Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Koblingsskjema 13 polet


Parotexion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da gjenstår to muligheter:

  • Følge kretsskjema fra nærmeste klemme - dette er gjerne enten via sikringsboks eller relekontakt. Ta ut sikring/rele og mål motstand via en ledning som når hele veien rundt (NB - vær obs på at måleinstrument kan bli ødelagt hvis det står spenning på de kontaktpunkter du tenker å måle motstand mellom).
  • Verksted. Kanskje du får kontakt med en som er så grei å deler informasjonen om ledningsfarge.
Lenke til kommentar
2 hours ago, geir__hk said:

Da gjenstår to muligheter:

  • Følge kretsskjema fra nærmeste klemme - dette er gjerne enten via sikringsboks eller relekontakt. Ta ut sikring/rele og mål motstand via en ledning som når hele veien rundt (NB - vær obs på at måleinstrument kan bli ødelagt hvis det står spenning på de kontaktpunkter du tenker å måle motstand mellom).
  • Verksted. Kanskje du får kontakt med en som er så grei å deler informasjonen om ledningsfarge.

Nei, måleinstrument kan ikke bli ødelagt hvis det er spenning på kontaktpunktene når en måler motstand. Motstand måles med en veldig høy impedans, akkurat som når man måler motstand. Du kan dog få gale verdier.

Lenke til kommentar
55 minutes ago, sedsberg said:

Nei, måleinstrument kan ikke bli ødelagt hvis det er spenning på kontaktpunktene når en måler motstand. Motstand måles med en veldig høy impedans, akkurat som når man måler motstand.

Jeg sa "kan bli ødelagt", du sier "kan ikke bli ødelagt".

Du har sikkert - men :

Jeg tipper at et vanlig billig ohm-meter består av en konstantstrømkilde. I sin enkleste form kan en slik bestå av en såkalt low voltage dropout regulator sammens med en transistor med emittermotstand (men i praksis vil det nok finnes tilbakekoblinger for stabilitet).

Siden du virker veldig sikker i din sak, så tenker jeg du burde begrunne den generelle påstanden om at måleinstrumenter ikke kan ta skade av tilført spenning under ohm-måling.

 

Lenke til kommentar
32 minutes ago, geir__hk said:

Siden du virker veldig sikker i din sak, så tenker jeg du burde begrunne den generelle påstanden om at måleinstrumenter ikke kan ta skade av tilført spenning under ohm-måling.

Impedansen til instrumentet. Ved spenningsmåling så denne være høy. Merk at jeg snakker om spenningsnivå innenfor specs. Prøver du å måle på f.eks. 20.000V så kan instrumentet selvfølgelig gå i stykker.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, geir__hk said:

Nå var det snakk om resistansmåling og kretsen som påfører konstant strøm for å kunne måle resistansen (spenningsfallet).

Den går via motstand i DMM som gjør at det ikke kan gå nevnverdig mye strøm uansett. Med mindre du er utenfor det meteret er godkjent for.

Edit: Jeg skal ikke gå god for de billigste, jalla-multimeterne fra eBay etc. Noen av de er i utgangspunktet livsfarlige.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...