Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startkabler fra en Volvo v60

Ambe

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har hørt så mange skremselshistorier om biler som blir ødelagt når man bruker startkabler fra de for å få start på en annen bil. 

Er det noen som vet om det er trygt å låne vekk min Volvo v60 2011 modell for å få start på en annen bil? Hadde du gjort det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Med rette startkablene og korrekt tilkoblingsrekkefølge skal det ikke være noe problem. Men hvis de som kobler ikke vet hva de gjør kan det bli dyrt.

Vi har helt vanlige startkabler.. Jeg visste ikke en gang at det fantes ulike typer, jeg. 
Er det vanskelig å koble rett? Han som har spurt om å låne bilen min har gjort det før, så regner med at han kan det. Huff, er så usikker på om jeg bør si ja.

Lenke til kommentar

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/startkabler/startkabler-med-elektronikkbeskytter-2000034145

Du bør ha de med beskyttelse.

Rekkefølgen ved tilkobling er:

• Pluss til pluss først. Rekkefølgen her spiller ingen rolle.
  • Fra minus på batteri i bil smo skal hjelpe til godset på motoren til bilen som skal startes. Lengst mulig vekk fra batteriet.
  • Bilene må ikke være i kontakt med hverandre.

Ved frakobling:

• Koble vekk minus fra godset på motoren til bilen som skal startes, og så minus i andre enden.
  • Koble vekk pluss-kabelen. Rekkefølgen her spiller heller ingen rolle.

Noen biler har ikke batteri men et pluss-koblingspunkt under panseret. Du finner mer utfyllende forklaring med google.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 minutter siden):

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/startkabler/startkabler-med-elektronikkbeskytter-2000034145

Du bør ha de med beskyttelse.

Rekkefølgen ved tilkobling er:

• Pluss til pluss først. Rekkefølgen her spiller ingen rolle.
  • Fra minus på batteri i bil smo skal hjelpe til godset på motoren til bilen som skal startes. Lengst mulig vekk fra batteriet.
  • Bilene må ikke være i kontakt med hverandre.

Ved frakobling:

• Koble vekk minus fra godset på motoren til bilen som skal startes, og så minus i andre enden.
  • Koble vekk pluss-kabelen. Rekkefølgen her spiller heller ingen rolle.

Noen biler har ikke batteri men et pluss-koblingspunkt under panseret. Du finner mer utfyllende forklaring med google.

Tusen takk! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...