Gå til innhold

Freelance vs. fast ansatt. Hva må jeg tjene?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er godt kjent med godene som kommer av å være fast ansatt, men i mitt tilfelle må, så er det kun freelance som er aktuelt.

Det jeg lurer på er om det finnes en generell regel som sier hvor mye mer du bør tjene som freelancer for at netto årslønn skal tilsvare netto årslønn ved fastlønn? Ta da 2% pensjon i betraktning.

Eks. Hvor mye må en freelancer tjene for at netto årslønn skal være lik?

Jobb A: Fastlønn, 450 000kr 

Jobb V: Freelance.? kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig vanskelig å svare på. Som fast ansatt har du mange fordeler du mister dersom du jobber freelance. Du sitter tryggere i jobben din som fast ansatt. Du får forutsigbarhet og ordnede forhold. Arbeidsgiver blir ansvarlig for blant annet pensjon, sykepenger (delvis), permisjoner og lignende. Du blir heller ikke så lett "å bli kvitt" - som fast ansatt.

Samtidig kan du nye godt av skattegunstige fordeler som er relevant for ditt arbeid som freelancer. Du kan skrive av det meste som er relevant i ditt arbeid; slik som mobiltelefon, laptop, bil og ymse.

Skal jeg tippe vil jeg anslå (uten at jeg kan forsvare dette objektivt) at 450k som fast ansatt tilsvarer 600k type freelance. Hadde jeg blitt tilbudt mindre enn 600k - hadde jeg heller gått for fast ansettelse.

Ja - og for all del. Få deg en god uføreforsikring. Det bør alle har! Men kanskje spesielt om du er freelancer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (Akkurat nå):

Veldig vanskelig å svare på. Som fast ansatt har du mange fordeler du mister dersom du jobber freelance. Du sitter tryggere i jobben din som fast ansatt. Du får forutsigbarhet og ordnede forhold. Arbeidsgiver blir ansvarlig for blant annet pensjon, sykepenger (delvis), permisjoner og lignende. Du blir heller ikke så lett "å bli kvitt" - som fast ansatt.

Samtidig kan du nye godt av skattegunstige fordeler som er relevant for ditt arbeid som freelancer. Du kan skrive av det meste som er relevant i ditt arbeid; slik som mobiltelefon, laptop, bil og ymse.

Skal jeg tippe vil jeg anslå (uten at jeg kan forsvare dette objektivt) at 450k som fast ansatt tilsvarer 600k type freelance. Hadde jeg blitt tilbudt mindre enn 600k - hadde jeg heller gått for fast ansettelse.

Ja - og for all del. Få deg en god uføreforsikring. Det bør alle har! Men kanskje spesielt om du er freelancer. 

Takk for godt svar.

Ja, hadde fast ansettelse vært et alternativ, så hadde jeg takket ja på dagen. Nå er alternativet for arbeidsgiver å ansette meg som freelancer, eller ingenting. Jeg har også tidligere tenkt samme beløp som deg, og tror det er der det ligger. Likevel, det er bedre med en freelance jobb enn ingen jobb. Jeg har god forsikring gjennom LO, men skal undersøke litt mer. Pensjon har jeg spart til selv i mange år, og har steinkontroll på økonomien. Når det er sagt skatter jeg med glede, for jeg er takknemlig for samfunnsgodene vi har i Norge :)

Lenke til kommentar

Det er umulig å gi et fasitsvar for alle freelance-stillinger, og du har flere valg også som Freelancer. Du kan jobbe som freelancer med et vanlig enkeltpersonforetak eller du kan ha et AS. Og hva er inkludert i dette? Må du kjøpe masse utstyr, holde eget kontor?

Jeg ser at det er snakk om 1 arbeidsgiver, gitt at du får alt du trenger til jobben så ville jeg satt opp et budsjett med å opprette et AS og ansette deg selv gjennom det. Da har du utenom vanlig fastlønn tillegg til pensjonssparing(2-4%), arbeidsgiveravgift(14,1%), feriepenger(10-12%) og overhead(10-15% til å dekke generelle kostnader). 650 000 er ikke en dum sum for 450 000 fast årslønn. Det bør gå rundt hvis du ikke har noen andre kostnader i selskapet utenom administrative kostnader (regnskapsfører, bankforbindelse, godtgjørelse til deg selv når du sitter på fritiden og leverer papirer til staten o.l.). Du bør da få råd til å ha en regnskapsfører som ordner lønnsutbetaling,

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 timer siden):

Det er umulig å gi et fasitsvar for alle freelance-stillinger, og du har flere valg også som Freelancer. Du kan jobbe som freelancer med et vanlig enkeltpersonforetak eller du kan ha et AS. Og hva er inkludert i dette? Må du kjøpe masse utstyr, holde eget kontor?

Jeg ser at det er snakk om 1 arbeidsgiver, gitt at du får alt du trenger til jobben så ville jeg satt opp et budsjett med å opprette et AS og ansette deg selv gjennom det. Da har du utenom vanlig fastlønn tillegg til pensjonssparing(2-4%), arbeidsgiveravgift(14,1%), feriepenger(10-12%) og overhead(10-15% til å dekke generelle kostnader). 650 000 er ikke en dum sum for 450 000 fast årslønn. Det bør gå rundt hvis du ikke har noen andre kostnader i selskapet utenom administrative kostnader (regnskapsfører, bankforbindelse, godtgjørelse til deg selv når du sitter på fritiden og leverer papirer til staten o.l.). Du bør da få råd til å ha en regnskapsfører som ordner lønnsutbetaling,

freelanser i følge skattetaten en "Du er frilanser når du mottar lønn for enkeltstående oppdrag uten å være fast eller midlertidig ansatt hos den du utfører oppdraget for. " så du er ikke i en situasjon tilsvarende et enøk eller as, men om du får nok oppdrag fra en plass til og ikke være freelanser men jobber oppdragsbasert ville jeg startet et AS og leid meg inn til oppdragsgiver via eget AS , på denne måten kan du være ansatt og ha rettigheter i nav ved ledighet ol. 

jeg har hørt at arbeidsgivers totale lønnskostnad ( arbeidsgiveravgift, skatt ol )er  lønn + 1,3 ganger lønna din( ivertfall sånn ca ) , så om du skal du skal ha 200kr i timen bør du fakturer 460 kr, 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du i praksis ender med en evigvarende kontrakt med oppdragsgiver så er det svært lite overhead som går bort, særlig om du ikke trenger å kjøpe inn eget utstyr eller lignende. Noe er det i form av ingen lønn når du er syk (før det har gått 17 dager), ingen omsorgsdager ved syke barn etc. Hvis du har ENK så slipper du arbeidsgiveravgift og det er noe lettere med hva du skal sende inn til myndighetene. MEN et slikt oppdrag er i praksis et ansettelsesforhold og ikke en lovlig avtale. Oppdragsgiveren din risikerer å bli dømt til å være din arbeidsgiver om det skulle komme opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (14 timer siden):

Hvis du i praksis ender med en evigvarende kontrakt med oppdragsgiver så er det svært lite overhead som går bort, særlig om du ikke trenger å kjøpe inn eget utstyr eller lignende. Noe er det i form av ingen lønn når du er syk (før det har gått 17 dager), ingen omsorgsdager ved syke barn etc. Hvis du har ENK så slipper du arbeidsgiveravgift og det er noe lettere med hva du skal sende inn til myndighetene. MEN et slikt oppdrag er i praksis et ansettelsesforhold og ikke en lovlig avtale. Oppdragsgiveren din risikerer å bli dømt til å være din arbeidsgiver om det skulle komme opp.

helt ening i denne , det er lite som får det til og høres ut som et freelancer oppdrag . 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...