Redaksjonen. Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 Det er over ti år siden Leaf ble lansert. Hva har Nissan somlet med? Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 Som forventet har Nissan brukt lang tid til å lære å stå på egne bein igjen. De har vært litt i limbo angående langsiktig strategi etter at de ble kvitt sin ikke-japanske sjef og med det PSA som drivende eierkonsern og kapitalfremskaffer. De har gått fra ledende til vente og se. 6 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 Nissan har da aldri vært ledende på noe som helst ... De var tidlig ute med elbil, men elbilen var på ingen måter nyskapende. Lenke til kommentar
Populært innlegg HF- Skrevet 16. november 2021 Populært innlegg Del Skrevet 16. november 2021 (not the real) Dr. Bombay skrev (13 minutter siden): Nissan har da aldri vært ledende på noe som helst ... De var tidlig ute med elbil, men elbilen var på ingen måter nyskapende. Vil sei leaf var en gamechanger då den kom 18 Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 (not the real) Dr. Bombay skrev (30 minutter siden): Nissan har da aldri vært ledende på noe som helst ... De var tidlig ute med elbil, men elbilen var på ingen måter nyskapende. Som rimlige elbiler har de vært ledende vil jeg si 8 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 Er det spesielt mer enn selve Nissan logoen på den gamle Leafen som er produsert av Nissan? Bilene er jo fransk på alle måter. Føler at Renault burde fått æren istedefor. Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 Verdens største produsent av el-biler i 2018, ja vel. Tipper de har laget noe som er robust og driftssikkert nå også. Og tidenes SUV som lever den dag i dag, Patrool fra 1951, og X-trail som er verdens mestt populære SUV, osv. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 HF- skrev (1 time siden): Vil sei leaf var en gamechanger då den kom På hvilken måte? 1 Lenke til kommentar
Roger Moore Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 Hva skal en med Arya når en har bedre alternativ fra VW, Mercedes, Hyundai, Audi og fler? Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 Complexity skrev (52 minutter siden): Er det spesielt mer enn selve Nissan logoen på den gamle Leafen som er produsert av Nissan? Bilene er jo fransk på alle måter. Føler at Renault burde fått æren istedefor. Leaf ble vel utviklet i Japan…av japanere..? 4 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 HF- skrev (1 time siden): Vil sei leaf var en gamechanger då den kom Kom gjerne med eksempler på hva som gjorde den til en gamechanger. Den så rar ut, akkurat som andre elbiler på den tiden (med unntak av Tesla Model S, som alltid har sett ut som en gammel Audi) Den hadde (og har fremdeles) feil ladeplugg Den har alltid hatt middels ladehastighet (både AC og DC) Den hadde svært simpel batteritemperaturstyring (luftkjølt?) Den hadde direkte dårlig BMS, så det er vanlig at Leaf mister "streker" fordi batteriet slites så raskt. Med andre ord: alt som hadde noe med drivlinjen å gjøre, var den i beste fall middels god på. Det eneste positive er at den var en av (den?) første rimelige elbilen som til en viss grad så ut som en vanlig bil. Hvis det kun er sistnevnte som er kriteriet for å kunne kalles gamechanger, så er vel enhver nye bilmodell en gamechanger. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 Vil påstå at Model S ser mer ut som en Aston Martin enn en Audi. Hvilken Audi ligner den på? Leaf var vel den første elbilen folk hadde råd til å kjøpe som var som en vanlig småbil og brukbar som bil #1 for de fleste. 6 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 (endret) (not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden): Kom gjerne med eksempler på hva som gjorde den til en gamechanger. Den så rar ut, akkurat som andre elbiler på den tiden (med unntak av Tesla Model S, som alltid har sett ut som en gammel Audi) Den hadde (og har fremdeles) feil ladeplugg Den har alltid hatt middels ladehastighet (både AC og DC) Den hadde svært simpel batteritemperaturstyring (luftkjølt?) Den hadde direkte dårlig BMS, så det er vanlig at Leaf mister "streker" fordi batteriet slites så raskt. Med andre ord: alt som hadde noe med drivlinjen å gjøre, var den i beste fall middels god på. Det eneste positive er at den var en av (den?) første rimelige elbilen som til en viss grad så ut som en vanlig bil. Hvis det kun er sistnevnte som er kriteriet for å kunne kalles gamechanger, så er vel enhver nye bilmodell en gamechanger. Det var den første elbilen som fungerte som bil til en fornuftig pris. Då den kom var alternativa trillingane, med lite plass og enda mindre rekkevidde, og Tesla model S som var i ei heilt anna prisklasse Endret 16. november 2021 av HF- 6 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 (endret) 1 hour ago, ACYBN18O said: Leaf ble vel utviklet i Japan…av japanere..? Skulle tro det ja, men som eier av en så må jeg si at det føles mye mere ut som en fransk bil. Både i interiøret, eksteriøret og i menysystemet på skjermen i dashbordet. Nissan Primera ble jo også til en fransk bil når de gikk over fra P11 til P12. Virker ikke som at Primera entusiaster vil vedkjenne seg at P12 eksisterer 😛 Endret 16. november 2021 av Complexity Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 Complexity skrev (2 timer siden): Er det spesielt mer enn selve Nissan logoen på den gamle Leafen som er produsert av Nissan? Bilene er jo fransk på alle måter. Føler at Renault burde fått æren istedefor. Nja, at Leaf er bygget på en modifisert utgave av Dacia B0-plattformen vil jeg ikke si at er det samme som at "bilen er fransk på alle måter". 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 Den var den første elbilen som fungerte for mannen i gata, som ikke var utdanna arkitekt eller tannlege 3 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 Complexity skrev (22 minutter siden): Nissan Primera ble jo også til en fransk bil når de gikk over fra P11 til P12. Virker ikke som at Primera entusiaster vil vedkjenne seg at P12 eksisterer 😛 Det er faktisk tilfelle. P12 er ei myte som ingen har sett, kun på bilete på internett. Det har diverre fått fotfeste og mange trur den dag i dag at P12 vart produsert, men det vart den altså ikkje. 1 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 (endret) Complexity skrev (25 minutter siden): Skulle tro det ja, men som eier av en så må jeg si at det føles mye mere ut som en fransk bil. Både i interiøret, eksteriøret og i menysystemet på skjermen i dashbordet. Nissan Primera ble jo også til en fransk bil når de gikk over fra P11 til P12. Virker ikke som at Primera entusiaster vil vedkjenne seg at P12 eksisterer 😛 Men hvor kommer Frankrike inn i dette med Nissan Leaf..? Endret 16. november 2021 av ACYBN18O Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 hekomo skrev (2 timer siden): På hvilken måte? Det var den første masseproduserte elbilen. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 ACYBN18O skrev (1 minutt siden): Men hvor kommer Frankrike inn i dette med Nissan Leaf..? Ingen steder, bortsett fra det faktum at Renault berget Nissan fra den sikre død rundt tusenårsskiftet. Nissan Leaf bruker ikke engang de samme batteriene som Renaults elbiler. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå