Gå til innhold

Trenger jeg godkjenning for kommersielt salg?


Anbefalte innlegg

Jeg har laget en krets som er koblet i parallell mellom batteribank og enhet som skal lades som gjør at batteribanken ikke slår seg av etter at enhetene som er tilkoblet er ferdig oppladet. Dette gjøres enkelt sagt ved hjelp av en timer krets som kobler pluss til minus gjennom en motstand for å gi batteribanken en liten pull hvert 25. sekund som gjør at den holder seg "våken".

Her er det altså snakk om 5V.

Jeg har laget kretsen og jeg har bestillt noen ferdig printede kretskort.

Kan jeg bare selge disse komersielt, eller må jeg ha godkjenninger i hue og ræva for å gjøre dette? Må jeg evt. ut med noen lisenser etc?

Så vidt jeg har sett, så finnes det ingen slike produkter på markedet fra før heller...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du kan ha nytte av å kontakte direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap for å få klarhet i hva som eventuelt gjelder av lover og regler her. Jeg fant denne informasjonssiden som gir et lite innblikk i hva de tenker men jeg ble selv ikke så klok: https://www.dsb.no/lover/produkter-og-forbrukertjenester/tema/import-og-omsetning-av-elektriske-produkter/#godkjenningsordninger

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 timer siden):

Produktet må i alle fall CE merkast. 

Reknar med at DSB vil nok også ha nokre bekymringar knytt til brannfare. Om eg forstår deg rett så har du laga ein dings som overstyrer sikkerheitsmekanismen som skal hindre overlading. 

Nja... jeg er usikker på om kretsen jeg har laget har noe CE krav vedrørende merking. Jeg sier ikke at den ikke har det, men soik jeg forstår det som blir skrevet så gjelder CE merkingen "ferdige" produkter. Mitt produkt er på en måte ikke ferdig rett ut av boksen. Brukeren må selv lodde på ledninger etc. før den kan tas i bruk. 

brannfaren her kan jeg ikke hekt se. Denne skal brukes i kombinasjon med batteribanker. Batteribanker har jo en egen beskyttelseskrets som beskytter batteriene. Enheten jeg har har laget vil trekke i snitt 2mA fra batteribanken når den er koblet til. Glemmer man den med den stappet i batteribanken er det eneste som skjer at batteribanken går tom for strøm innen ett halvt års tid. 

Skulle man kortslutte enheten og dermed også batteribanken, så vil jeg igjen tro at batteribanken har en krets som beskytter mot dette. Akkurat som om man skulle kortslutte en USB kabel ved et uhell. 

jeg kunne selvsagt lagt til en sikring og forhindret all fare for brann. Jeg føler dette blir veldig flisespikkeri, men jeg vil jo ha rent mel i påsan. Men ikke hvis jeg må betale flere tusen kroner for godkjenninger før jeg kan selge en og annen slik enhet som har en salgsverdi på rundt 100-200 kroner. 

Målet her er å selge denne enheten til en håndfull privatpersoner rundt om i Norge. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (13 minutter siden):

Nja... jeg er usikker på om kretsen jeg har laget har noe CE krav vedrørende merking. Jeg sier ikke at den ikke har det, men soik jeg forstår det som blir skrevet så gjelder CE merkingen "ferdige" produkter. Mitt produkt er på en måte ikke ferdig rett ut av boksen. Brukeren må selv lodde på ledninger etc. før den kan tas i bruk. 

brannfaren her kan jeg ikke hekt se. Denne skal brukes i kombinasjon med batteribanker. Batteribanker har jo en egen beskyttelseskrets som beskytter batteriene. Enheten jeg har har laget vil trekke i snitt 2mA fra batteribanken når den er koblet til. Glemmer man den med den stappet i batteribanken er det eneste som skjer at batteribanken går tom for strøm innen ett halvt års tid. 

Skulle man kortslutte enheten og dermed også batteribanken, så vil jeg igjen tro at batteribanken har en krets som beskytter mot dette. Akkurat som om man skulle kortslutte en USB kabel ved et uhell. 

jeg kunne selvsagt lagt til en sikring og forhindret all fare for brann. Jeg føler dette blir veldig flisespikkeri, men jeg vil jo ha rent mel i påsan. Men ikke hvis jeg må betale flere tusen kroner for godkjenninger før jeg kan selge en og annen slik enhet som har en salgsverdi på rundt 100-200 kroner. 

Målet her er å selge denne enheten til en håndfull privatpersoner rundt om i Norge. 

Er farlig nok å kortslutte en usb kabel vil jeg tro, hadde en slik usb sender med mini jack inngang som jeg kjøpte fra Kina, lot den stå i jobb pc'n helt til det en dag ble varmgang i den og den tok fyr, heldigvis var jeg til stede og fikk nappet den ut.

Så man bør ikke kimse av 5v.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Alt har vel en viss fare. Jeg er klar over det. Men hvis jeg setter inn en sikring, så burde den vel være ganske idiotsikker? Men som sagt, hvis jeg må betale en drøss penger for en haug med godkjenninger, så selger jeg det bare til folk jeg kjenner samt famile og til eget bruk. Ikke noe problem :) 

Ja, altså jeg aner ikke, men det kan kanskje sammenstilles med en Raspberry Pi eller noe, uten at jeg vet om den Er CE godkjent, jeg vet at Strøm adapteren er det, men det er vel det meste som blir koplet til 220V

Lenke til kommentar

Du kan sjekke ut miljødirektoratets sider. Her er det nødvendige samlet, med henvisning til aktuelle lover og forskrifter som må følges. 

Selge elektriske og elektroniske produkter - Miljødirektoratet (miljodirektoratet.no)

 

Det er da om krav til innholdsstoffer, krav til sporbarhet, CE-merking, og eventuelt retur og avfallshåndtering man må ta hensyn til. 

Endret av anon_83104
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (8 timer siden):

Jeg regner med du slipper CE-merkingen hvis du selger en pakke med deler, men da må du ikke selge det som om det var et produkt. Er litt usikker på om printkortene må CE-merkes.

Selve kretskortet er jo ferdig. Men brukeren må selv lodde på USB kabler og koble til enhetene sine for at den skal fungere. Denne enhetens eneste funksjon er å simulere at det er en enhet tilkoblet som trenger lading. Enkelte batteribanker slå seg ikke av automatisk (jeg har en av disse selv) og forholder seg aktive hele tiden ved at strømmen som kreves for at den skal være aktiv er veldig lav. Det vil si at så lenge telefonen er påslått når den er koblet til, så vil den alltid være påslått. 

Det min krets gjør er å gjøre slik at de batteribankene som krever mere strøm for å holde seg påslått gjør dette. 

Jeg kan også lage en DIY enhet som kan monteres inne i en powerbank, men da må brukeren selv åpne sin batteribank for å gjøre dette. Dette er mer risikabelt og ironisk nok rent juridisk mer akseptert sett fra min del av saken da det er brukeren selv som må fikle med egne produkter som har sine egne sikkerhetsforskrifter. 

Jeg er ganske sikker på at batteribank produsenter forbyr åpning av batteribankene for å fikle med kretsen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...