Gå til innhold

Hvem fastsetter prisen på strøm?

Anbefalte innlegg

lada1 skrev (6 timer siden):

Kanskje det blir en business for enkelte å lade bilen til rikfolk med stort strømforbruk?

Mange muligheter i en irrasjonell økonomi 🙂

Ja, det kan godt være! 

Spesielt siden vi har slike merkelige trappetrinn, hvor det er samme månedlig fast-avgift for de som bruker 14.8 kWh 24/7 og de som er uheldig å såvidt bikke over 10 kWh i én av månedens ca 720 timer!!

Dersom jeg eksempelvis innser at jeg uansett kommer til å havne i 10-15-prisgruppen, så kan jeg jo leie litt kapasitet i alle de timene hvor forbruket mitt er lavt. På den måten kan naboen kanskje klare å komme seg ned i 0-5 eller 5-10, og dermed sparer hen økt månedskost. Den besparelsen kan jeg kreve 50% av (samt at jeg må etterkreve kostpris pr kWt for mer-forbruket), og voila så kan jeg tjene 50 til 70 kroner ekstra i måneden. :D 

Jeg tror ikke mange gidder å lade naboens elbil for å tjene en 50-lapp. Spesielt siden det blir en del hassle med å få krevd inn rett pris (forbruk + avgifter) på forbrukt energi. 

Allikevel er jeg svært kritisk til trappetrinnmodellen. Det mest alvorlige, er at den setter månedskost ut fra 1 av 720 timer. Det er jo helt lotto! Hvorfor skal vi ha fast utgift pr måned? Gi meg dags-pris (basert på den éne uheldige timen).

Eventuelt, dersom vi må ha månedspris, så skulle det vært gjort annerledes. Det blir for tilfeldig å basere seg på kun 60 minutter, når det gir kostnad helt opp på måneds-nivå. Ring en venn med vektall i statistikk, lytt og lær. Eksempelvis: mat forbruket gjennom en normalfordelingskurve, slik at vi i det minste får filtrert bort de 2.5% høyeste oppføringene, før maks-verdi blir utledet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Noxhaven skrev (2 timer siden):

Flere partier ønsket å gi tilbake disse pengene til folket men AP valgte heller å gi 7-10% i rabatt på kommende regninger for å opprettholde et ekstremt overskudd og samtidig beholde alt tidligere overskudd.

Norske politikere har vist de mener at skatt er noe folk skal lære seg til å betale. En Ap-mann, partiets ideolog sa at det er nesten ikke grenser for hvor mye skatt vi tåler å betale bare vi blir vant til det. FB-gruppen mot strømsjokket i Norge har over 500 tusen følgere, det er stort siden bare halvparten av oss har FB-konto. Stort sett ingen kan forstå hvorfor ikke strømregningene kan kompenseres så vi får tilbake alt vi har betalt for mye. Vi forstår ikke hvorfor politikerne skal leke "ædabæda" med oss og holde tilbake noe vi så sterkt føler vi skal ha, og logisk sett er urett og overgrep. Dette tyder på liten respekt for skattebetalerne, og dette er takken for at vi har holdt ut et av verdens høyeste skattesystemer. Denne drakampen kan vippe Ap helt ut av velgerstatistikkene, og jeg tror jeg så noe om at det skjer allerede.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
3 hours ago, qualbeen said:

Jeg tror ikke mange gidder å lade naboens elbil for å tjene en 50-lapp. Spesielt siden det blir en del hassle med å få krevd inn rett pris (forbruk + avgifter) på forbrukt energi. 

Fortsetter dette med forskjellige priser på samme produkt/tjenester så oppstår det marked for apper som tar seg av slikt 🙂

Mange bruker allerede tid og energi på idioti - så hvorfor ikke profittere på prisforskjeller?  Som de sa i Russland på 90-tallet: kjøpe dyrt og selge enda dyrere 🙂

Lenke til kommentar

Skyhøye strømpriser: Norge eksporterer 17 ganger mer enn vi importerer

https://www.nettavisen.no/okonomi/skyhoye-strompriser-norge-eksporterer-17-ganger-mer-enn-vi-importerer/s/12-95-3424219952

Ved utgangen av uke 48 var fyllingsgraden i norske magasin 62,2 prosent, opplyser NVE i en kort melding.

- Gjennom uka gikk magasinfyllingen ned med 3,3 prosentpoeng, påpeker NVE.

Dette er en rekordhøy tapping av magasinene. I de tre siste årene har nedgangen i samme uke vært henholdsvis 1,1, 2,5 og 2,3 prosentpoeng.

Situasjonen er spesielt anstrengt de to viktigste prisområdene på sør- og Vestlandet, som er ned mot historiske bunnivåer.

Ifølge Statnett var nesten 94 prosent av all strøm som ble sendt i Norges utenlandskabler, strøm som gikk ut av Norge. Netto eksport fra Norge i forrige uke var 711 GWh - eller rettere sagt 711.221.800 kWh.

For å sette dette i perspektiv: Det er nok til å holde en million panelovner på 1000 watt gående døgnet rundt i over 8 år.

Torsdag er det ventet at England vil ha en strømpris på over 16 kroner per kWh før avgifter i den dyreste timen. Samtidig er det ventet at Statnett snart vil doble kapasiteten på den nye kraftkabelen til England.

Endret av Poor Old Gil
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (16 timer siden):

Nei, det finnes ikke scenario hvor det er lønnsomt å splitte abonnement – med mindre du klarer å lure noen andre til å betale for deg, da!

Poenget er nok at man kan få dekket mer av strømprisen i støtteordningen dersom man har forbruk på mer enn 5000kWh i måneden dersom man har mer enn en måler.

En måler, 9000kWh forbruk og strømpris på 1,70kr/kwh = 2500 kroner i refusjon.
Ved å installere en ekstra måler og fordele forbruket på under 5000kWh på hver gir 4500 kroner i refusjon.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (8 timer siden):

Poenget er nok at man kan få dekket mer av strømprisen i støtteordningen dersom man har forbruk på mer enn 5000kWh i måneden dersom man har mer enn en måler.

En måler, 9000kWh forbruk og strømpris på 1,70kr/kwh = 2500 kroner i refusjon.
Ved å installere en ekstra måler og fordele forbruket på under 5000kWh på hver gir 4500 kroner i refusjon.

Ja, hvis du som privatperson har over 5000 kWh i forbruk, så for all del! Men er det reelt? 

De rikeste av oss har for lenge siden etterisolert, byttet ut alle vinduer og installert varmepumper og annen energieffektiv oppvarming. De rike er ofte flinke til å velge gode (men dyre?) løsninger. Riktignok har de varmekabler i oppkjørsel, minst to jacuzzier stående på 24/7, men allikevel … Kommer de over 5MWh? Jeg tviler!

Høyt strømforbruk er det vanligere å finne blandt oss vanlige folk. De som bor i store trekkfulle eneboliger, uten økonomisk støtte til å foreta dyre oppgraderinger. Det er tross alt billigere å fyre med strøm i 10 år, enn å bytte alt av vinduer, etterisolere, bytte kledning, etc etc.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (15 timer siden):

hvis du som privatperson har over 5000 kWh i forbruk, så for all del! Men er det reelt?

Det er ikke jeg som tror det er et problem. Jeg bare forklarte hva vedkommende mente var problemet.

Jeg tror ikke min "tante" som bor på 900 kvadratmeter og er god for et "par hundre" millioner kroner bryr seg om å installere flere strømmålere (til "hyblene").

Endret av mobile999
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, mobile999 said:

Jeg tror ikke min "tante" som bor på 900 kvadratmeter og er god for et "par hundre" millioner kroner bryr seg om å installere flere strømmålere (til "hyblene").

Men hun kunne finne på å sette opp døra til "hybelen" som hun allerede har? Og bruke tørketrommelen der? Skjøtledning har hun kanskje også?

🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Nå har SV med nebb og klør, i timeslange møter, klart å kjempe opp dekningsgraden fra 50% til 55%. Dette er et imponerende politisk mesterstykke. De har lagt på 500 millioner kroner, så totalregnestykket er på 5,5 milliarder fra en regjering som sitter på minst 11 milliarder kroner, helt utelukkende forårsaket av de ekstreme strømprisene. De har heller ikke gjort noe med taket på 5000 kilowattimer i måneden, noe som i praksis subsidierer luksusforbruk og personer som ikke trenger støtte. Til og med jeg som ikke betaler strøm (inkludert i leie) blir provosert av dette.

Endret av Lemongrass
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Lemongrass skrev (10 timer siden):

De har heller ikke gjort noe med taket på 5000 kilowattimer i måneden, noe som i praksis subsidierer luksusforbruk og personer som ikke trenger støtte.

Hvor skal grensen gå, da?

Bør ikke de som bor i gamle trekkfulle eneboliger/småbruk på bygda kunne få like mye støtte, som de som eier blokkleilighet, og knapt har noe forbruk til oppvarming?

Lenke til kommentar

Når de snakker om hvorfor strømmen er så dyr i EU, så er det enten pga. feilslått energipolitikk, høye råvarepriser nedleggelse av atomkraftanlegg, etc.

Ingen snakker om marginene til kraftselskapene. De to største el-kraftselskapene i verden, målt i omsetning er Enel fra Italia og Electricite de France fra Frankrike. Begge selskapene ligger på 30-40% i profittmargin de siste årene. 

Med så høye profittmarginer må man mistenke at de driver pris-samarbeid, her fungerer ikke kapitalismen slik som i eventyret, med konkurranse som får ned prisene. Kartellvirksomhet er selvsagt ulovlig, men det hindrer dem tydeligvis ikke. Korrupsjon er nok et stikkord her.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 12/17/2021 at 9:14 PM, Aiven said:

Når de snakker om hvorfor strømmen er så dyr i EU, så er det enten pga. feilslått energipolitikk, høye råvarepriser nedleggelse av atomkraftanlegg, etc.

Ingen snakker om marginene til kraftselskapene. De to største el-kraftselskapene i verden, målt i omsetning er Enel fra Italia og Electricite de France fra Frankrike. Begge selskapene ligger på 30-40% i profittmargin de siste årene. 

Vi snakker om det, men mediene ser ikke ut til å tørre det.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kroat skrev (2 timer siden):

Snart 5 kr per kWh. Det må være verdens dyreste strøm.

"Inkludert nettleie og avgifter havner den reelle strømprisen rundt 4,46 kroner kilowattimen i Sør-Norge mandag. Eventuelle påslag fra strømselskapene kommer i tillegg."

https://e24.no/privatoekonomi/i/Qy3jMx/ny-stroemprisrekord-i-soer-norge-mandag?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

tror det kommer enda et opprør når folk i slutten av januar skal betale for desember-måned, og oppdager hvor ynkelig kompensasjonen blir.

et problem er at kompensasjondekningen utgår fra gj.snitt spotpris for måneden, mens strømselskapene priser kW/t ut til kundene høyere enn det. Dermed må vi betale mye større andel enn det som er skapt inntrykk av.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tror jeg også @Mr.M 

Spottprisen i Kristiansand i morgen mellom kl. 18 og 19 ligger på 451 øre kwh.. folk kommer til å svime av i Januar når regningen kommer på 7-8 tusen etter de fikk en tusenlapp i avslag fra staten.

Det jeg synes er så stygt med det hele er at Støre går ut å sier at AP og fellesskapet går inn med ekstreme tiltak for å støtte halve strømregningen over 70 øre til folket.. Altså alt over produksjonspris går fra folket til staten og mellomleddene. De utgir seg for å være noen helter som gir tilbake en liten brøkdel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kroat skrev (6 timer siden):

Snart 5 kr per kWh. Det må være verdens dyreste strøm.

"Inkludert nettleie og avgifter havner den reelle strømprisen rundt 4,46 kroner kilowattimen i Sør-Norge mandag. Eventuelle påslag fra strømselskapene kommer i tillegg."

https://e24.no/privatoekonomi/i/Qy3jMx/ny-stroemprisrekord-i-soer-norge-mandag?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Fem kroner? Ser ut til å være mye nærmere seks kroner, du! 🤯

Forøvrig er det ikke snakk om en plutselig og kortvarig høy pris. Neida. Det er jevn høy pris på mellom 400 og 600 hele dagen! 

Screenshot_20211219_201708_com.tibber.android.thumb.jpg.c946e6a2012da881d0d6a6c96f40ecf2.jpg

Dette er faktisk ikke gøy lenger. Vi snakker dramatiske konsekvenser. Hva skal folk gjøre? Nordmenn bruker strøm til alt! Matlaging, oppvarming av bolig, oppvarming av vann, tilogmed bilen går på strøm. Oljetank er ulovlig. Vedovn som ikke er rent-brennende er ulovlig (i min kommune). Vi har faset bort alternativene. 

Uten tilgang på fornuftig priset* strøm, faller familieøkonomien sammen. Det vil gå utover kjøpekraften vår. Det vil føre til nedgang for butikker, industri og annet. Plutselig har vi økt arbeidsledighet. 

(Dersom dette vedvarer, i det minste..)

*Fornuftig pris: Ja, hva er nå egentlig det? 🤔 For en nasjon som bruker det til absolutt alt og ikke bare hygge og luksus, må prisen være slik at alle har tilgang. Også minstepensjonistene blant oss. Videre vet vi jo produksjonskostnadene. De er dønn stabile. Generatoren som fylles av vann koster ikke mer å drive og drifte under "rush hour". Ikke er det særlig forskjell på dag, natt, sommer eller vinter, heller. Utgifter til produksjon av vannkraft er stabilt. Helt stabilt. 

Det går med penger til lønnskostnader, eiendom, drift og vedlikehold av nevnte eiendommer/anlegg, samt avskrivninger. Til slutt masse skatt/avgifter inn til A/S Norge. Noe mer? Sikker en og annen post jeg har glemt.. Men det er stort sett forutsigbart, og ikke fluktige utgifter. Hvor vil jeg med dette? Jo, kostnadene ligger et sted mellom 10 og 30 øre pr kWh. Å ta betalt 50 øre gir altså et godt overskudd, og burde vært mer enn nok til å holde maskineriet i gang. Det ville også gjort det mulig for norsk strøm-intensitiv industri å fungere.

Alt over kronen er i praksis å flå oss forbrukere. Vi tvinges til å kjøpe en vare, mange ganger dyrere, enn reell kostpris! 

Nå forstår jeg jo at dagens energiprodusenter ikke driver veldedighet, og kun er ute etter å male sin egen kake. Men skal vi akseptere det?

Vann og avløp blir sett på som en samfunnsnødvendighet, og vi betaler kostpris for dette. Driftes av kommune. Veier bygges og driftes av private selskaper, men via anbudsprosesser. Kanskje produksjon av strøm også burde vært satt ut på anbud, med fastlagt pris pr kWh?

Første bud er vel å koble oss av NordPool. Vi kan ikke ha det slik at europeiske priser skal bestemme vår pris. Jeg er tilhenger av eksport, men ikke slik det fungerer i dag. 

PS: Noen som har lyst på makt, kan jo finne på å etablere et politisk parti rundt strømpriser, og sikkert få ~20% oppslutning ved neste valg. (Flaks for dagens regjering, at det er fire år til?)

• Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, qualbeen said:

PS: Noen som har lyst på makt, kan jo finne på å etablere et politisk parti rundt strømpriser, og sikkert få ~20% oppslutning ved neste valg. (Flaks for dagens regjering, at det er fire år til?)

Tror ikke det. Partiet Demokratene satset hardt på fornuftig energipolitikk som skulle gi rimelige strømpriser, men fikk bare 1,1% i valget.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (35 minutter siden):

Fem kroner? Ser ut til å være mye nærmere seks kroner, du! 🤯

Forøvrig er det ikke snakk om en plutselig og kortvarig høy pris. Neida. Det er jevn høy pris på mellom 400 og 600 hele dagen! 

Screenshot_20211219_201708_com.tibber.android.thumb.jpg.c946e6a2012da881d0d6a6c96f40ecf2.jpg

Dette er faktisk ikke gøy lenger. Vi snakker dramatiske konsekvenser. Hva skal folk gjøre? Nordmenn bruker strøm til alt! Matlaging, oppvarming av bolig, oppvarming av vann, tilogmed bilen går på strøm. Oljetank er ulovlig. Vedovn som ikke er rent-brennende er ulovlig (i min kommune). Vi har faset bort alternativene. 

Uten tilgang på fornuftig priset* strøm, faller familieøkonomien sammen. Det vil gå utover kjøpekraften vår. Det vil føre til nedgang for butikker, industri og annet. Plutselig har vi økt arbeidsledighet. 

(Dersom dette vedvarer, i det minste..)

*Fornuftig pris: Ja, hva er nå egentlig det? 🤔 For en nasjon som bruker det til absolutt alt og ikke bare hygge og luksus, må prisen være slik at alle har tilgang. Også minstepensjonistene blant oss. Videre vet vi jo produksjonskostnadene. De er dønn stabile. Generatoren som fylles av vann koster ikke mer å drive og drifte under "rush hour". Ikke er det særlig forskjell på dag, natt, sommer eller vinter, heller. Utgifter til produksjon av vannkraft er stabilt. Helt stabilt. 

Det går med penger til lønnskostnader, eiendom, drift og vedlikehold av nevnte eiendommer/anlegg, samt avskrivninger. Til slutt masse skatt/avgifter inn til A/S Norge. Noe mer? Sikker en og annen post jeg har glemt.. Men det er stort sett forutsigbart, og ikke fluktige utgifter. Hvor vil jeg med dette? Jo, kostnadene ligger et sted mellom 10 og 30 øre pr kWh. Å ta betalt 50 øre gir altså et godt overskudd, og burde vært mer enn nok til å holde maskineriet i gang. Det ville også gjort det mulig for norsk strøm-intensitiv industri å fungere.

Alt over kronen er i praksis å flå oss forbrukere. Vi tvinges til å kjøpe en vare, mange ganger dyrere, enn reell kostpris! 

Nå forstår jeg jo at dagens energiprodusenter ikke driver veldedighet, og kun er ute etter å male sin egen kake. Men skal vi akseptere det?

Vann og avløp blir sett på som en samfunnsnødvendighet, og vi betaler kostpris for dette. Driftes av kommune. Veier bygges og driftes av private selskaper, men via anbudsprosesser. Kanskje produksjon av strøm også burde vært satt ut på anbud, med fastlagt pris pr kWh?

Første bud er vel å koble oss av NordPool. Vi kan ikke ha det slik at europeiske priser skal bestemme vår pris. Jeg er tilhenger av eksport, men ikke slik det fungerer i dag. 

Hvordan vil du legge noe ut på anbud når stat, fylkeskommuner og kommunene eier ca. 90% av kapasiteten? 

Eierskap i kraftsektoren - Energifakta Norge

Basert på de siste ukers debatt der Regjering og Storting hat åpnet for "subsidiering" av forbrukernes kraftkostnader skulle det ikke være noe i veien for å regulere dette på lengre sikt i form av et permanent rammeverk der en betalte et minimum og et maksimumsbeløp for kraften basert på den løpende spotprisen. Er spotprisen 11 øre kWt betaler en likevel 30 øre, er spotprisen kr. 1,80 betaler en maks 70 øre. Siden inntektene stor sett går til det offentlige og det offentlige i tillegg krever inn 16 øre pr. kWt i elavgift og mva på toppen, skulle et slikt system sikre forutsigbare kraftpriser for forbrukerne, samtidig som kraftselskapene hadde en rimelig fortjeneste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...