Gå til innhold

Myk/solid cat-kabel

Rexern

Anbefalte innlegg

Anterialis skrev (2 timer siden):

Jeg har forstått det slik: 

Poenget er at "vanlige" RJ45-plugger har kniver som et tenkt å "skjære" seg imellom kordellene på en myk flettet/flerkordellet eternetkabel. Det er dette du gjør når du terminerer med vanlig krympeverktøy. Da trykker du hver av knivene inn i kordellene i lederene og får god kontakt. Disse knivene kan vel ikke skjere igjennom en enkel større kordel som du har i installasjonskablene/solid kabel. Det du oppnår her er vel kun å "dytte" kniven inn mot kordellen. Du får sikkert adekvat kontakt her også, men ikke like god. 

Grunnen til at det går fint å terminere en solid / installasjonskabel på vegguttak/modulærkontakt er at "knivmekanismen" er annerledes. Etter min forståelse er det kniver som "kniper"/"klemmer" rundt de solide lederne, og ikke prøver å skjære seg inn i kordellen. 

Dersom det finnes spesielle RJ45-plugger, er disse da laget for å "klemme" rundt en solid kordell?

Hvilken kabel tenker du på nå? En som er laget av betong da eller? De fleste RJ45 kontaktene fungerer fint med alle Cat kabler som er der ute.

Eneste som er litt annerledes er terminering av kontakter på Cat6A, da må man ha "Shielded" kontakter og termineres på denne måten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dragonlove skrev (1 time siden):

Hvilken kabel tenker du på nå?

Godt mulig jeg tar feil, men det er slik jeg har tenkt det. Jeg tenker på vanlige solide kobberledninger. Jeg har tenkt at det er kobber også i "knivene" i pluggen, og at det da blir vanskelig slik jeg beskrev. Det er jo en grunn til at det av industrien ikke anbefales å terminere vanlige RJ45-plugger på solid kabel. Det lar seg absolutt gjøre, men du får gjennomsnittlig dårligere kvalitet selv om det kan vare lenge... Sånn ser jeg på det i alle fall. 

Eneste som er litt annerledes er terminering av kontakter på Cat6A, da må man ha "Shielded" kontakter og termineres på denne måten.

Gjelder ikke dette kun skjermede CAT6A kabler?? Jeg hadde ikke tenkt til å terminere U/UTP CAT6A-kabler noe særlig annerledes enn vanlig U/UTP CAT6 kabel.. Det er vel bare tettere rotasjoner i kabelparrene samt litt større kobberdiameter pr. leder?

EDIT: Måtte le litt av denne: "Hvilken kabel tenker du på nå? En som er laget av betong da eller?". Takk :D

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (1 time siden):

Godt mulig jeg tar feil, men det er slik jeg har tenkt det. Jeg tenker på vanlige solide kobberledninger. Jeg har tenkt at det er kobber også i "knivene" i pluggen, og at det da blir vanskelig slik jeg beskrev. Det er jo en grunn til at det av industrien ikke anbefales å terminere vanlige RJ45-plugger på solid kabel. Det lar seg absolutt gjøre, men du får gjennomsnittlig dårligere kvalitet selv om det kan vare lenge... Sånn ser jeg på det i alle fall. 

Gjelder ikke dette kun skjermede CAT6A kabler?? Jeg hadde ikke tenkt til å terminere U/UTP CAT6A-kabler noe særlig annerledes enn vanlig U/UTP CAT6 kabel.. Det er vel bare tettere rotasjoner i kabelparrene samt litt større kobberdiameter pr. leder?

EDIT: Måtte le litt av denne: "Hvilken kabel tenker du på nå? En som er laget av betong da eller?". Takk :D

Det er nok stål med en legering utenpå, hadde det vært ren kobber ville det ikke fungert så bra, det mykeste materialet vil jo alltid gi seg.

Grunnen til skjermingen på Cat6A er for å oppnå 10gb over den avstanden som Cat6A er oppgitt til å kunne levere 10Gb. 

Man trenger ikke skjerme noen kabler, men man vil da ikke kunne oppnå forventet maks hastighet.

Lenke til kommentar

Det er nok stål med en legering utenpå, hadde det vært ren kobber ville det ikke fungert så bra, det mykeste materialet vil jo alltid gi seg.

Grunnen til skjermingen på Cat6A er for å oppnå 10gb over den avstanden som Cat6A er oppgitt til å kunne levere 10Gb. 

Man trenger ikke skjerme noen kabler, men man vil da ikke kunne oppnå forventet maks hastighet.

Enig med det du skriver. Jeg siktet til dette utsagnet ditt:

Sitat

Eneste som er litt annerledes er terminering av kontakter på Cat6A, da må man ha "Shielded" kontakter

Og det må man jo ikke ha. Mulig jeg misforstår hva du mener, men du får jo kjøpt både skjermet og uskjermet CAT6A, på lik linje som CAT6 og CAT5e? Så CAT6A kan du godt terminere på uskjermede plugger, akkurat som på CAT6 og CAT5e (litt forskjell i størrelsen på kabelen dog). 

Korriger meg gjerne, dette er ikke mitt fag og her har jeg mye å lære.

Jeg tror faktisk CAT6A er sertifisert til 100mg og 10gig uskjermet. Se denne fra Cisco (noen år gammel): 

IMG_0F21C161A2B9-1.thumb.jpeg.f11a267ebefe994e78c0f39d48a545af.jpeg

Se bort i fra rød ring og merknader, det var ment til en annen person for noen uker tilbake.

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Praktisk erfaring tilsier vel at man sannsynligvis klarer 10Gbit over CAT6 kabel inntil 55m. På Cat6A sies det 100m. Dette er på uskjermet kabel etter min forståelse.

Dersom du skal installere dette på et sykehus eller bedrift med mange heiser eller annet som kan skape støy, må man nok skjerme for å redusere sannsynligheten for hastighetsreduksjon. I en vanlig norsk bolig tror jeg - etter å ha lest meg litt opp de siste dagene og fått med meg en del fra dette forumet - at de fleste klarer 10Gbit over CAT6-kabelen. 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (15 minutter siden):

Praktisk erfaring tilsier vel at man sannsynligvis klarer 10Gbit over CAT6 kabel inntil 55m. På Cat6A sies det 100m. Dette er på uskjermet kabel etter min forståelse.

Dersom du skal installere dette på et sykehus eller bedrift med mange heiser eller annet som kan skape støy, må man nok skjerme for å redusere sannsynligheten for hastighetsreduksjon. I en vanlig norsk bolig tror jeg - etter å ha lest meg litt opp de siste dagene og fått med meg en del fra dette forumet - at de fleste klarer 10Gbit over CAT6-kabelen. 

Jeg sitter på Cat 5e men har en rull liggende med Cat 6a som skal installeres, mangler bare RJ45 kontaktene, greitt å ha litt hastighet mellom Nas'en tv og hovedpc. (Ikke at tv'ene støtter hastigheten, men vet ikke hva fremtiden bringer)

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar

TS her,

Jeg har nå kommet dit i prosjektet at jeg skal terminere CAT6a-kabel til dette ELKO nettverksuttaket:

https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/installasjonsmateriell/nettverkskontakter/elko-rs-innfelt-utp-nettverksuttak-cat.-6-2-porters-p67677

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal "føre" CAT6a-kabelen inn i nettverksuttaket og jeg stusser litt på at jeg ikke ser noe opplegg for strekkavlastningen. Bruksanvisningen gir heller ikke noe særlig hjelp, siden bilde her ikke ser ut til å stemme med hvordan nettverksuttaket ser ut inni. Se to vedlagte bilder.

Spørsmålet:
Har jeg "ført" CAT6a-kabelen inn i nettverksuttaket riktig vei, det vil si "ovenfra"?
Hvordan kan jeg få til strekkavlastning?

Hvor bør jeg avisolerer kabelen? Helt på utsiden av uttaket, eller på innsiden som jeg har forsøkt meg på her?

Jeg kjenner til at par-trådene skal tvinnes opp så lite som mulig og at alle bør være av lik lengde.

Planen er å terminere kabelen til den nederste plinten, så jeg kan bruke uttaket på høyre side

Elko nettverksuttak.jpg

Elko innvendig.jpg

Lenke til kommentar

Sorry, leste litt fort og blandet her.

Da jeg monterte tilsvarende kontakt hjemme førte jeg inn én kabel ovenfra, slik du har gjort, og én fra siden (venstre side på bildet ditt). Brukte også strips for å holde kabel på plass. Valgte selv å avisolere fra ca samme punkt der du har, på den måten satt kabelen litt bedre. 

En av naboene som nylig flyttet inn opplevde at en leder hadde brukket ved demontering av veggkontakten ifbm at de skulle male veggen, og hos han var kabelen avisolert før selve kontakten og dermed var det bare lederne som gikk inn til termineringen, og det var tydeligvis ikke så veldig robust når man først måtte flytte på det hele. 

Aner ikke hva som er korrekt ihht praksis men det er i alle fall slik jeg har gjort det både hjemme og hos svigers og der fungerer alt som det skal.

Av erfaring så vet jeg i alle fall nå at ved en eventuell neste gang går jeg for en av veggkontaktene som støtter keystone plugger, så blir det vesentlig enklere (ikke at dette var så veldig problematisk, men likevel).

Endret av voident
Lenke til kommentar
voident skrev (29 minutter siden):

Sorry, leste litt fort og blandet her.

Da jeg monterte tilsvarende kontakt hjemme førte jeg inn én kabel ovenfra, slik du har gjort, og én fra siden (venstre side på bildet ditt). Brukte også strips for å holde kabel på plass. Valgte selv å avisolere fra ca samme punkt der du har, på den måten satt kabelen litt bedre. 

En av naboene som nylig flyttet inn opplevde at en leder hadde brukket ved demontering av veggkontakten ifbm at de skulle male veggen, og hos han var kabelen avisolert før selve kontakten og dermed var det bare lederne som gikk inn til termineringen, og det var tydeligvis ikke så veldig robust når man først måtte flytte på det hele. 

Aner ikke hva som er korrekt ihht praksis men det er i alle fall slik jeg har gjort det både hjemme og hos svigers og der fungerer alt som det skal.

Av erfaring så vet jeg i alle fall nå at ved en eventuell neste gang går jeg får en av veggkontaktene som støtter keystone plugger, så blir det vesentlig enklere (ikke at dette var så veldig problematisk, men likevel).

Greitt med keystone, jeg har hele 4 uttak i kontakten bak tv, med 4 separate kabler, resten i huset så er det stort sett 2 kontakter med keystone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...