Gjest 39b4d...dfc Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 hvis en arbeidsplass krever at folkene som arbeider der er nødt til å gå med en bestemt type klær. Hvem er egentlig nødt til å betale for å kjøpe disse klærne da? arbeidsplassen, eller de som skal arbeide der? Anonymous poster hash: 39b4d...dfc Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 Dette vil være opp til kva som er avtalt. I enkelte tilfeller kan ein finne ferdigforhandla avtalar i tariffavtalen om ein er innbefatta av ein slik avtale. Dersom det er snakk om vernetøy så pliktar arbeidsgjevar å syte for nødvendig verneutstyr. Tilhøyrande her så har arbeidsgivere også plikt til å syte for garderobefasilitetar der arbeidskle kan skillast frå private kle dersom arbeidstøyet kan være forureina av helsefarlege ting. Slik forureina arbeidstøy skal også vaskast på tilfredsstillande måte hos arbeidsgjevar. Det er nok meir vanleg at arbeidsgjevar dekker kostnadar til reine uniformsartikklar enn at arbeidsgjevar dekkar klesutgifter knytt til at ein på arbeidsplassen har kleskode. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 Det kommer an på kontrakten og arbeidsinstruksen. Instruksen skal du se før du skriver kontrakt. Kravene skal ikke være urimelige eller dyre eller må kjøpes i en bestemt dyr butikk. Som arbeidsgiver ville jeg ikke stille krav som fører til at ansatte går i upassende, skitne eller fillete klær. Heller betale klærne og kreve at de selv holdt dem rene/hele og få det med i kontrakten. Arbeidsgiver skal dekke alle verneklær og utstyr som kreves av Arbeidstilsynet. Du må selv holde det rimelig rent. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 (endret) Trådstarter har fått svar jeg også ville gi. De fleste arbeidsplasser har en viss kleskode. Enten i butikk, eller på et kontor. Det er ikke normalt å få støtte til klær man også kan bruke allment ellers. Kleskode er ikke det samme som uniform. Det kan bety at man bes om å ha en viss klesstil. F. eks. kjorte og pen bukse. Det kan også være spesifikt på visse farger osv. Det kan fort være at privat klesstil ikke matcher den stil arbeidsplassen ønsker. Mine erfaringer er fra det offentlige. Ansatte skal se representable ut. Jobber du i en sportsbutikk er kanskje ikke kleskoden "stiv dress". Som nevnt av andre, klær i ordinær prisklasse man får kjøpt i vanlige utsalgssteder. Trådstarter kan gjerne fortelle hva som er "kravet"... https://www.arbeidstilsynet.no/tema/arbeidsklaer/ Endret 16. november 2021 av plankeby Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 The Avatar skrev (4 timer siden): Dette vil være opp til kva som er avtalt. I enkelte tilfeller kan ein finne ferdigforhandla avtalar i tariffavtalen om ein er innbefatta av ein slik avtale. Dersom det er snakk om vernetøy så pliktar arbeidsgjevar å syte for nødvendig verneutstyr. Tilhøyrande her så har arbeidsgivere også plikt til å syte for garderobefasilitetar der arbeidskle kan skillast frå private kle dersom arbeidstøyet kan være forureina av helsefarlege ting. Slik forureina arbeidstøy skal også vaskast på tilfredsstillande måte hos arbeidsgjevar. Det er nok meir vanleg at arbeidsgjevar dekker kostnadar til reine uniformsartikklar enn at arbeidsgjevar dekkar klesutgifter knytt til at ein på arbeidsplassen har kleskode. virker som en av mine tidligere arbeidsgivere har noe å ordne opp i. Vi hadde ikke garderobefasiliteter i en jobb jeg hadde sommerjobb i, kun toalett som kunne brukes av hvem som helst, og måtte dekke kostnader til uniform og vaske det hjemme. Mange satt på bussen på vei til jobb med uniform (!) da er det jo ikke engang ren nok for jobben.. Jeg var ikke klar over at arbeidsgiver hadde plikt til å holde garderobefasiliteter (90% at de plassene jeg har jobbet har alt sånn vært i orden og jobben har ordnet med uniform, så har ikke tenkt så mye over det, kun den ene skjermet demensavdelingen jeg jobbet på da jeg var veldig ung) Lenke til kommentar
Nonorium Skrevet 18. november 2021 Del Skrevet 18. november 2021 Er vel ganske vanlig at arbeidsgiver dekker utgifter til arbeidsklær men tror ikke det er lovpålagt, med mindre det som tidligere nevnt er pålagt med tanke på helse/miljø. Skatteloven § 6-30 snakker om minstefradrag. Alle nordmenn får dette fradraget fra skatt, som er ment til å dekke utgifter relatert til jobb. Det nevnes på skatteetatens nettsider at arbeidsklær er noe av det som er ment å dekkes av dette fradraget. https://www.skatteetaten.no/en/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2020/minstefradrag/M-6.030/M-6.032/ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå