det faller på sin egen urimelighet. 2 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå