Simen1 Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 Mikkel_E_S skrev (3 timer siden): Kanskje man burde lage en bitcoin-varmtvannsbereder? En varmtvannsbereder som betaler seg selv, hvor varmen blir utnyttet.. atlemag skrev (2 timer siden): Var snakk om varmeovner hvis innmat var miningutsyr en gang. Finner ikke igjen saken nå Svar til begge: Hvem vil ha en varmtvannsbereder / varmeovn som står på 24/7? Hvem vil ha en mininrig som slåes av store deler av døgnet på grunn av en termostat? Disse to motstridende interessene henger ikke helt på greip. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 BadCat skrev (4 minutter siden): Jeg vurderer å legge ut kontaktannonse der jeg søker etter kone som vil bygge drivhus i bakgården her. Jeg har mye spillvarme jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av. Utendørs svømmebasseng og badestamp, året rundt. Billettinntekter! 2 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 Det skal ikke mye mining til før man får mer varme enn man ønsker. Ja, det kan brukes til oppvarming, men man får raskt mer enn man ønsker. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 BadCat skrev (15 minutter siden): Jeg vurderer å legge ut kontaktannonse der jeg søker etter kone som vil shoppe. Jeg har mye kryptovaluta jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av. Fikset litt på sitatet. Dumme meg som trodde hensikten med mining var å øke sin egen formue. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 Simen1 skrev (7 minutter siden): Fikset litt på sitatet. Dumme meg som trodde hensikten med mining var å øke sin egen formue. tror @BadCat har såpass mye inntekt på Krypto ay han sikkert kan ha 2 koner og fortsatt gå i pluss, oss andre "Not so mutch" 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 Hehe, godt mulig det ja. Apropos uttrykket golddiggere. Gullstandarden ble avskaffet i 1971. Har ikke damene modernisert seg litt de også? Hva kaller man ei dame som liker krypto-minere? Kryptodigger-digger? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 1 hour ago, Dragonlove said: tror @BadCat har såpass mye inntekt på Krypto ay han sikkert kan ha 2 koner og fortsatt gå i pluss, oss andre "Not so mutch" Du får ønske deg en kopi av Norges Lover til jul. Det er ikke lov med to koner. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 BadCat skrev (1 minutt siden): Du får ønske deg en kopi av Norges Lover til jul. Det er ikke lov med to koner. Trenger ikke det, har bare en stk og det er nok for meg. Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 3 hours ago, Simen1 said: Svar til begge: Hvem vil ha en varmtvannsbereder / varmeovn som står på 24/7? Hvem vil ha en mininrig som slåes av store deler av døgnet på grunn av en termostat? Disse to motstridende interessene henger ikke helt på greip Den siste setningen din henger iallfall ikke på greip. Alle er interessert i varmeovn hvis de bor i et kaldt land slik som Norge. Du må jo ikke kjøpe så jævlig mange at du blir kokt levende. Med et stort hus og et par minere trenger du ikke skru av om vinteren Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 Det blir raskt så varmt at man sitter med bar overkropp og føler seg lettere kokt. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 BadCat skrev (Akkurat nå): Det blir raskt så varmt at man sitter med bar overkropp og føler seg lettere kokt. Det spørs jo hvor mye kort man har. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 Det gjør det, men utetemperaturen svinger og er det ikke 5 grader eller mindre ute blir det raskt for varmt. Hvis solen skinner, blir det varmt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 @atlemag Hva har du tenkt å gjøre om sommeren da? La en dyr pengemaskin stå og støve helt til vinteren fordi det er for varmt i huset? Varmeovner og sånt er typisk noe man har termostat på så den ikke står og bruker strøm unødvendig. En dyr miningrig koster i form av avskrivning av utstyret og er dermed svært lønnsomt å ha gående hele tiden. Derfor mener jeg det er motstridende interesser. Eller sagt på en annen måte: En miningrig er først og fremst en miningrig. Det er der pengene i hovedsak er. Så kan man til noen årstider og tidspunkter selge varme og få biinntekt på det. Har man mye mining i huset så må man regulere temperaturen med lufting for kråka. 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 (endret) Man må ha vifter til å suge varm luft ut av boligen hele tiden, ellers blir det for varmt. En ovn kan man regulerer til å koble ut ved ønsket temperatur. Miner man er effekttapet det samme time etter time. Endret 16. november 2021 av BadCat Lenke til kommentar
Mikkel_E_S Skrevet 17. november 2021 Del Skrevet 17. november 2021 Nå kan jeg ingen ting om krypto-coin-mining, så med det sagt så kommer noen påfølgende spørsmål: Er det en prosess som MÅ gå kontinuerlig? Hvis ikke, kan man jo sette det opp til å være en "analog varmekolbe" til, fortrinnsvis vannbåren varmeanlegg, forvarming av forbruksvarmtvann, eventuelt oppvarming av forbruksvann via en varmepumpe (for å holde kjølemediet til PC'en på et mer fornuftig nivå, enn varmtvannstanken trenger). på denne måten slipper man store effekttopper når større mengder varmtvann brukes. (Effekttopper er jo populært å snakke om for tia.) Så lenge mining-prosessen/programmet kan reguleres så er det jo bedre å først utnytte den høyverdige elektriske kraften til noe fornuftig og bruke biproduktet, varmen altså, etterpå. Fremfor å bare lage varme, uten å utføre noe annet arbeide. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. november 2021 Del Skrevet 17. november 2021 15 minutes ago, Mikkel_E_S said: Så lenge mining-prosessen/programmet kan reguleres så er det jo bedre å først utnytte den høyverdige elektriske kraften til noe fornuftig og bruke biproduktet, varmen altså, etterpå. Fremfor å bare lage varme, uten å utføre noe annet arbeide. Tingen er jo at all regulering vil gå utover inntjening. Så man vil at maskinene skal gå for fulle mugger 100% av tiden om mulig. Man vil heller ikke bruke penger på varmepumper og andre unødvendige ting som øker kosten. Hadde man kunnet tjene på varmen også så hadde man selvsagt gjort det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. november 2021 Del Skrevet 17. november 2021 Mikkel_E_S skrev (7 minutter siden): Er det en prosess som MÅ gå kontinuerlig? Ja. Det vil si, det kan avbrytes helt eller delvis, men det er svært ugunstig. Slike mining-rigger koster en formue og hensikten er at den skal trykke mest mulig penger. Da ønsker man at maskineriet skal gå 24/7. Går maskineriet f.eks bare 50% av tida så får man bare produsert halvparten så mye penger, uten at det gjør maskinvaren billigere i innkjøp. Man får altså færre inntekter å dele utgiftene på. Skalerer man langt nok ned så går man i netto tap. Derfor ønsker man at maskineriet skal gå så nært 100% av tida som mulig. Inntektene fra pengetrykkinga er mye større enn utgiftene til strøm. Derfor blir eventuelt salg av varme bare en bigesjeft. Se for deg en gravemaskinentreprenør. Han kjøper maskineri for millioner og ønsker å holde de i drift hele arbeidsdager hver dag. Han er ikke interessert i at maskineriet skal stå parkert store deler av året og ikke skape noen inntekter. Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 17. november 2021 Del Skrevet 17. november 2021 (endret) 14 hours ago, Simen1 said: @atlemag Hva har du tenkt å gjøre om sommeren da? La en dyr pengemaskin stå og støve helt til vinteren fordi det er for varmt i huset? Varmeovner og sånt er typisk noe man har termostat på så den ikke står og bruker strøm unødvendig. En dyr miningrig koster i form av avskrivning av utstyret og er dermed svært lønnsomt å ha gående hele tiden. Derfor mener jeg det er motstridende interesser. Eller sagt på en annen måte: En miningrig er først og fremst en miningrig. Det er der pengene i hovedsak er. Så kan man til noen årstider og tidspunkter selge varme og få biinntekt på det. Har man mye mining i huset så må man regulere temperaturen med lufting for kråka. Dette er ikke vanskelig. Enten tjener du inn mining-riggen og går i pluss/redusert strømregning, eller ikke. Du må kalkulere dette før innkjøp. Endret 17. november 2021 av atlemag Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 17. november 2021 Del Skrevet 17. november 2021 (endret) 4 hours ago, Mikkel_E_S said: Er det en prosess som MÅ gå kontinuerlig? Nei absolutt ikke, det er bare noen i tråden her som for merkelige årsaker prøver å tegne det bildet :) men anskaffelseskost er såklart litt dyrere enn vanlige ovner Endret 17. november 2021 av atlemag Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 17. november 2021 Del Skrevet 17. november 2021 atlemag skrev (24 minutter siden): Nei absolutt ikke, det er bare noen i tråden her som for merkelige årsaker prøver å tegne det bildet :) men anskaffelseskost er såklart litt dyrere enn vanlige ovner Tviler på det er noen som skrur av riggene sine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå