Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst internett

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli mektig lei av altfor mange TP-kabler som ligger og slenger i leiligheten, og vurderer derfor å investere i en trådløs nettverksløsning. Er det noen som har erfaring med dette som har opplevd problemer av en eller annen sort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trådløst nettverk går fint det, men tenk allerede ut et sted å plassere aksesspunktet. Signalene går beine veien, altså gjennom vegger og tak om nettverkskortet ikke 'ser' aksesspunktet. Plasser det derfor et sted der de fleste maskinene som skal på nett har minst mulig vegger i veien for signalene.

Husk også at du må ha en TP-kabel til aksesspunktet fra router/modem/hub/switch.

Du får idag (teoretisk) 54 Mbps hastigheter hver vei ved fri sikt og kort avstand til aksesspunkt, men vegger og sånt setter ned denne hastigheten betraktelig. Er du vant med 100 Mbps switcha nettverk, så kan det bli litt skuff å kopiere filer over trådløst nettverk.

Å sette opp aksesspunktet er ikke vanskelig, de fleste er idag veldig greie å ha med å gjøre, det jeg har (3Com Office Connect 11Mbps) har http-konfigurering, så alle innstillinger gjøres via en 'webside' som ligger på aksesspunktet.

Å få maskinene til å finne aksesspunktet pleier også å være en smal sak, men om du skulle trenge hjelp, så har du jo forumet :)

Skal du kjøpe aksesspunkt, så gå for et som støtter 802.11g, altså 54 Mbps, og naturligvis nettverkskort som støtter samme standard. Det blir en del dyrere enn TP-basert nettverk, men er jo veldig praktisk.

Btw: tøff avatar... ;)

Lenke til kommentar

Såvidt jeg da forstår vil ikke eventuelle vegger yte noen trussel mot hastigheten på en 2mbit linje. :) Overføring via nettverk er ikke særlig viktig, og hvis det skulle bli aktuelt så har vi jo ennå switchen liggende. Takker for raske og opplysende svar. :thumbup:

Btw: tøff avatar...  ;)

I like måte! :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...