Gå til innhold

Plassering av radiator/viter

Anbefalte innlegg

Sitter å planlegger monteringen av vannkjølingssystemet jeg har bestilt... skal ha radiatoren "oppå" kabinettet (kutter opp kabinettet til det), men hvordan kjøle radiatoren mest mulig ned?

Primitiv tegning:

Vifter

Radiator

Kabinett

Kabinett

Kabinett

Kabinett

Kabinett

---- Gulv ----

Viftene bør vell blåse nedover på radiatoren, men hvor skal den varme luften ta veien? Lede den ut på høyre og venstre side av kabinettet? Eller bør jeg suge luften oppover istedet? Er vell litt dumt det og da luften som vil bli dratt gjennom radiatoren er varmere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har en skikkelig inntaksvifte i fronten av kabinettet vil lufta være mer enn kald nok til å kjøle radiatoren til fornuftige temperaturer hvis radiatorviftene blåser ut. Jeg har radiatoren i fronten av kabinettet og når viftene blåste inn så hadde jeg en kabinett-temp på rundt 40 grader pga mangel på inntak av kald luft og utsug. Når jeg snudde det sank tempen til 28 grader på system og 30-34 grader på cpu (avhengig av load). :(

Så mitt forslag er at du hiver viftene på utblås på radiatoren. Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Du kan gjøre som en kammerat av meg gjorde.

Vifte i topp. Med radiatoren på innsiden av kabinettet. (viftene på utsiden).

Over PSU har han satt en 120mm vifte til å suge ut luft. (Mens radiator viftene suger luft inn).

I tillegg har han prøvd å "lukke" den øverste delen av kabinettet med plexi så godt som mulig. Så den varme luften får ikke trengt ned til hovedkort og de "varme" delene.

Lenke til kommentar

Hmm.. flere gode forslag her.. målet må være ferrest mulig vifter (vil ha bort støy).

Jeg får vente til mottar utstyret så skal jeg ta litt bilder av kabinett og planer - håper å få litt gode ideer herfra før jeg skjærer for mange hull i kabinettet.

Kabinettet er forresten av typen Noice Control og har masse slike støydempende matter som ikke akkuratt reduser varmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...