Redaksjonen. Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 Jagerfly-avskjæringer i nord: – Den farligste perioden var da aktiviteten var lavest Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 En fornøyelig artikkel, kudos til skribenten. 3 Lenke til kommentar
bbolsoy Skrevet 16. november 2021 Del Skrevet 16. november 2021 (endret) Kanonbra artikkel! Sitat Han jobber med å få fram tallene også fra 1960-tallet, samt å få tilgang til statistikk fra Russland over deres/Sovjets avskjæringer av norske og allierte militærfly i Barentshavet nord for Kolahalvøya fra 1950-tallet fram til idag. Ser frem til fortsettelsen! Sitat Kortversjonen, slik Solli forklarer den, var at Luftforsvaret rundt 1986-87 mistet mange av sine instruktører over til sivil luftfart. Det førte til at skvadronene satt igjen med et personell med lav snittalder og ditto lavt erfaringsnivå, både med ledelse og flyging. Husker selv alt skriveriet om pilotflukten til SAS og Braathens i avisene på den tiden. Sitat Situasjonen bedret seg utover 90-tallet. Plikttjeneste økte og lønnsforskjellen mellom sivile og militære flygere ble til dels utlignet. Nivået på opplæring og trening ble vesentlig forbedret, ifølge Solli. Om jeg husker rett så ble plikttjenesten økt fra ni til 12 år og det ble bla. innført en bonusordning på kr. 500000, som kunne tas ut stegvis med hoveddelen etter endt plikttjeneste. Mener årslønnen ble økt betraktelig og var opp til kr. 900000 inkludert alle tillegg (som fort kunne bli det dobbelte av grunnlønn) etter ni (?) års ansinitet , men kan huske feil. Endret 16. november 2021 av bbolsoy 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå