Mustache Skrevet 14. november 2021 Del Skrevet 14. november 2021 Takk for at du leser dette👍 Jeg er ny her inne og har ikke lest alle tidligere tråder, så på forhånd beklager hvis mye av dette er besvart tidligere. Som tittelen antyder så ønsker jeg meg gode råd til oppgradering av bolig. Har nylig kjøpt en enebolig som sårt trenger litt kjærlighet. Ønsker meg konkrete tips til oppgraderinger som bør vurderes. Skal ha fagfolk til å gjøre alt jeg ikke har tid/kunnskap til. (Og det mest avanserte jeg har gjort, er å bygge en køyeseng og sette opp en platting) Litt om huset: Eldste del fra 60-tallet. Påbygg fra 90-tallet. Grunnflate ca 115m2. Tre soverom, to bad, vaskerom, kjøkken og stue på hovedplan. Bratt trapp ned til underetasjen hvor det er disponibelt rom som har vært brukt som kjellerstue samt en bod. Det er også en krypkjeller under resterende del av huset som er på ca 70m2. En sliten garasje som deles med nabo og et lite redskapshus på en tomt som er ca 720m2. Alt innvendig kan/bør byttes da det er gammelt og i middels forfatning. Ingenting MÅ byttes, da alt fungerer, men ser slitent ut. To barn skal også bo der, så viktig at det er trygt og godt. Jeg har en del ønsker og budsjett mellom 1-2 millioner. (Blir det nærmere 2, så må det gå over en lengre periode) *Hvis solcellepanel på taket, hvilken type? Andre alternativ? Solcelletakstein? *Powerwall? Er det noe vits? * Hvis vannbåren varme, hvilken type og bør man da kjerneborre? *Smarthus - hva er smart å ha, og hva er bare gøy, men ikke smart. *Ny innvendig trapp. Trenger ikke se flott ut, men fungere fint og være en god pris. Forslag? * Smarte oppbevaringsløsniger. Tips? Også andre tips mottas med takk og nysgjerrighet. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Spennende med litt oppussing, selv er jeg elektriker og kan komme med litt generelle tips angående akkurat det. Generell oppgradering av det elektriske anlegget er nok å anbefale, i hvert fall det som er eldst. Den største sikkerhetsoppgraderingen man kan gjøre er et nytt sikringsskap. Nå vet jeg ikke om dette er oppgradert siden 60 tallet, sannsynligvis er det det hvis det har vært påbygg og lignende som har skjedd siden den gang. Men nye vern (sikringer) i dag kan man få med lysbuevern i tillegg til overlast/jordfeilvern. Det er med på å forhindre lysbuer forårsaket av f.eks. løse tilkoblinger, som kan i verste fall føre til varmgang/brann. Men om man har intakte og funksjonelle sikringer fra før er det heller ikke noe farlig å ha videre, selv også om det er skrusikringer, men om det er så gammelt kan det med fordel byttes. Nye lysbuevern er fortsatt veldig dyre, men man kan forvente at den prisen synker over de neste åra når teknologien blir mer tilgjengelig og utsatt for konkurranse mellom leverandørene. Som eksempel kan du nok forvente å betale opp mot 3 tusen per sikring/kurs hvis du skal ha med lysbuevern, også kommer arbeidet i tillegg. Hvis du har gode solforhold og mulighet til å ha en batteripakke stående et sted i huset så er jeg av oppfatningen at det kommer til å bli mer vanlig fremover. Kanskje ikke i så liten skala som i eneboliger, men definitivt noe for sameier/borettslag og eventuelt nabolag. Det er ikke sikkert at du sparer så veldig mye penger på det, men om strømprisene fortsetter å stige i årene fremover så blir det jo mer å spare dess mer energi man kan produsere og lagre selv. Å selge tilbake til nettselskapet er vel stort sett uten hensikt, da er det bedre å bruke/spare energien selv. Jeg har ikke veldig peiling på varmepumpe, men etter det jeg har skjønt så har effektiviteten til luftbaserte varmepumper gått ganske kraftig opp de siste åra. Da kan det hende at man slipper unna med en luft til vann varmepumpe, og slipper kostnaden med boring ned i grunnen, og fortsatt han ha effektiv og behagelig gulvvarme i huset. Uansett hvilken vei du går bør du uansett gå for en løsning som også har en innedel som går på luft, og at systemet er vendbart. Som vil si at du kan ha kjøling på sommeren om du vil. En annen tanke vedrørende sommerforhold er utvendige persienner/screens. Det kan hjelpe en del på de varmeste dagene, hvertfall om man har gode solforhold og store vindusflater på solveggen. Smarthus er fint å ha, men det blir ofte mer en show-faktor enn så veldig praktisk/smart. Men det kommer veldig an på den som bruker installasjonen. Selv har jeg hørt et par historier om at mannen i huset skal ha alle de fete funksjonene i et smarthus, frem til kona er lei av lite intuitive styringer, også blir det skiftet ut igjen. Om man vil ha smarthus må man tenke over hvilke funksjoner man ser for seg å faktisk bruke, og samtidig ha et system som er fleksibelt. Det finnes et hav av leverandører da og jeg er ikke kjent med så mange av de, men Zigbee er visstnok den nye, fine standarden i dag. Helt frem til en ny standard tar over. Lenke til kommentar
Mustache Skrevet 21. november 2021 Forfatter Del Skrevet 21. november 2021 Tusen takk for mye bra refleksjon. Skal ta det med oss i denne prosessen. Vi ser helt tydelig at vi må velge noe og starte et sted for så å ta litt og litt i årene som kommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå