Gå til innhold

Ny nettleie fra nyttår: Dette er apparatene du må passe på

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+613
5 minutes ago, Dovreekspressen said:

Nope, den summerer opp antall kWh i løpet av én time. Så du vinner ingenting på å sette effekten til 0 noen sekunder. Jevn lav effekt er det som hjelper.

Bilen trekker vel ikke 400 V, men 230 V? Evt. 3 ggr. 230 V, om den er trefas. Uansett er det effekt vi faktureres for, ikke strøm eller spenning (direkte. P = U * I, I know...)

Du har rett i det. En del biler om vinteren kompliserer dette. Jeg har ladet både "gammeldags" elbil som i3, Leaf, eGolf, og moderne Model 3. Den nye står bare å surkler og blåser når den lader i kulda. Nesten alt blir borte til varming og sirkulering på 6 A. Hadde derfor vært mest energiøkonomisk å dra på litt skikkelig når den først lader. Jeg kan lure meg rundt problemet ved å lade på jobb.

Du kan bruke 20 kW i 15 minutter og det er det samme som om du bruker 5 kW i 60 minutter. Begge blir 5 kWh. Det har ingenting med jevn effekt å gjøre men kun hvor mange kWh du bruker fra starten av timen til slutten av timen.

Endret av Slettet+613
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (6 timer siden):

Topper med kort varighet spiller ikke noen stor rolle for nettet. Det tar nemlig ganske lang tid med høy belastning før temperaturen i kabler, massene rundt kablene og trafoer øker. De representerer en stor termisk treghet. Derfor måles det pr time og ikke i mindre intervaller. Korte topper utløser ikke utbyggingsbehov i nettet. Det er når varigheten er i størrelseorden timer at det blir behov for å dimmensjonere opp kabler og trafoer.

Det du sier er nok en del av forklaringen. Hvis en million husstander bruker 10kW fordelt over to timer, så blir det en annen belastning enn om de samme million husstandene bruker 5 kW over de to timene. Om hver især bruker 15 min eller 45 min på stellet betyr ikke så mye.

Lenke til kommentar

Ok, så man lager mat, og bruker 7KW i 10 minutter og 4KW i 5 minutter, så skal dette summeres og fordeles i et gjennomsnitt innenfor siste klokketime. Helst bør man da passe på å lage mat slik at man man får et timesskifte midt i matlagingen, som da gjør utregningen enda mer komplisert.

Elbilen skal således lades på så lav effekt som mulig, og gjerne i 30 minutters intervaller med 15 minutter før og 15 minutter etter ny klokketime, og så med en times pause før ny syklus, så her må intelligente ladere komme på plass. Så kan varmepumpa kjøre motsatt.

Skal man dusje bør det gjøres i kaldt vann, ellers må man passe på å slå av alle andre elektriske anlegg den aktuelle timen man skal dusje slik at vannet rekker å varmes opp før ny klokketime og man kan slå på den øvrige strømmen igjen.

Ser ingen problemer med å følge opp dette nei...

• Liker 1
Lenke til kommentar
likferd skrev (2 timer siden):

Dette er ikke helt riktig tankegang. Varmtvannsberederen din bruker kanskje 4-5kWt per døgn, men det vil ikke si at den bruker 200w i timen. Om du måler forbruket til berederen din, vil du se at den nesten ikke bruker noenting som helst i løpet av døgnet, men etter du dusjer, står den på konstant i en til to timer på 2000w.

Egentlig enig i betraktningene dine. Jeg har energimåler på VVB, så jeg har god oversikt over hvordan den jobber. På tomgang trekker den effekt ca 5 minutter hver time. Etter tapping av varmtvann er den på lenger, avhengig av hvor mye eller mange som dusjer etc. Poenget jeg ikke skrev er egentlig at snitteffekten kan gjøres om til 0,2 kW jevnt, med litt smartness. Med et tidsur som kun er på f.eks. 10 minutter hver time, så tvinges VVB til å fordele trekket utover tid. Evt. kan man styre effekten natta. Nå framover blir det en avveining mellom lav snitteffekt eller litt billigere nettleie om natta. Glitre har 12 øre reduksjon om natta. Det blir ikke mer enn 30 øre i døgnet forskjell, fordi halvparten er uansett om natta allerede. Kanskje best å la den jobbe uforstyrret(?)

Min observasjon av panelovner er at de pendler av og på selv under oppvarming av kaldt rom. Antagelig fordi temperaturen lokalt ved ovnen (og dermed termostaten) øker raskere enn rommet som helhet. Men ja, snitteffekten vil jo øke i en oppvarmingsfase. Best med jevn temperatur, for effekten. Dårlig for enøk.

Lenke til kommentar
Proton1 skrev (2 timer siden):

Vi må være et usedvanlig underdanig og tafatt folkeferd som aksepterer myndighetenes innføring av effekt tariff og de grunnløse argumentene som ligger bak. Vi har verdens grønneste og mest robuste kraftforsyning med en produksjon på rundt 140 TWh/år. Det er mer strøm pr innbygger enn noe annet land, og det er betalt av oss alle gjennom våre skatter. Rundt 1/3 av strømmen går til privat forbruk, resten går til kraftkrevende industri og offentlig forbruk, mens 10 TWh/år i snitt eksporteres. Når vi blir fortalt at ny tariff må innføres for å unngår tariff topper som vil kreve styrking av nettet, så er dette feil. På ukedager er max forbruk i tidsrommet kl 17-18 og min forbruk 2-3 om natten. Eksempelvis var timeforbruket 20 jan i år på disse tidspunkt henholdsvis 18,9 GWh og 14,1, 7 juli var tallene 12,9 og 10,2, og 10 nov var forbruket 17,8 og 14,1 GWh. Dette er forskjeller som ikke er store nok til at norske forbrukere skal belemres med alt mulig sprøyt for å jevne ut toppene. Den viktigste grunnen til å innføre effekt tariff er å gjøre strømregningen mer uoversiktlig slik at strømprisene kan økes enda mer.

Disse tallene på nasjonalt nivå sier ikke noe om hvor i nettet det eventuelt er flaskehalser som trenger reinvesteringer.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Simen1 said:

Topper med kort varighet spiller ikke noen stor rolle for nettet. Det tar nemlig ganske lang tid med høy belastning før temperaturen i kabler, massene rundt kablene og trafoer øker. De representerer en stor termisk treghet. Derfor måles det pr time og ikke i mindre intervaller. Korte topper utløser ikke utbyggingsbehov i nettet. Det er når varigheten er i størrelseorden timer at det blir behov for å dimmensjonere opp kabler og trafoer.

Teknisk stemmer det nok men rent praktisk tar de forbruket per time (kWh/h) enkelt og greit fordi det er den dataen de har. AMS-målerne gjør en måleravlesning og sender den inn til elhub hver klokketime på heltimen. "Effekttoppen" blir da den klokketimen med høyest forbruk. Det betyr også at du hvis du skal gjøre noe som tar 8kW i ca en time kan du holde deg under 5KW ved å starte f.eks 1430-1530 og dermed føre forbruket over to timer.

Hvis de vil ha mer finkornet data må de rekonfigurere eller skifte ut alle målerne enda en gang, pluss at den timesmålingen allerede er et kompromiss for å ivareta personvern, så det skal mye til for at loggingen endres.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Målerne kan konfigureres til å gjøre hyppigere avlesninger. Det gjøres i forbindelse med feilsøking, men det har ingen hensikt til vanlig.

Jeg er spent på hvordan all den nye automatikken vil påvirke forbruket gjennom hver klokketime. Jeg ser for meg en topp i starten av timen, bunn på midten og topp mot slutten igjen. Time var ikke en syklus før, men kan bli det nå.

Lenke til kommentar
MrAHB skrev (2 timer siden):

Det virker for meg som at dette systemet er valgt helt spseifikt for å kunne ta høy nettleie både sommer og vinter. Har pr nå ikke elbil, men det kommer vel etter hvert.

Jeg har som sagt sjekket 14 måneder med egne data og om jeg ikke hadde hatt elbil hadde jeg ikke bikket 5kWh/h en eneste gang i løpet av perioden. Med elbil bikker jeg dette opptil flere ganger i uka. Dette etterlater et bestemt inntrykk av NVE/Regjeringen Solberg er ute etter å ta elbileiere.

Laderen min er dum men jeg kan kanskje få til noe via bilen. Bilen må da lese ut husets øvrig forbruk fra AMS-boksen og 'fylle opp' til 5kW. Om jeg i tilegg da utvider ladevinduet fra 22-06 til 20-07 så *bør* jeg kunne gjennomføre en standard ladeøkt(typisk 40kWh) men jeg vil ikke kunne fylle opp et tomt batteri over natten eller foreta 'nødlading' på ettermiddagen.

Lenke til kommentar
2N1711 skrev (6 timer siden):

Var ikke noe galt med den - den er fortsatt i bruk. De endret litt på prisene fra 1. okt i år. Hva som blir fra nyttår vet jeg ikke.

https://www.glitreenergi-nett.no/kunde/nettleie/priser/

Opp til 10kW uttak er nok det man må regne med som normalt i småhus. Det meste av Drammen er dimensjonert for det. Det gir rom for en del høyere spisslast uten å lage trøbbel i nettet.

For meg ser det ut som Glitre har forlatt den opprinnelige modellen og innført effektprising på nettleiepiloten også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613

Her er sanntids prognoser regnet ut kontinuerlig hvert 2,5 sekund for mitt strømforbruk denne timen, den ene er 5,54 kWh med kort prognose fra timestart + nåværende effekt og den andre prognosen er 5,74 kWh som er lang prognose fra timestart som er målt forbruk fra timestart målt alene uten hensyn til at jeg nettopp har slått på mer effekt.

Det er 41 minutter igjen til ny time men det er bare 35 minutter igjen til jeg har brukt opp 5 kWh kvoten om jeg fortsetter med samme forbruk som nå ut timen. Jeg bruker for øyeblikket 5,454 kW men jeg kan kun bruke 4,670 kW jevnt ut timen uten å få overforbruk siden det gjenstår kun 3,24 kWh av de 5 kWh som er laveste trinn på kapasitetsleddet og nå er det brukt allerede brukt 1,7530 kWh denne timen 😉 Jeg bruker altså 793 watt for mye akkurat nå som det vises på ledig snitt watt nå indikatoren og om jeg fortsetter med akkurat samme effekt videre ut timen blir det da overforbruk og da må jeg betale for neste trinn på Kapasitetsledd stigen.

Effektledd grensen er satt til 5 kWh på natt og i helgene og til 1,25 kWh på dagtid men det vil ikke lenger bli aktuelt med forskjellig effektledd grense på dag, natt og helg etter nyttår. Jeg har hatt effektmålt anlegg i to år allerede så jeg har tilpasset meg denne typen nettleie 2 år før alle dere andre får det samme etter 1. januar 2022.

Uten dette programmet er jeg blind og kan ikke kontrollere mitt strømforbruk og det ville kostet meg mange tusen kroner ekstra i året i høyere effektledd kostnad.

image.thumb.png.468e51a91384070fdacfd9ff1bbb9789.png

Endret av Slettet+613
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613
9 minutes ago, Simen1 said:

Er det freeware? Åpen kildekode? Hvor lastes det ned? Nettsiden gir ingen av disse svarene.

Jeg har laget det selv siden tibber appen var håpløs å bruke. Tibber appen viser kun forbruk fra midnatt og jeg måtte registrere forbruket hver time og skrive det ned på papir og bruke kalkulator for å finne ut hvor mye som var brukt en halv time senere. Jeg har i to år oppfordret tibber til å forbedre appen sin og vist dem hva som trengs men de har aldri vært interesserte i å forbedre appen sin de sa de var fornøyd med den som den var. Jeg ble gal av å aldri vite hvor mye strøm jeg kunne bruke så jeg brukte mye tid på å perfeksjonere programmet og nå er det perfekt 🙂 Programmet henter data i sanntid fra strømmåleren fra tibber API. Du kan se hvordan programmet oppdateres i sanntid og gjør alle justeringer av måler-indikatorene i videoene på hjemmesiden.

Endret av Slettet+613
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613

Her vises også bruken av apparatene fra Blitzwolf og Deltaco Strømplugger. Navn og farger på de forskjellige pluggene stemmer ikke og er forskjellig på watt og volt. Tø (grønn) på Watt var tørketrommel men er nå Varmtvannsbereder. 

Her viser også tidligere maks strømforbruk på dag, 8,53 og på natt og helg 9,48. Dette er høyt nå siden  jeg nettopp har flyttet og ikke lenger har effektmålt anlegg før jeg igjen må forholde meg til jævelskapen etter nyttår!

deltaco blitzwolf.png

Endret av Slettet+613
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Disse tallene på nasjonalt nivå sier ikke noe om hvor i nettet det eventuelt er flaskehalser som trenger reinvesteringer.

Selvsagt sier tallene ingen ting om flaskehalser på nasjonalt nivå. Kanskje vi ikke har flaskehalser annet enn den velkjente, manglende kapasiteten i stamnettet mellom nord og sør i landet vårt som gir oss ekstreme prisforskjeller. Det vi også vet er at Statnett oppgraderte nettet på Fosen for 6 mrd for "gratis" tilknytning av vindparkene, og har investert flere titalls mrd i utenlands kabler, alt betalt med vår nettleie og begrunnet med økt leveringssikkerhet. Takken til oss forbrukere var høyere strømregning. Vår vannkraft har en installert kapasitet på 32 GW. Med et max forbruk på 22,6 GW i januar har vi rikelig med reservekapasitet og god leveringssikkerhet uten utenlandskablene. Det kan se ut som statlige etater som er etablert for å yte service til landets borgere, i økende grad heller ønsker å flå oss. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (1 time siden):

Selvsagt sier tallene ingen ting om flaskehalser på nasjonalt nivå. Kanskje vi ikke har flaskehalser annet enn den velkjente, manglende kapasiteten i stamnettet mellom nord og sør i landet vårt som gir oss ekstreme prisforskjeller. Det vi også vet er at Statnett oppgraderte nettet på Fosen for 6 mrd for "gratis" tilknytning av vindparkene, og har investert flere titalls mrd i utenlands kabler, alt betalt med vår nettleie og begrunnet med økt leveringssikkerhet. Takken til oss forbrukere var høyere strømregning. Vår vannkraft har en installert kapasitet på 32 GW. Med et max forbruk på 22,6 GW i januar har vi rikelig med reservekapasitet og god leveringssikkerhet uten utenlandskablene. Det kan se ut som statlige etater som er etablert for å yte service til landets borgere, i økende grad heller ønsker å flå oss. 

Vi har nesten 3 millioner personbiler i landet. Veldig snart er de fleste elbiler. Skal hvermannsen sette bilen på lading i 4-tiden så bryter nettet sammen. 1 million biler som lader på 5 kW blir 5 GW, på toppen av alt det andre. 

Nettet tåler fint dagens situasjon, men husk at utbygginger som er nødvendig om 10 år må starte planleggingen (minst) idag. Derfor er denne overgangen ment for fremtiden og du kan ikke bruke historisk data for å fastslå om den er nødvendig eller ei. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

For meg ser det ut som Glitre har forlatt den opprinnelige modellen og innført effektprising på nettleiepiloten også.

Glitre har hele tiden publisert med effekt-trinn i piloten.

Det som er avgjørende for hvordan effektledd vil slå ut, er fordelingen mellom effektledd og energiledd. Det Glitre publiserer har nokså høyt energiledd, og nokså lavt effektledd. I tillegg regner de gjennomsnitt av flere topper.

"Denne nettleiemodellen beregner kapasitetsleddet ditt ut ifra gjennomsnittet av de fem timene du har høyest forbruk de siste 12 mnd. Men, det vil kun bli beregnet en topp per måned. Det vil si at selv om flere av dine høyeste topper befinner seg i en enkelt måned, er det kun den høyeste av dem som bli lagt til beregning. Kapasitetsleddet ditt kan dermed endre seg noe gjennom året."

https://www.glitreenergi-nett.no/smart-nettleie/

Hvis man har et forbruk nær 5 kWh, kan det gi utslag, men veldig mange her ligger nærmere 10 enn 5, og da blir det ca. likt som før hvis man ikke kan flytte noe til natten og spare på energileddet.

Noen selskaper ser ut til å gå for en topp som styrer for den måneden, mens andre ser ut til å gå for hele året. Om de velger å bruke gjennomsnitt av flere topper vet jeg ikke.

Hvis man først skal ha effektledd, synes jeg Glitres modell er en som gjenspeiler virkeligheten på en brukbar måte fordi man får en større periode som grunnlag, og at endringene ikke er helt ville.

Dette er uansett dårlig håndtert fra myndighetene, men her er det Høyre og ikke NVE som skal stå til rette. NVE skrotet det opprinnelige forslaget etter høringsrunden, og var helt tydelige på at effektledd under 100.000 kWh var en dårlig ide.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (6 timer siden):

Det er ikke flaskehalsen mellom sør og nord som gir prisforskjeller, det er det at strømmen er blitt en råvare for spekulasjon og berikelse for noen få som er årsaken.

Lenke til kommentar
Lolsafd skrev (4 timer siden):

Vi har nesten 3 millioner personbiler i landet. Veldig snart er de fleste elbiler. Skal hvermannsen sette bilen på lading i 4-tiden så bryter nettet sammen. 1 million biler som lader på 5 kW blir 5 GW, på toppen av alt det andre. 

Nettet tåler fint dagens situasjon, men husk at utbygginger som er nødvendig om 10 år må starte planleggingen (minst) idag. Derfor er denne overgangen ment for fremtiden og du kan ikke bruke historisk data for å fastslå om den er nødvendig eller ei. 

Da har de som har tatt imot nettleie siste 20 år ikke gjort jobben sin og burde blitt holdt ansvarlige for å ha sviktet samfunnsoppdraget sitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (10 timer siden):

Nope, den summerer opp antall kWh i løpet av én time. Så du vinner ingenting på å sette effekten til 0 noen sekunder. Jevn lav effekt er det som hjelper.

Bilen trekker vel ikke 400 V, men 230 V? Evt. 3 ggr. 230 V, om den er trefas. Uansett er det effekt vi faktureres for, ikke strøm eller spenning (direkte. P = U * I, I know...)

Du har rett i det. En del biler om vinteren kompliserer dette. Jeg har ladet både "gammeldags" elbil som i3, Leaf, eGolf, og moderne Model 3. Den nye står bare å surkler og blåser når den lader i kulda. Nesten alt blir borte til varming og sirkulering på 6 A. Hadde derfor vært mest energiøkonomisk å dra på litt skikkelig når den først lader. Jeg kan lure meg rundt problemet ved å lade på jobb.

Nei det er 3 x 400V. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...