Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

dieselfilter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et filterhus er "skapet" til filteret. Selve filteret ligger inne i filterhuset.

Når du kjøper dieselfilter får du som et nytt "hus" + filter i ett. Du bytter med andre ord både hus og filter i samme operasjon. Dette gjør du enkelt selv. Husk å kjøp nye kabelklemmer til slangende dersom du bytter dieselfilter. Sjekk også at ikke slangene "svetter" etter at du har byttet filter. 

Søk på Youtube - så finner du gode videoer som viser hvordan du bytter dieselfilter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (På 17.11.2021 den 11.50):

Et filterhus er "skapet" til filteret. Selve filteret ligger inne i filterhuset.

Når du kjøper dieselfilter får du som et nytt "hus" + filter i ett. Du bytter med andre ord både hus og filter i samme operasjon. Dette gjør du enkelt selv. Husk å kjøp nye kabelklemmer til slangende dersom du bytter dieselfilter. Sjekk også at ikke slangene "svetter" etter at du har byttet filter. 

Søk på Youtube - så finner du gode videoer som viser hvordan du bytter dieselfilter. 

hvor får jeg kjøpt det?

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (3 minutter siden):

https://www.bildeler.no/dieselfilter/g/285

Svaret på det opprinnelige spørsmålet kan variere litt med bilmodell. 

Bilen jeg kjører har fire "tuter" på huset. 

Huset har fått olje på seg, vet ikke om huset kan fortsette å brukes, at det er kun å rengjøre, skifte pakning på lokket og bytte kun filteret. Eller om man kan finne komplett løsning på dieselfilterhus. Det er kanskje forskjellig navn på produktet? kanskje det også kan hete drivstoff filter hus?

Lenke til kommentar

Vanskelig å si. Noen ganger er dieselfilter en enkelt enhet der alt skiftes, veldig likt oljefilter, noen ganger er det en metallsylinder med inn og ut i hver ende, atter andre ganger er det et hus i en annen form med filter inni, der alt eller bare filter skal skiftes. 

Litt etter type og hvor oljen er så er det vanskelig å bedømme om du kan vaske eller må bytte noe.

På min S-max er det et hus der lokket løftes av huset og filteret er skrudd fast i lokket. Her skrus så filteret av og byttes, lokket beholdes.

Her ville jeg trolig tørket av og vasket i diesel om det hadde kommet olje på. Har det kommet olje inne i så hadde jeg koblet av slangene og skylt huset med diesel.

Uten å vite noe om bilen din og uten bilder er det vanskelig å bedømme. 

 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Serpentbane skrev (På 19.11.2021 den 7.24):

Vanskelig å si. Noen ganger er dieselfilter en enkelt enhet der alt skiftes, veldig likt oljefilter, noen ganger er det en metallsylinder med inn og ut i hver ende, atter andre ganger er det et hus i en annen form med filter inni, der alt eller bare filter skal skiftes. 

Litt etter type og hvor oljen er så er det vanskelig å bedømme om du kan vaske eller må bytte noe.

På min S-max er det et hus der lokket løftes av huset og filteret er skrudd fast i lokket. Her skrus så filteret av og byttes, lokket beholdes.

Her ville jeg trolig tørket av og vasket i diesel om det hadde kommet olje på. Har det kommet olje inne i så hadde jeg koblet av slangene og skylt huset med diesel.

Uten å vite noe om bilen din og uten bilder er det vanskelig å bedømme. 

 

Wolkswagen passat

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (6 timer siden):

Wolkswagen passat

Relativt likt på de ulike (nyere) generasjonene av Passat og andre modeller fra VW; skru av toppen (torx), løft opp, filteret følger med, ta av filter, fjern evt synlig skitt i filterhuset og sett på nytt filter. Pakning til lokk, tilkoblingsrør skal også byttes (følger normalt med). Pass på å stramme skruene på lokket på tvers for å få jevnt press; IKKE skru til én og én skrue etter hverandre med klokken.

Du skriver ikke årsmodell eller hvilken motor bilen har men her er en video av å skifte drivstoffilter  på en Passat 2006-2011 som eksempel. 

Lenke til kommentar
NoBo skrev (56 minutter siden):

Relativt likt på de ulike (nyere) generasjonene av Passat og andre modeller fra VW; skru av toppen (torx), løft opp, filteret følger med, ta av filter, fjern evt synlig skitt i filterhuset og sett på nytt filter. Pakning til lokk, tilkoblingsrør skal også byttes (følger normalt med). Pass på å stramme skruene på lokket på tvers for å få jevnt press; IKKE skru til én og én skrue etter hverandre med klokken.

Du skriver ikke årsmodell eller hvilken motor bilen har men her er en video av å skifte drivstoffilter  på en Passat 2006-2011 som eksempel. 

hvor får jeg kjøpt det? 2008 modell.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Milhouse85 skrev (På 17.11.2021 den 11.50):

Et filterhus er "skapet" til filteret. Selve filteret ligger inne i filterhuset.

Når du kjøper dieselfilter får du som et nytt "hus" + filter i ett. Du bytter med andre ord både hus og filter i samme operasjon. Dette gjør du enkelt selv. Husk å kjøp nye kabelklemmer til slangende dersom du bytter dieselfilter. Sjekk også at ikke slangene "svetter" etter at du har byttet filter. 

Søk på Youtube - så finner du gode videoer som viser hvordan du bytter dieselfilter. 

jeg vet faktisk ikke hva dem har gjort. Det er iallfall ikke riktig, jeg lot noen få bytte, og regnet med de kunne sakene sine. 

Nå drypper det hele tiden i fra selve huset i stål. Jeg tipper det kommer fra lokket, det drypper hele tiden. intervall kanskje på 5 sekunder. 

Det er åpenbart de ikke har kunnet sakene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...