Dovreekspressen Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 trikola skrev (9 timer siden): 🤪 (ca. 2 m fra kjøleskapet) Hva slags utstyr er det? Noe som kan kjøpes ferdig, eller "hjemmemekk"? Har lurt på å lage noe slikt selv. Har alle dataene jeg trenger i Home Assistant. Må "bare" programmere litt og bygge utstyret. Har en gammeldags overforbruksmåler i huset til min salige bestemor. Kunne laget en skikkelig retro-versjon av den. Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 qualbeen skrev (8 timer siden): Det er nå hvertfall ikke vanlig å ha slik måler. Med mindre man er entusiast og faktisk vet hva HAN-porten på måleren er. Jeg både vet hva HAN-porten er, og er entusiast. Men jeg har ikke slikt utstyr. Men har tenkt tanken da. Sitter en Tibber Pulse hos meg, så jeg har for så vidt enkel tilgang til dataene i Tibber-appen, integrert i Home Assistant, pluss hos nettleverandøren (Glitre) Prisingen er ikke kjent ennå, så det er vanskelig å si om jeg kommer til å gidde å gjøre særlig mye tiltak. Tester ut litt nå på forhånd. Men om det bare blir 375,-/år for å rykke opp til 5-10 kW, så er det bare å kjøre på. Skulle ikke nettutbygging være dyrt a? Om det kun er verdt 375,-/år og 12 øre reduksjon om natta så er det bare å bygge nett som ville h....e for min del. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 (endret) 3 hours ago, Dovreekspressen said: Hva slags utstyr er det? Noe som kan kjøpes ferdig, eller "hjemmemekk"? Har lurt på å lage noe slikt selv. Har alle dataene jeg trenger i Home Assistant. Må "bare" programmere litt og bygge utstyret. Har en gammeldags overforbruksmåler i huset til min salige bestemor. Kunne laget en skikkelig retro-versjon av den. Det ER Home Assistant på Raspberry-Pi og "lovelace"-view på PC-skjerm.Tibber-Pulse/Tibber-integration som 'strømsensor', Sensibo til VP-styring pluss en rekke brytere og temperatursensorer under Telldus, og en selvskrevet REST-API for ymse funksjoner som jeg ikke har sett muligheter for i HA. Endret 19. november 2021 av trikola Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 Ketill Jacobsen skrev (4 timer siden): det meget vanlige ordet vel skrives med en l. Men Salvesen fortsetter ufortrødent med vell (litt som en robot)! Vell skrives med en l, trell likeså. Derimot skrived vel med én l, i motsetning til to l-er. 😉 Flisespikking, ja. Men alltid litt fornøyelig med skrivefeil i innlegg som påpeker skrivefeil. Sånn, nå kan dere påpeke mine skrivefeil. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 Dovreekspressen skrev (9 timer siden): Jeg både vet hva HAN-porten er, og er entusiast. Men jeg har ikke slikt utstyr. Men har tenkt tanken da. Sitter en Tibber Pulse hos meg, så jeg har for så vidt enkel tilgang til dataene i Tibber-appen, integrert i Home Assistant, pluss hos nettleverandøren (Glitre) Prisingen er ikke kjent ennå, så det er vanskelig å si om jeg kommer til å gidde å gjøre særlig mye tiltak. Tester ut litt nå på forhånd. Men om det bare blir 375,-/år for å rykke opp til 5-10 kW, så er det bare å kjøre på. Skulle ikke nettutbygging være dyrt a? Om det kun er verdt 375,-/år og 12 øre reduksjon om natta så er det bare å bygge nett som ville h....e for min del. Avgiften er pr måned, ikke pr år. Men allikevel, noen hundrelapper i måneden er kanskje ikke nok til å velte husholdningens økonomi.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 Lurer på hvor mange som har logget seg inn på elhub og sjekket hvor de ligger i dag? Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 Hos Glitre er det pr. dags. dato 1625,- pr. ÅR for trinn 1. 2000,- pr. år for trinn 2. Altså 375, -/år i differanse. Det står på nettsidene, og det harmonerer med hva som står på fakturaen. Men prisen fra 1.1.2002 er ikke kunngjort ennå. https://www.glitreenergi-nett.no/kunde/nettleie/priser/ Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 🤯 Men så bra. Jeg er kritisk til hele ordningen, så dersom forskjellen hos Glitre er såpass lav, er det jo tut og kjør?!? PS: lavt forbruk vil alltid lønne seg, siden nettleien uansett har påslag pr kWh, samt at man i tillegg må betale for energien (pr kWh). Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 Var vel meininga at dei som har eit normalt forbruk rundt gjennomsnittet på 20000kWh/år skulle komme omtrent likt ut. For andre blir det litt endring i prisen. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Gazer75 skrev (20 timer siden): Var vel meininga at dei som har eit normalt forbruk rundt gjennomsnittet på 20000kWh/år skulle komme omtrent likt ut. For andre blir det litt endring i prisen. Ikke helt, det er meningen at de som ikke har spisslaster som er større enn en varmtvannsbereder skal komme ut omtrent likt. De fleste elbilladere er større enn det og de vil dermed få ladeavgift. 1 1 Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 (endret) Tanken er vel at dei som har eit høgt forbruk vil også oftare ha høgare spisslast. Å kalle det ei ladeavgift er heilt greit for meg. Betalar ikkje drivstoff avgift slik som fossil bilistane gjer osv. Om dette er omlag 200kr/mnd så bør det vere greit. Har uansett langt lågare driftskostnad som elbilist. Har ikkje elbil i dag, men reknar med at neste bil vil vere det. Ser berre ikkje vitsen med å byte ein grei fossilbil når eg køyrer så lite som 5-10k per år. Endret 20. november 2021 av Gazer75 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Gazer75 skrev (22 minutter siden): Betalar ikkje drivstoff avgift slik som fossil bilistane gjer osv. Atte hvafornoe? Elbilister betaler da avgifter på drivstoffet de også. Elavgift, enova-avgift, mva og fra nyttår "ladeavgift". 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå